Público
Público
enquesta monarquia

Una plataforma de 16 mitjans realitzarà l'enquesta més gran sobre la monarquia a l'Estat espanyol

La Plataforma de Mitjans Independents, de la qual 'Público' en forma part, promou una recaptació de fons per fer l'estudi d'opinió més extens sobre la monarquia que s'ha realitzat mai davant la inacció del CIS i la inexistència d'enquestes similars. La iniciativa ha tingut tal èxit que s'ha aconseguit tot el finançament previst en només un dia.

Una de las imágenes de la campaña de la Plataforma de Medios Independientes para realizar la encuesta sobre la monarquía.
Una de les imatges de la campanya de la Plataforma de Mitjans Independents per realitzar l'enquesta sobre la monarquia.

públic

L'enquesta més gran que s'hagi realitzat mai sobre el que opina la ciutadania de l'Estat espanyol sobre la monarquia i el model d'Estat. Aquest és el projecte que durà a terme un grup de mitjans de comunicació independents, que s'han unit per aconseguir que d'una vegada per sempre es conegui l'opinió dels ciutadans de l'Estat sobre la Casa Reial, el rei Felip VI, el seu pare, Joan Carles I, els escàndols de corrupció, la vigència o no de la institució monàrquica en el segle XXI i la necessitat de realitzar un referèndum sobre república o monarquia.

La Plataforma de Mitjans Independents –que agrupa 16 capçaleres de tota mena entre les quals es troba Públicoha promogut una campanya de recaptació de fons perquè una entitat de tota solvència pugui realitzar aquest macroestudi: exhaustiu, independent i totalment científic. A través de 3.000 entrevistes a persones de totes les edats, nivells educatius i estrats socioeconòmics es vol no només avaluar el grau de suport i oposició a la monarquia, sinó també les raons per les quals diferents grups socials secunden o rebutgen la institució.

Serà una enquesta completa, amb preguntes clares i directes. Sense malabarismes retòrics, maquillatge ni contestacions dirigides a obtenir respostes complaents amb els interessos de l'enquestador. Una enquesta com mai s'ha realitzat a l'Estat espanyol, com la que mai ha realitzat el Centre de Recerques Sociològiques (CIS), que fa més de cinc anys que no pregunta a la ciutadania per la institució monàrquica.

L'estudi inclourà les característiques sociodemogràfiques dels enquestats (gènere, edat, nivell educatiu, classe social, etc.) i una gran bateria de preguntes sobre la monarquia (la majoria, inèdites, i algunes, coincidents amb les quals va plantejar el CIS en el seu moment per poder fer una comparativa en el temps). Es preguntarà quina és l'opinió dels ciutadans de l'Estat espanyol sobre aquesta institució, el seu grau de suport, la seva confiança en els membres de la Casa Reial, el suport a un possible referèndum república/monarquia... Tot això completat amb els perfils ideològics dels entrevistats (record i intenció de vot).

Serà una enquesta amb 3.000 entrevistes; exhaustiva, independent i totalment científica

L'enquesta ha estat dissenyada i serà coordinada per tres professors i professores universitàries procedents de diferents disciplines i universitats. Els resultats seran publicats pels mitjans impulsors de la iniciativa. I, a més, dins del propòsit de transparència que pretén la Plataforma de Mitjans Independents, totes les dades de l'enquesta estaran a la disposició de la societat perquè puguin ser analitzats per tota la ciutadania, mitjans o investigadors interessats.

Aquesta iniciativa suposa una experiència inèdita a l'Estat espanyol de col·laboració entre mitjans diferents (Alternativas económicas, Carne Cruda, Catalunya Plural, Crític, CTXT, Cuartopoder, El Salto, La Marea, La Voz del Sur , Luzes, Mongolia, Nortes, Nueva Tribuna, Pikara Magazine, Praza i Público). Per a dur-la a terme era necessària la implicació de tots i el finançament col·lectiu del projecte.

Per això es va posar en marxa una campanya de micromecenatge per aconseguir els recursos econòmics. Tots els participants en recaptació de fons tindran la seva recompensa a través de llibres, il·lustracions, invitació a conferències amb destacats periodistes, subscripcions als mitjans participants... També es podia col·laborar de manera voluntària amb qualsevol mena d'aportació.

El llançament de la campanya de recaptació de fons es va posar en marxa aquest dimarts 8 de setembre. Tal ha estat l'èxit de la iniciativa que en poc més de 24 hores s'han aconseguit els 32.000 euros de finançament prevists per posar en marxa el projecte, gràcies al suport de més de 1.965 cofinançadors.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?