Público
Público

La supressió dels peatges anunciada per Ábalos començarà pel País Valencià

El ministeri de Foment també eliminarà els pagaments a l'AP-1 entre Burgos i Armiñón i l'AP-4 entre Sevilla i Cadis. Ábalos diu que aquesta intervenció marca "un precedent" per a les autopistes catalanes amb concessions fins el 2021 mentre els experts critiquen que el ministre no faci un canvi en la legislació per blindar l'aixecament dels peatges a Catalunya.

Los contratos de las cuatro principales concesionarias de autopistas por su volumen de ingresos caducan entre este mes y agosto de 2021.

El Ministre de Foment, José Luis Ábalos, vol eliminar els peatges de les autopistes. Les primeres en beneficiar-se d'aquesta iniciativa seran aquelles amb concessions que finalitzen el 2018 i el 2019: l'AP-1 entre Burgos i Armiñón, l'AP-4 entre Sevilla i Cadis i el tram més important, el de l'AP-7 entre Alacant i Tarragona. Aquest últim serà el primer a Catalunya on els conductors no hauran de pagar per circular-hi i afectarà a a la principal via del País Valencià.

Amb aquesta mesura, el ministre comença a aplicar l'aixecament dels peatges per València, la seva terra. Un total de 446km de via que creuen de sud a nord tota la comunitat i que arriben a Catalunya fins la capital tarragonina. El tram de l'AP-7 que travessa la costa catalana fins la frontera amb França seguirà sent de pagament, ja que la concessió termina el 31 d'agost de 2021. Pel ministre, però, aquesta iniciativa genera un precedent per les autopistes amb concessions que finalitzen més tard: l'AP-2 entre Saragossa i el Mediterrani català i els trams de l'AP-7 que segueixen entre Tarragona i La Jonquera i Montmeló i El Papiol, uns 479 kilòmetres en total. 


Aquest cap de setmana, el ministre deixava clar la seva posició a l'escola d'estiu delPSC: "Em pregunten, quan acabaràs amb el peatge de l'AP-7? El Desembre de 2019 s'acaba la concessió, el desembre de 2019 acaba. Però clar, perquè això passi ens heu de votar". Tot i les intencions d'Ábalos, els experts són més escèptics amb aquesta mesura. Per l'economista expert en infraestructures i ex-diputat de Junts pel Sí, Germà Bel, només es tracta d'una intervenció puntual. En declaracions a Públic ha explicat que "el que hauria d'haver fet Ábalos és fer una llei per establir un model estatal per quan finalitzin totes les concessions. És escandalós que no ho hagi fet; només ha pres aquesta mesura perquè l'autopista de pagament passa per València", critica Bel, qui afegeix que incidir en els llocs d'origen dels polítics "és una pràctica comuna" en la política espanyola.

Bel creu que el Govern Sánchez no ha volgut arriscar en una defensa ferma del corredor Mediterrani apostant per la reforma legislativa en comptes d'intervencions en determinades vies. El que tampoc ha concretat el ministre és quin model d'abastiment econòmic substituirà l'actual: "Hi ha altres autopistes que són de gestió privada i que no tenen peatgs. Ara el que falta per determinar és com es sufragaran els costos d'aquests trams", explica Bel. 

Ábalos també ha parlat sobre la fallida de les autopistes a Madrid. Diu que la informació que l'han traslladat de l'anterior govern "no és molt coincident en termes dels ingressos que podria reportar aquesta relicitació, ni tampoc en els costos que ha d'assumir l'Estat tant per responsabilitat patrimonial de l'Estat (RPA com per les expropiacions o per altres costos pendents d'assumir". Segons el ministre, les xifres que l'han traslladat els responsables del departament és que els ingressos previstos per la licitació són de 700 milions i la RPA entre 2.000 i 2.600, unes xifres que disten dels 1.000 milions que esperava obtenir l'Executiu i els 1.800 que tenia previst abonar.

Sistema de vinyeta

La consellera de Presidència i portaveu del Govern, Elsa Artadi, ha valorat positivament l'anunci d'Ábalos i creu que afavorirà el sistema de vinyeta a Catalunya que el Govern anterior havia valorat implantar. Es tracta d'una forma de pagament anual que funciona a països com Àustria o Suïssa, amb la qual els conductors abonen una quota un cop l'any per fer ús de les autopistes. Per certificar aquest pagament, enganxen un adhesiu al cotxe per travessar les barreres dels peatges.

Ho ha dit a la roda de premsa posterior a la reunió del president català, Quim Torra, amb els representants de sindicats i patronals. Artadi ha admès que la mesura del ministeri "pot ajudar" a l'objectiu de la Generalitat d'establir la vinyeta, tot i que els agradaria que els peatges s'eliminessin abans del previst, fent referència a la possibilitat d'acabar amb les concessions privades del 2021. Per a l'executiu català, la vinyeta suposaria garantir "l'equitat territorial" a Catalunya, ja que s'acabaria amb la diferència de tarifes existents a cada via i punt geogràfic, segons Artadi.

Germà Bel considera que el Govern català també hauria d'acabar d'acotar quina és la proposta de la vinyeta, ja que existeixen diferents models al món. Fins que Ábalos no anunciï quin és el seu pla per a les autopistes catalanes i l'executiu català no concreti, Bel creu que no es podrà valorar la compatibilitat d'aquestes.