Público
Público

Més cotxes amb menys fums

L'entrada en vigor al setembre d'un nou protocol per mesurar les emissions de CO2 dels vehicles va disparar un 20% les matriculacions a l'agost a Catalunya, mentre els venedors reclamen a la Generalitat l'eliminació d'impostos perquè el sector "deixi de perdre competitivitat"

Publicidad
Media: 1
Votos: 1

Treballadors en una fàbrica de cotxes. EFE

El mes d'agost es va tancar a Catalunya amb un rècord en les matriculacions de cotxes. El responsable d'aquesta situació és el WLTP, un nou protocol per homologar les emissions de CO2 i el consum dels vehicles. Aquest mètode, que va entrar en vigor el passat 1 de setembre, ha disparat un 20,5% les vendes de cotxes, arribant a les 14.340 unitats. Davant l'aplicació immediata de la normativa, els fabricants i els concessionaris han realitzat diverses estratègies comercials, com les ofertes agressives adreçades al client final o les automatriculacions, de manera que els turismes, les furgonetes o els altres vehicles paguessin un impost de matriculació que encara no contemplés les noves exigències mediambientals.

El WTLP és un nou mètode per mesurar les emissions dels cotxes tenint en compte les dades de conducció real. La normativa substitueix el NEDC, que estava vigent des del 1992. Una vegada s'ha començat a implantar la norma, la Federació Catalana de Venedors de Vehicles a Motor (Fecavem) reclama al Govern de l'Estat que "eviti que l'entrada en vigor del nou procediment repercuteixi en el preu dels automòbils nous".

El protocol WLTP, que afecta els vehicles lleugers nous (turismes, derivats i furgonetes), ha motivat polítiques comercials que beneficien els consumidors per part de les marques i els concessionaris amb l'objectiu d'acabar amb els seus estocs.

El secretari general de la Fecavem, Joan Blancafort, recorda que les matriculacions a Catalunya han crescut especialment en el canal empresa, ja que és el segment que més notaria l'increment de l'impost de matriculació amb el protocol WLTP. Tot i que la normativa permet que els concessionaris matriculin un 10% dels vehicles venuts l'any anterior amb l'antic sistema d'emissions, Blancafort justifica la necessitat de què s'emeti una moratòria perquè "no sigui només una mesura recaptatòria".

Impacte en el preu dels cotxes?

De fet, el Govern de l'Estat ha autoritzat aquesta pròrroga reclamada per Fecavem i la resta de patronals del sector. Així, els vehicles que amb la nova normativa saltin de tram, és a dir, que vegin augmentat el percentatge que han d'abonar amb l'impost de matriculació en funció de les seves emissions de CO2, tindran una moratòria fins al 31 de desembre del 2020. En l'actualitat, un 75% dels vehicles matriculats emeten menys de 120 grams de CO2 per quilòmetre recorregut, el que els fa estar exempts d'abonar l'impost de matriculació.

"Suposa un benefici per a tothom, ja que ofereix informació real sobre les emissions dels vehicles i el consum de carburants. Es tracta d'un pas endavant amb una millor pels clients". Així valora Blancafort el nou sistema de control d'emissions de CO2 implantat per la Comissió Europea (CE) arran d'escàndols al sector de l'automòbil com el del Dieselgate. Gràcies a la moratòria fiscal fins al 2020, Blancafort considera que "el possible impacte de la pujada de preus en el comprador es neutralitzarà".

Malgrat la previsió de la Fecavem, no tots els concessionaris i fabricants han fet els deures. Per això, està previst que es produeixi un increment mitjà del 5% de les emissions de CO2 als vehicles, fet que n'encarirà el preu entre els 750 i els 2.500 euros, segons indiquen fonts del sector.

Impostos a l'ús del cotxe

La càrrega tributària vinculada a la propietat d'un cotxe s'hauria de centrar en l'ús del vehicle i no simplement en la compra. Aquesta tesi és la que defensa Joan Blancafort per demanar la supressió de l'impost de matriculació. "Avui dia per calcular la quota a pagar encara s'utilitzen els cavalls fiscals, un concepte totalment desfasat. Seria aconsellable que s'actualitzi i es tingui en compte les emissions dels vehicles".

Igual que passa en d'altres sectors econòmics, l'excés impositiu de la Generalitat de Catalunya fa perdre competitivitat a les empreses que es dediquen a les flotes de vehicles, segons lamenta el sector. Abans de l'agost, les matriculacions d'automòbils comercials descendien. "Hi ha un factor essencial que explica la caiguda de les vendes i està relacionat amb la deslocalització que provoca el nou impost català que grava les emissions de CO2 dels vehicles". Per a Fecavem, "el mercat d'automoció català perd dinamisme en el conjunt de l'Estat espanyol, ja que les dades de vendes de turismes a Catalunya estan per sota de la resta de comunitats autònomes". Com a conseqüència de l'impost instaurat pel Govern català que grava les emissions de CO2, la patronal dels venedors ha presentat al·legacions a aquest text perquè creu que "amenaça la competitivitat de les empreses".

Des del punt de vista tècnic, el Col·legi d'Enginyers Tècnics Industrials també dóna suport a la mesura. El seu degà, Miquel Darnés, assegura que les noves normes provocaran que els vehicles paguin més impostos perquè fins ara un 80% del parc automobilístic n'estava exempt. "El nou mètode i protocol que ha entrat en vigor al setembre permetrà establir una fiscalitat que s'acosti més a l'ús del vehicle".

A més, els enginyers veuen aquesta situació com una oportunitat per renovar el parc automobilístic, que supera els 12 anys de mitjana, amb un envelliment del 50% en els darrers 10 anys. Les patronals de fabricants i venedors auguren que, si es manté la tendència actual, el parc de cotxes seguirà fent-se gran fins d'aquí al 2020, moment en què definitivament els vehicles pagaran l'impost de matriculació en funció de les emissions de CO2 que generin.