Este artículo se publicó hace 12 años.
La FAVB calcula que la T-11 beneficia 15.000 viatgers cada dia
Cada dia, 1,5 milions de persones utilitzen la targeta integrada T-10 per desplaçar-se en metro per Barcelona. Això significa que, de mitjana, 150.000 persones esgoten els viatges de la seva T-10 cada jornada. "Si només el 10% d'aquests usuaris decideixen convertir el bitllet en T-11, tindrem 15.000 viatges gratuïts cada dia a la ciutat", va calcular ahir Joan Maria Soler, membre de la Federació d'Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), en la presentació de la T-11.
La iniciativa de la federació convida els usuaris dels transports públics combinats a cedir la seva T-10, un cop esgotada, perquè una altra persona pugui aprofitar el viatge gratuït que permet el temps de transbordament.
"La nostra intenció és que l'efecte de la T-11 faci rectificar l'ATM", diu la FAVB
La proposta va sorgir com a protesta davant l'encariment de les tarifes del transport públic, però des de la FAVB, segons Soler, tenen com a objectiu "normalitzar-ne l'ús". Malgrat que sigui una iniciativa difícil de visualitzar, consideren que poden "assolir fàcilment" la xifra de 15.000 viatges diaris gratuïts.
En cas que es complís la previsió, el nombre de T-11 superaria el d'usuaris que es colen al metro cada dia, que ronda els 13.000. "La nostra intenció és que l'efecte de la T-11 faci reflexionar i rectificar l'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), després que la pujada abusiva del preu dels bitllets hagi situat el transport de Barcelona com el més car d'Espanya", va apuntar Soler.
El vicepresident de transports i mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), Antoni Poveda, va qualificar la proposta de "fenomen incipient", i no es va atrevir a pronosticar el seu efecte sobre els usuaris. En aquest sentit, va demanar als passatgers que tinguin en compte que el transport públic "costa molts diners" i que és un servei "deficitari".
El vicepresidentde l'AMB recordaals passatgers queel servei és deficitari
Per facilitar l'ús d'aquest bitllet alternatiu, com ja va avançar Públic, el grup d'investigació Senda de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha creat una aplicació per a telèfons mòbils que permet localitzar totes les T-11 de la ciutat a través d'un sistema de GPS.
Durant el 2011 s'ha aconseguit el rècord històric de viatges validats en el transport públic de l'àrea metropolitana de Barcelona: 652,32 milions de viatges, xifra que suposa un increment de 8,6 milions de viatgers, un 1,3% més que l'any 2010. Des de l'AMB ho atribueixen al descens de l'ús del vehicle particular. "Són vasos comunicants, hi ha hagut un descens del 0,5% de vehicles privats a les principals vies interurbanes de l'àrea metropolitana al mateix temps que puja el nombre de persones que agafen el transport públic", va explicar Poveda. Algunes carreteres, com la C-16 i la C-33, van tenir durant el 2011 un 3,8% i un 3% menys de trànsit respectivament.
Més viatgers a l'Aerobús
L'Aerobús registra l'increment d'usuaris més elevat, d'un 25%
El transport que registra un creixement més gran és l'Aerobús, el servei que va del centre de Barcelona a l'aeroport del Prat, i viceversa. Ha augmentat un 25% i ja és el segon any consecutiu que creix a aquest ritme. Els autobusos interurbans diürns del Baix Llobregat van créixer entre el 3% i l'11%, segons la línia, amb un increment especialment alt a les noves línies entre Sant Boi de Llobregat i Barcelona i les que donen servei a l'Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí.
La principal davallada la registren els autobusos del Barcelonès nord i el barri d'Horta de Barcelona, que han perdut fins al 16% de viatgers a causa de l'arribada de les línies 9 i 5 de metro. La tendència dels resultats de la xarxa de TMB ha estat similar durant els últims anys: va baixar el nombre de viatgers en autobús (0,6%) mentre que el metro va pujar un 2%.
El servei nocturn NitBus, que havia perdut el 2010 prop d'un 5% dels seus passatgers, ha recuperat una mica els seus números i ha crescut un 2,3%, i s'ha apropat als sis milions d'usuaris.
Comentarios de nuestros suscriptores/as
¿Quieres comentar?Para ver los comentarios de nuestros suscriptores y suscriptoras, primero tienes que iniciar sesión o registrarte.