Un jutjat de Barcelona investiga dos vaixells de Maersk per comerç d'armes amb Israel gràcies al moviment propalestina
Arran d'una denúncia de la campanya Prou complicitat amb Israel, el jutjat va ordenar a la filial logística de la companyia a Espanya que identifiqués els capitans dels vaixells Nexoe i Detroit perquè declaressin aquest dilluns davant la magistrada instructora

Barcelona--Actualitzat a
Un jutjat de Barcelona investiga la naviliera danesa Maersk pel possible subministrament d'armes a l'exèrcit israelià des dels EUA en els últims sis mesos. Arran d'una denúncia de la campanya Prou complicitat amb Israel, el jutjat va ordenar a la filial logística de la companyia a Espanya que identifiqués els capitans dels vaixells Nexoe i Detroit perquè declaressin aquest dilluns davant la magistrada instructora. El jutjat també va demanar a la naviliera que facilités la identificació del seu responsable legal per interrogar-lo com a investigat.
La citació dels dos capitans coincideix amb la presència del Nexoe al port de Barcelona. Segons informació pública de la web de Maersk, l'embarcació romandrà atracada en el port barceloní fins a les set de la tarda d'aquest dilluns. No obstant això les declaracions no s'han pogut fer perquè no se'ls ha citat i perquè els advocats de la naviliera tenien altres citacions per aquest dilluns.
A mitjans d'abril les entitats van sol·licitar mesures cautelars per paralitzar la descàrrega dels vaixells al jutjat de guàrdia de Barcelona, petició que va ser desestimada. El procediment es va enviar a repartiment i es va assignar al jutjat d'instrucció número 6 de Barcelona per tal que seguís les diligències sobre l'activitat del vaixell. La magistrada ha demanat a la Fiscalia que es posicioni sobre els fets.
L'acusació particular considera que els fets podrien ser delictes de genocidi, contra la humanitat o tràfic d'armes. Les entitats denuncien que el trànsit continu pels ports de l'Estat de vaixells implicats en el comerç d'armes amb Israel és "una altra prova més que el govern d'Espanya no ha decretat un embargament integral d'armes a Israel, cosa que hauria de fer immediatament".
88 enviaments de material espanyol a Israel
Segons reflecteix el Centre Delàs d'Estudis per la Pau en un informe, "mai abans tantes empreses espanyoles o implantades a Espanya havien desenvolupat tants projectes conjunts amb empreses israelianes, i mai abans la indústria israeliana havia estat adjudicatària de tants contractes del Ministeri de Defensa espanyol".
L'informe conté les xifres oficials d'importacions que proporciona l'Autoritat d'Impostos del Govern de Benjamín Netanyahu. D'acord amb aquestes dades, entre el 7 d'octubre de 2023 i el 31 de març de 2025 es van produir 88 enviaments de material espanyol a Israel registrat en la categoria de "armes i municions" per un import total de 5,3 milions.
D'acord amb la base de dades del Govern israelià consultada pel Centre Delàs, 44 d'aquests enviaments figuren sota la descripció "armes de guerra" i 34 més com "revòlvers o pistoles", la qual cosa inclou en tots dos casos les seves corresponents "parts i accessoris".
Trànsit de vaixells
En relació amb el trànsit i el transbord de material de defensa amb destinació a Israel, el document assenyala que el 2024 "es van produir almenys tres denegacions o amenaces de denegació a vaixells que portaven material militar amb destinació a Israel i el Govern espanyol va afirmar que no autoritzaria cap altre trànsit".
No obstant això, "amb o sense autorització", les escales van continuar mitjançant quatre vies: "Vaixells que utilitzen la base de Rota; mercants del Programa de Seguretat Marítima dels EUA que fan transbord a Algesires; navilis comercials de la companyia israeliana ZIM que connecten els EUA amb Israel fent escala a València i Barcelona; i vaixells procedents d'Àsia que pareixin en ports espanyols en la seva ruta alternativa pel risc d'atac en la mar Rojo".
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.