Cargando...

Amb bicicleta sobre les vies del tren

Els diumenges donen l'oportunitat de visitar la Catalunya central damunt unes vies que entre setmana són utilitzades per transportar la sal de les mines de Cardona. És una excursió de tot el dia en què l'equilibri so

Publicidad

Le_SSRqEcorail del Cardener és un innovador mitjà de transport que permet descobrir un dels tresors més preuats de la Catalunya interior: el paisatge del pla de Bages, una conca d'erosió formada pel riu Llobregat i els seus afluents vorejada a banda i banda per imponents serres, entre les quals sobresurt Montserrat.

Publicidad

Inaugurat fa només dos anys, l'Ecorail és un sistema pioner a l'Estat que aprofita les vies ferroviàries existents per desplaçar-se pel territori sobre els anomenats ciclorails. És a dir, bicicletes que s'han adaptat per rodar sobre les vies del tren. La passejada, de vuit quilòmetres, recorre els verds i humits paratges que es troben entre el municipi de Callús, inici i final del trajecte, i el mas de Sant Iscle, ubicat molt a prop del parc de l'Agulla, un dels pulmons verds de Manresa.

Click to enlarge
A fallback.

El recorregut permet una pedalada tranquil·la sobre un plana entre Montserrat i el Pirineu

L'experiència és més que enriquidora. El pla de Bages és un territori que convida a ser conegut de manera calmada, tranquil·la, i l'Ecorail respon amb força a aquesta premissa. Començant per la durada. Entre l'anada, la tornada i l'estada al mas de Sant Iscle, l'activitat omple un període d'unes quatre hores. No es tracta, doncs, de pujar dalt d'una bicicleta que té la peculiaritat que va sobre rails i pedalar com si s'estigués corrent el Tour de França, sinó de fer anar els pedals còmodament, resseguint una plana i gaudint dels seus paisatges fent una mica d'esport.

Publicidad

L'itinerari s'inicia a l'estació de Callús, on hi ha el Centre d'Acollida al Visitant, instal·lat dins d'un antic vagó del 1930 de la Compagnie Internationale des Wagons Lits et des Grands Express Europeens, una petita joia per als amants del món ferroviari. Amb Montserrat al sud i els Pirineus al nord, el recorregut té atractius.

L'excursió neix i mor a Callús, després de pedalar en dos trams de 45 minuts cadascun

Publicidad

En destaca, només arrencar, l'església romànica de Sant Martí de Torroella, del segle XII, i el mas de les Torres de Bages, on les nombroses barraques de vinya que encara es conserven denoten la importància de la producció de vi a la comarca. Banyada per dos torrents, la plana de les Torres també és terra de petits cultius de cereals, de boscos, de bardisses, d'aiguamolls i d'una vegetació de ribera típica del pla de Bages que aflora en tot el recorregut. Des de dalt del ciclorail també es pot divisar el santuari de Joncadella, a Sant Joan de Vilatorrada, un edifici no gaire antic, del XVIII, però que conserva vestigis de l'antic temple medieval.

Abans d'arribar al mas de Sant Iscle, on després de descansar es refarà el camí cap a Callús, la via fèrria passa pel costat de la Sèquia, un canal medieval que transporta l'aigua del Llobregat fins al parc de l'Agulla de Manresa, un llac artificial que allotja un gran espai de lleure, amb berenadors, restaurants i zones d'esbarjo infantils.

Publicidad

Una de les peculiaritats de l'Ecorail és que permet fer altres activitats mentre dura el trajecte, ja que entre l'anada i la tornada es fa parada i fonda al mas de Sant Iscle. La finca elabora vi de la denominació d'origen Pla de Bages sota la direcció de la família Vilanova, que ha posat una especial atenció en la varietat autòctona picapoll, tot recuperant varietats com ara el picapoll negre.

Després d'haver pedalat els primers vuit quilòmetres amb una durada aproximada de 45 minuts, els ciclorails s'aturen unes dues hores a Sant Iscle, on hi ha diverses opcions de lleure en funció de si s'ha fet el trajecte al matí, al migdia o a la tarda. Hi ha una zona de pícnic habilitada al mateix mas, però és més que recomanable arribar, a peu, fins al parc de l'Agulla, on hi ha l'opció de menjar asseguts sobre la gespa o a l'interior d'un restaurant.

Publicidad

També hi ha l'opció de fer una visita guiada a la mateixa masia que ressegueix dues de les seves parts més importants: l'ermita romànica, que va ser la primera construcció de tot el conjunt, i el celler, on s'explica el procés de producció de vi i cava, una activitat que sol acabar amb un tast de productes de la zona.

S'ha de tenir en compte que l'Ecorail només funciona els diumenges, ja que passa per una via que en dies laborables utilitzen les mercaderies de les mines de Súria. És precisament aquest fet el que el fa "únic a l'Estat". Des del Consorci de Promoció Turística del Cardener, organisme que gestiona l'activitat, expliquen que l'oferta més similar a l'Ecorail del Cardener "es troba a Palència", tot i que en el cas castellà els ciclorails "van per sobre de vies mortes".

Publicidad

També s'ha d'estar a l'aguait perquè no està en marxa tot l'any, bàsicament "perquè les extremes temperatures del Bages ho impedeixen" els mesos de desembre, gener i febrer i durant les tres primeres setmanes d'agost. Cal efectuar una reserva prèvia a info@ecorail.es.

Publicidad