Público
Público

La política d'estalvi posa en risc la F-1 a Montmeló

Mas-Colell diu que és cara i que 'no està clar que ens ho puguem permetre'

D. CORDERO

El futur de la Fórmula 1 a Catalunya corre perill. El Govern es planteja que el circuit de Montmeló deixi d'acollir proves del Mundial, un fet que no ha succeït des que es va inaugurar fa 21 anys. 'Per descomptat que en les condicions econòmiques actuals ens hem de mirar línia per línia en què ens gastem els diners. En la F-1 ens en gastem molts i no està clar que ens ho puguem permetre', va afirmar el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, en una entrevista a RAC1.

La qüestió que amoïna ara el Govern és saber si rescindir el contracte, que té permanència fins al 2016, serà més car que seguir pagant el cànon anual. El 2007 es pagaven 13 milions d'euros per acollir el Gran Premi de Catalunya, però està previst que l'últim any de contracte s'hagi de pagar el doble d'aquesta quantitat. D'aquí que s'analitzi quina indemnització s'hauria de pagar en cas de trencar l'acord de forma negociada amb la FOM, l'empresa que controla els drets de la F-1. 'Els contractes són sagrats', va subratllar ahir el conseller.

La Generalitat vol renegociar el contracte firmat el 2007 amb la FOM

Ja fa temps que el Govern planteja la possibilitat de posar fi als premis d'automobilisme. Les noves dificultats financeres de la Generalitat, agreujades per l'objectiu de reduir el dèficit i les dificultats de trobar crèdit, estarien originant els dubtes sobre la Fórmula 1, que surt més cara des que València va entrar en competència per tenir un gran premi, amb el seu circuit urbà. Ara, però, València també es planteja donar l'esquena al seu gran premi a causa del seu alt cost econòmic.

La Generalitat controla el 80% del consorci del qual depèn el Circuit de Catalunya i és l'accionista que ha d'assumir les possibles pèrdues en què pugui incórrer el circuit; d'aquí el seu interès a reduir les despeses. El seu pressupost anual supera els 35 milions d'euros.

El director del Circuit de Catalunya, Salvador Servià, va defensar ahir la repercussió econòmica que té la infraestructura que dirigeix, que genera un impacte anual de 130 milions d'euros en l'economia catalana, i per això va assegurar que fer una passa enrere en l'organització del premi sortiria 'car al país'. En tot cas, Servià es va mostrar partidari de modificar les quantitats econòmiques del contracte, tal com ja va succeir amb els premis de motociclisme, renegociats l'any passat.

Servià alerta que la infraestructura aporta 130 milions d'euros cada any

Tirar enrere en la política d'inversió en el Circuit de Catalunya deixaria també en entredit altres partides de despesa aprovades en els últims temps pel Govern català. Ja sigui en el futur d'empreses privades, com és el cas de Spanair, o en la capitalitat de Barcelona per acollir la seu mundial de la telefonia mòbil entre el 2014 i el 2018. Amb el suport a l'aerolínia, a l'espera que entri un soci industrial, el Govern vol potenciar l'aeroport del Prat com una connexió de vols internacionals.

La World Mobile Capital (WMC), que li costarà a totes les administracions implicades un total de 90 milions d'euros, persegueix en canvi mantenir el nom de Barcelona en el mapa internacional i aconseguir un impacte econòmic de 3.500 milions d'euros en un termini de cinc anys, fet que podria anar vinculat a la captació d'empreses del sector de les telecomunicacions.

Aquest negoci generat supera, i per molt, l'activitat econòmica del Circuit de Catalunya, més controlada. Això sí, els gestors de la WMC confiaven a poder vincular la tirada de la Fórmula 1 per explotar el negoci de la telefonia mòbil. Segons com, això ja no serà així.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias