Público
Público

La Llei Antitabac es ‘cola’ al cotxe privat

La Secretaria de Salut Pública de la Generalitat proposa la prohibició de fumar als vehicles particulars, especialment si viatgen menors, una iniciativa que té el suport dels transportistes i les autoescoles i el rebuig del Gremi d’Estanquers perquè considera que es legisla en un àmbit íntim i personal

Un estanc de la Travessera de Dalt de Barcelona. Ja fa anys que aquests establiments han ampliat el ventall de productes

Una dècada després que entrés en vigor la Llei Antitabac, l’administració catalana està decidida a regular-ne el consum als espais privats. Un d’ells serien els cotxes particulars. La Secretaria de Salut Pública de la Generalitat s’està plantejant noves accions per reduir la taxa de tabaquisme, que l’any passat va baixar fins al 24%. El secretari de Salut Pública del govern català, Joan Guix, vol estendre la norma que prohibeix menjar i beure quan es condueix al tabac. “A més dels perjudicis per a la salut, fumar provoca riscos d’accidents i afectacions a les persones acompanyants del conductor”.

Guix descarta que la mesura es pugui considerar una intromissió a l’àmbit privat de l’individu. “Més aviat es tracta d’una acció encaminada a rebaixar els accidents de trànsit”. Per portar-la a terme, demana la col·laboració de Trànsit, tot i que recorda que la Generalitat disposa de les competències per aplicar-la. Aquesta interpretació és totalment contrària a la que expressa el Gremi d’Estanquers de Catalunya. La seva presidenta, Yolanda Gabarró, comenta que “implantar una prohibició en una esfera privada acaba tallant la llibertat de l’individu”.

En tot cas, Gabarró demana posar en marxa campanyes de conscienciació, “però mai prohibir” els fums a un vehicle privat. “Creiem que hauria de ser una decisió pròpia, no imposada”. Per la seva banda, des del Gremi d’Estanquers de Tarragona es parla de “coartar la llibertat en llocs privats”. L’entitat afegeix que la persecució al col·lectiu de fumadors acabarà amb la prohibició de fumar a dins de casa si hi viuen menors d’edat.

Educació contra criminalització

Gabarró assenyala que si al final s’aplica la normativa que estudia Salut, “la llei, com en altres ocasions, criminalitzaria els fumadors”. A més, des de la delegació del Gremi a Tarragona s’alerta que el risc d’accident de trànsit es mantindria si a dins del cotxe hi ha una persona tensa i nerviosa per no poder fumar. Les campanyes a les quals al·ludeix Yolanda Gabarró servirien, segons assegura, perquè els ciutadans tinguin la informació i educació per escollir lliurement. “Sóc fumadora i mai m’encenc una cigarreta al cotxe”, explica.

Davant la realitat que suposa la davallada de les vendes i el consum de tabac, especialment entre els adolescents, Gabarró admet que els estancs “ens hem vist obligats a diversificar-nos venent altres productes per mantenir la rendibilitat”. Entre 2014 i 2016, el consum de tabac en la franja d’edat entre els 14 i els 16 anys ha baixat a la meitat. Igualment, les unitats de cigarretes comercialitzades han descendit un 50% des del 2005 fins a l’any passat.

La mesura de Salut compta amb el vistiplau de dos col·lectius professionals amb el cotxe com a protagonista. “Fumar distreu i som favorables a fer-ne un ús restrictiu”, apunten des de la Federació de l’Autotransport (FEAT), una de les patronals més representatives dels transportistes. “És un tema en el qual està en joc la seguretat. Nosaltres veuríem bé que la prohibició s’estengués també als vehicles privats”.

Protegir als menors d’edat

El president de la FEAT, José Luis Aymat, planteja que la futura norma de Salut hauria de contemplar la protecció dels menors d’edat que viatgen amb cotxe. Aymat insisteix en el fet que la llei no permet als conductors professionals fumar a dins del vehicle. Per tant, “seríem partidaris d’efectuar una recomanació a curt termini, que més endavant esdevingués en una prohibició”.

La mateixa línia la defensen des de la Federació d’Autoescoles de Catalunya (FAC). Consideren que es tracta d’una mesura perfecta, “ja que encendre una cigarreta comporta recorre molts metres amb el cotxe i posar en perill la seguretat”. La FAC conclou que si es vol fumar, es faci parant el vehicle en una àrea de servei o de descans. La dificultat de la normativa, en cas que s’aprovi, rau en la inviabilitat d’establir els controls necessaris per comprovar que els conductors no fumen a l’interior dels vehicles.

Per a la presidenta del Gremi d’Estanquers de Catalunya, Yolanda Gabarró, “les lleis s’haurien de plantejar per buscar solucions i no només amb un afany recaptador”. En aquest sentit, defensa la importància de formar als ciutadans en valors saludables si es vol reduir la taxa de fumadors.

La campanya de la Secretaria de Salut Pública pretén incrementar els àmbits on sigui difícil fumar. Salvador Guix anuncia que s’estan establint acords amb els ajuntaments per restringir o fins i tot prohibir el tabac als voltants d’edificis i instal·lacions esportives que estiguin a l’aire lliure. Guix reconeix que entrar a l’àmbit domèstic o privat, com la circulació amb un vehicle privat, és complicat, però ho justifica per la necessitat d’advertir del risc que suposen aquests hàbits per a les persones”.

La Generalitat al·ludeix a les dades que indiquen que els fills dels pares fumadors tenen fins a quatre vegades més de possibilitats de patir un càncer quan siguin adults. Així, també aporta una dada contundent: fumar mitja cigarreta dins d’un cotxe genera un nivell de contaminació 10 vegades superior als límits considerats perillosos per a la salut. Amb aquestes estadístiques, Salut Pública ha iniciat una guerra contra els fums als cotxes. No només contra els que emeten els vehicles, sinó els que el tabac genera a l’interior.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?