Público
Público

Girona es torna a quedar sense vol directe a Madrid

Ryanair elimina el trajecte tres anys i mig després de posar-lo en marxa

ELISABET ESCRICHE

Per setena vegada, l'aeroport de Vilobí d'Onyar es tornarà a quedar sense vol Girona-Madrid, dimecres vinent, si no hi ha una sorpresa d'última hora. És un dels set trajectes que la companyia Ryanair ha decidit retallar davant la decisió del nou Govern de no ratificar el conveni pactat pel Tripartit al desembre passat per garantir la presència de l'aerolínia a les instal·lacions gironines a partir de l'any 2012.

L'últim vol per anar a Ma­drid operat per Ryanair s'enlairarà dimarts a les 20.20, i el de tornada sortirà just dues hores més tard.

Fa 30 anys que el sector empresarial i turístic gironí lluita perquè aquesta ruta sigui un èxit. De moment ho han intentat set companyies: Iberia, Aviaco, Intermed, Air Catalunya, Air Nostrum, Spanair i Ryanair. Totes excepte Ryanair el van deixar d'oferir amb l'argument que no era via­ble econòmicament. El cas de la companyia irlandesa sembla fruit d'una rebequeria davant del no del Govern català a renovar l'acord, ja que l'ocupació mitjana del trajecte supera amb escreix el 80%.

Representants de la Federació d'Hostaleria de les Comarques Gironines, el sector comercial de la demarcació, l'Associació Turística d'Apartaments de la Costa Brava i la Cambra de Comerç de Girona van mantenir la setmana passada una reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recorder, per demanar que la connexió aèria directa amb Madrid es reprengui com més aviat millor.

"Per aquest estiu ho veiem pràcticament inviable. Confiem que, de cara a la tardor, torni a ser operatiu", explica el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé. L'entitat, juntament amb la Generalitat i la Diputació de Girona, forma part de l'AGi, l'associació que s'encarrega d'impulsar l'aeroport. "És un vol important per a l'economia de les comarques gironines", recorda Espadalé.

El Govern català ha mantingut converses amb Spanair per tirar endavant la ruta, però actualment és molt difícil que les negociacions arribin a bon port. Una altra opció és que Ryanair torni a reprendre el trajecte, vist que el conseller de Territori i Sostenibilitat ha reiterat en les seves darreres visites a les comarques gironines que confia arribar a un acord en els mesos vinents amb la companyia irlandesa.

"La manca del vol aquest estiu es notarà sobretot en el sector turístic, perquè en els darrers anys s'ha incrementat el nombre de madrilenys que vénen a passar uns dies a la Costa Brava. De cara a la tardor, el sector afectat passarà a ser l'empresarial", concreta Espadalé.

El vol Girona-Madrid de Ryanair va començar el 28 d'octubre del 2007, just l'endemà que Spanair deixés d'oferir aquesta ruta que havia iniciat pocs mesos abans, el 29 de gener. Abans de l'intent de Spanair, l'aeroport va estar cinc anys sense aquest trajecte.

Fins ara la companyia irlandesa de baix cost oferia entre dos i tres vols diaris d'anada i tornada.