Ryanair i Vueling acumulen en dos anys 14 condemnes a l'Estat pel recàrrec de l'equipatge de mà
En el marc de la lluita contra aquesta i altres pràctiques abusives, el Ministeri de Consum va sancionar amb un import de 179 milions d'euros Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea

Madrid-
En només dos anys, des del gener de 2024 fins al passat mes d'octubre, Ryanair i Vueling han acumulat fins a 14 condemnes a l'Estat pel recàrrec fraudulent de l'equipatge de mà a cabina. L'última, datada el 30 de setembre de 2025, obliga Vueling a reemborsar a uns passatgers el suplement de 112 euros que van haver d'abonar per pujar a l'avió amb les seves maletes de mà.
La sentència, emesa pel Jutjat de Primera Instància número 22 de Sevilla, contra la qual no hi cap recurs, imposa també els interessos legals acumulats des de la interposició de la demanda. "Aquestes maletes, pel seu pes i dimensions, són les que habitualment es transporten a cabina, entenent que no es pot exigir als passatgers el cobrament d'un suplement per portar aquest equipatge de mà a la cabina. En cas contrari, s'estan vulnerant els drets dels passatgers reconeguts per l'article 97 de la Llei de Navegació Aèria, circumstància que genera un desequilibri de prestacions entre les parts, en perjudici dels consumidors", conclou el text legal.
Es tracta de la setena sentència aconseguida per FACUA contra les aerolínies de baix cost pel frau de l'equipatge de cabina en els darrers mesos. Així mateix, segons les dades i documents oficials recollits per Público, a aquesta xifra s'hi afegeixen almenys set condemnes més contra ambdues companyies, resultant un total de 14 en els últims dos anys.
En total, els diferents tribunals d'instància han obligat a retornar als passatgers (sense comptar els interessos) 1.716 euros pel cobrament d’aquest recàrrec, a través de nou condemnes fermes a Ryanair i cinc a Vueling.
"La parella que ha guanyat aquesta nova sentència va traslladar el seu cas a l'associació perquè reclamés en el seu nom els diners que van haver de pagar de més per poder volar a Lanzarote amb el seu equipatge a cabina", explica FACUA, que anima a denunciar aquestes pràctiques abusives que les aerolínies de baix cost van començar a aplicar a partir del 2018. "Cal destacar que aquest tipus de demandes no tenen cap cost per a l'usuari, ja que no és obligatori interposar-les amb advocat ni procurador", afegeixen des de l'organització.
En el marc de la lluita contra aquesta i altres pràctiques abusives, com el suplement per reservar seients contigus per acompanyar persones dependents, el Ministeri de Consum de Pablo Bustinduy va sancionar el novembre de 2024 amb un import de 179 milions Ryanair, Vueling, Easyjet, Norwegian i Volotea.
Tot i que les sancions es troben recorregudes per via judicial i la Comissió Europea va obrir un procediment d'infracció contra Espanya per no permetre que les aerolínies apliquin aquests càrrecs addicionals, les mesures continuen en curs. "La Comissió Europea no té potestat per decidir sobre la viabilitat de les sancions o la interpretació de la normativa europea, que és competència del TJUE", van afegir des del departament que dirigeix Pablo Bustinduy.
Arguments jurídics de sobres
El cert és que aquesta qüestió ha estat resolta constantment als tribunals espanyols a favor dels consumidors. Les diferents sentències corresponents al període esmentat a les quals ha tingut accés aquest mitjà tenen diversos denominadors comuns. D'una banda, citen la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) del 18 de setembre de 2014, en la qual es concloïa que calia distingir entre l'equipatge facturat i el no facturat.
"Pel que fa a l'equipatge no facturat, és a dir, l'equipatge de mà, cal assenyalar, amb l'objectiu d''oferir una resposta completa a l'òrgan jurisdiccional remitent, que aquest equipatge s'ha de considerar, en principi, un element indispensable del transport dels passatgers i que el seu transport, per tant, no pot ser objecte d'un suplement de preu, sempre que aquest equipatge respongui a les exigències raonables relatives al seu pes i dimensions i compleixi amb els requisits de seguretat aplicables".
A més d'aplicar la doctrina del TJUE de 2014, aquestes decisions judicials al·ludeixen també a la resolució del Parlament Europeu del 4 d'octubre de 2023, que va reafirmar el dret dels passatgers a transportar el seu equipatge de mà a cabina "de manera gratuïta, sense incórrer en càrrecs addicionals i abusius".
Aquests enfocaments s'alineen amb l'article 97 de la Llei de Navegació Aèria, el qual estableix que "el transportista estarà obligat a transportar de manera gratuïta a la cabina, com a equipatge de mà, els objectes i paquets que el viatger porti amb ell, inclosos els adquirits a les botigues situades als aeroports". Només podrà denegar-se l'embarcament d'aquests objectes i paquets per raons de seguretat, vinculades al pes o a la mida de l’objecte, en relació amb les característiques de l’aeronau".
14 sentències en només gairebé dos anys
Pel que fa a les sentències, la primera dels darrers dos anys (segons FACUA, n'hi ha hagut desenes des de 2018) va ser emesa el 21 de febrer de 2024 pel Jutjat de Primera Instància número 2 de Pontevedra, que va condemnar Ryanair a reemborsar 91 euros.
El 20 de març de 2024, el Jutjat de Primera Instància número 4 de Santiago de Compostel·la va fer el mateix, condemnant l'aerolínia irlandesa a retornar 184 euros. L'1 de maig de 2024, el Jutjat Mercantil número 4 de Palma de Mallorca va condemnar Vueling a abonar 60 euros. El 2 de setembre de 2024, el Jutjat de Primera Instància número 1 de València va fallar contra Ryanair, obligant-la a pagar 96 euros.
L'11 d'octubre de 2024, el Jutjat de Primera Instància número 6 de Cadis va obligar aquesta companyia a retornar a un soci de FACUA els 116 euros que havia pagat com a extra per viatjar amb el seu equipatge de mà.
El 21 d'octubre de 2024, el Jutjat de Primera Instància número 18 de València va condemnar Vueling a abonar 41 euros. El 27 de novembre de 2024, el Jutjat de Primera Instància número 5 d'Alzira va obligar Ryanair a reemborsar a un afectat 140 euros.
El 17 de febrer de 2025, el Jutjat Mercantil número 2 de Sant Sebastià també va condemnar Vueling a pagar 11 euros. El 25 del mateix mes, el Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 3 d'Osca va condemnar Vueling al pagament de 315 euros. El 27 de març de 2025, el Jutjat de Primera Instància i Instrucció número 1 de Vitigudino, a Salamanca, va fer el mateix amb la companyia irlandesa, que va haver de pagar 147 euros. El 7 d'abril de 2025, el Jutjat de Primera Instància número 9 de Valladolid també va condemnar aquesta aerolínia a pagar 45 euros. I aquell mateix dia, el Jutjat de Primera Instància número 4 de Ciudad Real va fallar contra Ryanair i la va obligar a abonar 46 euros. Cal destacar que aquestes cinc últimes condemnes van ser impulsades per FACUA.
Finalment, les dues últimes sentències condemnades sobre aquest assumpte van ser emeses al mes de setembre. A més de la impulsada contra Vueling per aquesta organització, mencionada a l'inici de la informació, el Jutjat de Primera Instància número 22 de Sevilla va fer el mateix contra Ryanair, obligant-la a pagar 312 euros.


Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.