Público
Público

Aires de contrareforma a Interior

El nou conseller Felip Puig impulsa canvis per posar fi ràpidament al llegat de Joan Saura i ICV a la conselleria

JOAN BARRERA

Aires de contrareforma al Departament d'Interior. Felip Puig substitueix Joan Saura amb un mandat explícit: eliminar algunes de les reformes significatives del seu antecessor, com ara el Codi Ètic dels Mossos d'Esquadra, i revisar-ne d'altres, com és la limitació de la velocitat a 80 km/h als accessos a la ciutat de Barcelona i la instal·lació de càmeres a les comissaries. El que fa dos dies anomenava mesures 'per a ús i gaudi' dels ecosocialistes.

El que ICV interpreta com un acte de 'revenja' i de 'falta de rigor', els sindicats ho veuen com una via per rebaixar les tensions internes a la conselleria i recuperar el prestigi d'un cos que els darrers anys ha patit dures crítiques tant per les seves actuacions al carrer com a les comissaries.

El nou Govern posa data de caducitat al codi policial, a les càmeres de control i als 80 km/h

Justament, blindar la imatge de la policia i garantir un comportament plenament democràtic i de respecte als drets dels ciutadans és el que pretén el Codi Ètic, aprovat a començaments de novembre per Joan Saura. De fet, més enllà de les trifulgues i discussions internes, la redacció que ha dirigit l'exfiscal Carlos Jiménez Villarejo s'empara en un mandat de la Unió Europea a tots els estats membres perquè redactin normes de funcionament dels diferents cossos policials a partir d'un codi ètic elaborat el 2001.

La bel·ligerància que han mostrat els sindicats en contra de la normativa, especialment el majoritari al cos, SAP-UGT, no es fonamenta tant en el contingut, tot i que pensin que és innecessari havent-hi el marc legal europeu, com en qüestions procedimentals i que Saura decidís tirar-la endavant de manera unilateral i sense passar pel Consell de Govern poques setmanes abans de les eleccions, fet que interpreten com una maniobra política i de dubtosa legalitat.

No ho pensen així diverses entitats de drets humans catalanes, entre elles SOS Racisme i Justícia i Pau, que, a través d'un manifest, indiquen que el codi, tot i que no preveu sancions i només fixa les pautes de comportament de la policia, és un 'instrument garantista', com ho va ser la instal·lació de càmeres a les comissaries i l'obligatorietat d'identificació dels funcionaris policials, iniciatives aprovades durant la legislatura passada. En el mateix sentit s'ha pronunciat Jutges per la Democràcia, que considera 'absolutament necessària l'existència d'instruments normatius que serveixin de guia per a les forces de seguretat i proporcionin més estàndards de seguretat' tant als agents com als ciutadans.

Els sindicats entenen que es vol reduir les tensions internes amb les modificacions

Les imatges de maltractaments a la comissaria de les Corts, a començaments del 2007, van ser el detonant perquè Joan Saura agilitzés la instal·lació de càmeres a totes les comissaries dels Mossos. Actualment, n'hi ha unes 2.000 i la prova de la seva efectivitat, segons reconeixen fonts judicials i de la policia, és que gairebé han desaparegut les denúncies falses o fonamentades de maltractaments. Es tracta d'una pràctica que està recomanada per l'ONU i promoguda des del Consell d'Europa.

El nou conseller Felip Puig ha decidit revisar la instal·lació i veure si totes són necessàries. Es tracta d'un gest de complicitat amb els sindicats policials, que tot i que no fan crítiques d'aquesta qüestió, s'avenen a la iniciativa.

Algunes entitats reivindiquen el Codi Ètic dels Mossos com un instrument garantista

La tercera proposta que Puig duu a la cartera és revisar el límit de 80 km/h en els accessos a la ciutat de Barcelona. Respon, amb aquesta proposta, a una demanda municipal i dels lobbies vinculats del sector automobilístic, que consideren inapropiat mantenir la limitació en hores nocturnes o quan la circulació és baixa.

De fet, la mesura, que també s'aplica a altres zones d'Espanya, es justifica des d'un punt de vista mediambiental, ja que en baixar la velocitat els vehicles expulsen menys partícules contaminants a l'atmosfera.

Els interrogants que van sorgir quan es va començar a aplicar argumentant que es tractava d'una mesura ineficaç han desaparegut. Un estudi presentat el mes de juny passat pel director del Supercomputing Center de Barcelona, José María Baldasano, assenyalava que el nombre de partícules contaminants a l'àrea de Barcelona on hi ha límit de velocitat havia baixat des del gener del 2008 fins a meitat del 2010 un 11%, un percentatge al qual s'havia d'afegir un 3% més pel descens de vehicles en circulació a causa de la crisi.

Fonts policials opinen que Puig arriba al departament amb una necessitat de posar pau interna i mesures com ara la retirada del Codi Ètic i la revisió de les càmeres a les comissaries poden ajudar a aconseguir-la. De totes maneres, afegeixen, dependrà de l'organigrama i de com estructuri la cadena de comandament, la part més feble de la gestió de Saura, a qui censuren haver responsabilitzat de l'àmbit policial Rafael Olmos, que va haver de dimitir arran d'una brutal càrrega policial per dissoldre manifestants anti-Bolonya el març del 2009, i no haver sabut posar fre a les tensions entre Joan Boada, secretari general del departament, i Joan Delort, secretari de Seguretat.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias