Público
Público

Vaga de taxistes contra Uber i Cabify

Els treballadors d'aquest sector regulat reclamen a les administracions un major control sobre l'activitat dels vehicles de lloguer amb conductor. Acusen a les companyies que els exploten d'eludir les obligacions fiscals, d'una falta de seguretat, d'intrusisme i de pràctiques il·legals en la recollida de viatgers.

Intervenció de la policia contra la manifestació de taxistes a Madrid. / EFE

EFE

Una vaga de 24 hores convocada per les associacions de taxistes en contra l'activitat dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC) que s'exploten a través de companyies com Cabify o Uber ha tornat a deixar buides de taxis les principals ciutats de l'Estat espanyol. 

Els professionals del sector només presten servei per hospitals, urgències, i en determinats casos d'emergència, a aeroports i estacions.

A l'aeroport del Prat, la paralització s'ha fet evident des de primera hora del matí. Els únics taxistes que han fet acte de presència amb els seus vehicles ho han fet per actuar com a piquets informatius sobre els motius d'aquest conflicte laboral o per atendre casos excepcionals. 

Fedetaxi, l'Associació Caracol, Antaxi, Elite Taxi (FETE) i Plataforma TNT confien que el 100 % del col·lectiu s'aturi fins a les 06.00 hores del dijous.

Aquestes associacions han convocat a Madrid, entre les 11 i les 13 hores, una manifestació, encapçalada per 20 vehicles d'època, des de la Glorieta d'Atocha fins a la Plaça de Neptuno, a la vora al Congrés dels Diputats.

Milers de taxistes de Barcelona i d'altres ciutats s'han traslladat a Madrid per participar en aquesta marxa, segons fonts del sector.

Càrregues policials

Els convocants han lliurat un escrit al Congrés dirigit als diferents grups parlamentaris amb un conjunt de propostes per garantir l'equilibri entre VTC i taxis. Entre les seves reivindicacions reclamen que es compleixi la taxa d'1 VTC per cada 30 taxis; que no es permeti la transmissió d'autoritzacions de VTC; que les VTC se sotmetin a les mateixes autoritzacions municipals que els taxis; o que es publiqui a la xarxa una pàgina web de control de tots els serveis contractats a nivell estatal per garantir que es compleix la normativa a tot arreu. També demanen que sigui obligatori contractar un servei de VTC com a mínim 2 hores abans per diferenciar aquest servei de la immediatesa del taxi; o que es prohibeixi realitzar serveis amb origen fora de la seva comunitat autònoma.

Concentració de taxistes a Madrid durant la vaga de protesta contra el lloguer de vehicles amb conductor / EFE J.J,  Guillén

Concentració de taxistes a Madrid durant la vaga de protesta contra el lloguer de vehicles amb conductor / EFE J.J, Guillén

Els agents de la Unitat d'Intervenció Policial, més coneguts com a antidisturbis, han carregat aquest migdia contra un grup de manifestants que ha intentat moure les tanques al final de la carrera de San Jerónimo que separen la zona de manifestació a Neptuno de la seu del Congrés.

La càrrega s'ha produït quan un nodrit grup de manifestants ha llançat bombes de fum i ha mogut les tanques que protegien l'entrada al Congrés. En aquest moment, un grup d'antidisturbis ha creat un cinturó de seguretat per protegir el perímetre, encara que ha hagut de cedir alguns metres.

Una mica més tard, un altre grup d'antidisturbis ha entrat al carrer des del passeig del Prado i ha carregat en lateral des de la vorera, generant una allau humana.

Després de la càrrega policial, els manifestants han increpat els antidisturbis i han corejat 'som taxistes, no terroristes' mentre un d'ells, pujat a un camió amb altaveus, ha cridat per megafonia que no marxarien fins aconseguir solucions. "Volem que ens vegin, no ens mouran d'aquí!", ha cridat abans de posar música.

Asseguda a Neptú al crit de "no ens mouran"

A més, al voltant d'un centenar de taxistes que es manifestaven a la Plaça de Neptuno s'han assegut al final de la manifestació al crit de "no ens mouran".

La manifestació estava notificada i autoritzada fins a les 15 hores, i ha estat en aquest moment quan els antidisturbis que defensaven la tanca que separava la manifestació del carrer Plaza de les Corts, que dóna accés al Congrés dels Diputats, han començat a notificar als manifestants que havien de marxar.

Vulneració de la normativa

La legislació vigent contempla que per cada 30 llicències de taxi pugui coexistir 1 de VTC.

No obstant això, els taxistes insisteixen que aquest ràtio s'ha vulnerat. Fins i tot, després de la recent sentència del Tribunal Suprem que permetrà 80 noves concessions de llicències VTC, creuen que en els propers mesos podrien circular 10.000 cotxes més amb adhesiu VTC i "posar encara més en perill" el marc legal.

Els taxistes reclamen a les administracions un major control sobre aquesta activitat competidora. Es queixen dels seus preus més baixos que trenquen el mercat, d'eludir les obligacions fiscals, d'una falta de seguretat, d'intrusisme i de pràctiques il·legals en la recollida de viatgers, entre altres qüestions.

Uber i Cabify, en canvi, van mostrar la seva satisfacció per la decisió del Suprem i van dir que afavoreix als ciutadans i al seu dret a triar entre diferents alternatives de mobilitat.

El govern central, a través del Ministeri de Foment, ha intervingut en aquest conflicte laboral amb un nou reial decret que reguli l'activitat VTC i que eviti el frau i l'especulació. La norma podria veure la llum a la fi d'any, però pels taxistes el contingut d'aquest decret és insuficient. Ho demostren amb la setena mobilització massiva d'aquest any per exigir un control més estricte dels VTC pels carrers.

Fedetaxi i l'Associació Gremial d'Acte Taxi de Madrid han condemnat i rebutjat qualsevol acte violent que es produeixi en nom del taxi amb motiu de la manifestació convocada a Madrid per aquest col·lectiu.

Els conductors de Uber han decidit per raons de seguretat no connectar-se als usuaris a l'àrea de la manifestació a Madrid i els carrers limítrofs mentre duri la protesta, encara que funcionaran amb normalitat a la resta de la capital durant tota la jornada.

Cabify ha comunicat que operarà, al seu torn, amb restriccions i no en totes les franges horàries.

Unauto VTC, l'associació majoritària en l'activitat de VTC, ha demanat que es compleixi la llei perquè aquest col·lectiu pugui operar "sense estar sotmès a l'assetjament i la violència perpetrada per certs sectors radicals" del sector del taxi.

El president de Unauto, Eduardo Martín, ha rebutjat que les VTC estiguin en situació d'il·legalitat i ha dit que l'objectiu dels sectors més radicals de l'àmbit del taxi és expulsar-los del mercat i "mantenir així el seu monopoli".

¿Te ha resultado interesante esta noticia?