Público
Público

La ministra de Medi Ambient veu "un pas enrere" reduir la zona 80'

El conseller Felip Puig posa en dubte que la limitació hagi servit per a res

PÚBLIC

La polèmica per la reducció de les zones que limiten la velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona no s'atura, quan encara falta un mes perquè s'apliqui la mesura. La ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, va tornar a criticar ahir aquesta flexibilització, que va qualificar de 'negativa'. Segons va dir, en declaracions a Catalunya Ràdio, el canvi representa 'un pas enrere' ja que comportarà 'perdre qualitat de l'aire i, per tant, salut i qualitat de vida'. En un altre acte, la ministra va aprofitar per demanar també a l'Ajuntament de Madrid que prengui 'mesures urgents' per reduir la contaminació.

La Unió Europea (UE) prepara des de fa mesos una sanció contra l'Estat l'espanyol perquè no compleix la directiva sobre la qualitat de l'aire aprovada el juny de l'any 2008. Barcelona i la seva àrea metropolitana estan entre les zones on se superen els límits que fixa la UE.

El conseller d'Interior, Felip Puig, va sortir ahir en defensa del polèmic canvi que era una promesa electoral de CiU i ho va fer posant en dubte que la limitació que va aprovar el Tripartit l'any 2008 hagi servit per millorar la qualitat de l'aire. Segons va apuntar, els índexs de contaminació poden haver millorat gràcies a altres factors, com ara el Pla Renove i la reducció del trànsit a causa de la crisi. El conseller Puig també va rebutjar que la limitació de la velocitat a 80 km/h hagi reduït els accidents. En aquestes vies, segons va dir, l'accidentalitat va augmentar un 27% respecte al 2009. Tot i així, el nombre de morts en aquestes vies ha baixat a menys de la meitat des que la mesura va entrar en vigor. El conseller també va voler silenciar les veus que l'acusen d'haver-se quedat a mitges, ja que la flexibilització final manté el límit a 80 km/h en 25 dels 80 quilòmetres on actualment s'aplica la restricció. Puig va defensar que el canvi és 'total' i va argumentar que 'els 25 quilòmetres que es mantenen a 80 ja hi eren abans que l'anterior Govern implementés aquest límit'. En total, en tres quartes parts de l'actual zona 80 la velocitat límit serà entre els 90 i els 120 km/h.

El RACC també va defensar ahir el canvi promogut pel nou Govern convergent i el va qualificar d''adient'. Tot i així, fonts del RACC van advertir que s'ha de treballar per evitar traslladar als conductors la sensació que s'ha establert un 'augment indiscriminat' dels límits de velocitat.

L'exconsellera d'Interior i candidata a les primàries a alcaldable del PSC a Barcelona, Montserrat Tura, també va alertar del risc que augmentin els accidents de trànsit. Tura va demanar a l'actual Govern que 'no oblidi mai la gran conquesta' del Tripartit, que va aconseguir reduir la mortalitat al volant en un 57%.

Però la polèmica sobre aquesta mesura ha anat més enllà dels retrets entre Govern i oposició. L'exsecretari general d'Interior, l'ecosocialista Joan Boada, va criticar ahir que el PSC votés a favor de la limitació i ara, en canvi, advoqui per flexibilitzar la mesura. Boada va comparar els socialistes amb les 'rates' que 'salten del vaixell'. Els socialistes van considerar les acusacions de 'desafortunades i inoportunes'.

També ahir, l'Entesa Catalana de Progrés va presentar una moció al Senat per limitar a 80 km/h la velocitat per entrar a les ciutats més contaminades.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias