Público
Público
capitalisme de plataforma

El taxi anuncia protestes després del retorn d'Uber a Barcelona

La plataforma torna a la ciutat després de dos anys, però el canvi de format no convenç el sector, que ha convocat una manifestació per dijous. Élite Taxi avisa els "companys" que treballin per a l'aplicació: "Són uns traïdors i els denunciarem". L'Institut Metropolità del Taxi exigeix a Uber que compleixi els requisits legals per poder operar a l'AMB.

L'assemblea d'Élite Taxi a l'exterior de l'estació de Sants contra el retorn d'Uber.
L'assemblea d'Élite Taxi a l'exterior de l'estació de Sants contra el retorn d'Uber. Jordi Bataller / ACN

El sector del taxi ha acordat manifestar-se dijous fins al Parlament per denunciar el retorn "il·legal" d'Uber a Barcelona. Aquest dimarts, la plataforma ha tornat a la ciutat després de gairebé dos anys de marxar-ne pel canvi de la normativa dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC). La multinacional nord-americana ha canviat el format i ara aterra com a aplicació mòbil, però això no convenç el sector. 

En una assemblea a l'exterior de l'estació de Sants, Élite Taxi ha aprovat per àmplia majoria concentrar-se dijous a les Torres Venecianes de la plaça d'Espanya, recórrer la Gran Via i baixar per Via Laietana, amb parada davant de Foment del Treball, a qui acusen d'emparar l'arribada de la multinacional nord-americana. La manifestació de taxistes té previst acabar davant el Parlament. El portaveu d'Élite Taxi, Tito Álvarez, ha insistit que l'entrada d'Uber a Barcelona "no respecta" el reglament metropolità del taxi i ha avisat els "companys" que treballin per a l'aplicació: "Són uns traïdors i els denunciarem".

"Uber torna il·legalment a Barcelona per tercera vegada", ha recalcat Álvarez just abans de l'inici de l'assemblea a la plaça Joan Peiró, amb la presència de més de 200 taxistes. "Sempre diuen que venen de la mà de les administracions i que abans s'havien equivocat. Però en realitat entren fent les coses malament i rient-se de les institucions", ha etzibat el portaveu d'Élite Taxi, que ha assegurat que Uber "incompleix la normativa i les tarifes pactades" per les altres 16 aplicacions de taxi a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. "Els usuaris amb Uber no tenen garantit el preu regulat ja que l'aplicació no té els mateixos algoritmes i tampoc poden pactar un preu tancat amb la tarifa 3", ha avisat Álvarez.

L'IMET ha demanat a Uber que ofereixi tarifes de preu tancat

"En definitiva, Uber està operant avui al marge de la llei", ha reiterat el portaveu, que esperava un posicionament clar de l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), que finalment ha arribat a primera hora de la tarda. Álvarez ha comentat que la manifestació d'aquest dijous només serà el principi d'un seguit de mobilitzacions contra Uber. "Encara que finalment compleixin la llei, nosaltres estarem en contra d'ells. No és qüestió de protegir les nostres famílies, sinó que estem protegint als usuaris d'una multinacional que precaritza, s'emporta els impostos fora del país i estafa", ha enumerat el portaveu d'Élite Taxi.

Compliment dels requisits legals

Per la seva banda, l'Institut Metropolità del Taxi (IMET) ha exigit a Uber que compleixi els requisits legals per poder operar a l'Àrea Metropolitana de Barcelona. En un comunicat, l'IMET ha demanat a Uber que ofereixi tarifes de preu tancat –conegudes com a T3- a través de la seva aplicació, tal com estableix el Decret 314/ 2016 de la Generalitat. Segons l'IMET, si Uber opera sense aquesta tarifa, l'activitat de la seva aplicació podria quedar qüestionada i s'hauria de suspendre fins que no es revertís la situació. Per altra banda, als taxistes que treballin a través de l'aplicació d'Uber i no ofereixin la T3 se'ls obrirà un expedient informatiu, que podria derivar en una sanció amb multes d'entre 251 i 1.250 euros.

En el mateix comunicat, l'IMET informa que s'ha enviat un requeriment a Uber perquè comparegui a la seva seu i verifiqui si compleix el que estableix la normativa catalana. Consultat per l'ACN, l'Institut Metropolità del Taxi no especifica quin és el dia escollit perquè Uber presenti la documentació corresponent, però assegura que serà "pròximament".

Uber, per la seva banda, ha emès unes declaracions on assegura que la seva aplicació és "completament legal". En aquest sentit, defensa que les aplicacions que ofereixen T3 tenen l'obligació d'oferir també l'opció del taxímetre, però no al revés. És a dir, que les aplicacions que operen amb taxímetre no estan obligades a oferir tarifes de preu tancat. En paral·lel, Uber recorda que a la web de l'IMET hi apareixen aplicacions autoritzades que només ofereixen servei de taxímetre.