Público
Público

Uns 40 maquinistes porten tota la xarxa de Rodalies al "col·lapse"

Renfe diu que la vaga encoberta és "per treballar menys i cobrar més" i avisa que no negociarà

D. CORDERO / D. GUERRERO

La vaga encoberta al servei de Rodalies de Renfe continua tan activa com el primer dia. Ja en van dos, i el pitjor és que no es veu la llum al final del túnel. L'operadora tampoc garanteix el servei d'avui, i ahir va disparar amb bala cap als culpables de la protesta sindical. Assegura, a més, que no transigirà en la negociació. Considera que la protesta es limita a 40 dels 530 maquinistes de Barcelona i que ho fan perquè simplement "volen treballar menys i cobrar més". El "col·lapse", amb trens aturats en llocs estratègics de la xarxa, va afectar 370.000 usuaris, cosa que va obligar la Generalitat a asseure's ahir amb la companyia per conèixer la situació i propiciar una negociació a tres bandes.

Però ningú és capaç de vaticinar una sortida positiva. La irritació dels usuaris a l'estació de Sants era evident ahir. "Hi ha problemes constants amb la R3, però ja n'estic fins als nassos, fa quasi una hora i mitja que espero que surti un tren fins a la Garriga", explicava al matí Elia Burgueño, una estudiant de 21 anys que esperava a l'estació de Sants. L'enuig del director general de Viatgers de Renfe, Enrique Urquijo, no tenia res a envejar al de la jove usuària. Indignat, va dir que la protesta era de pocavergonyes i va comparar els maquinistes que realitzen l'acció amb els controladors que van paralitzar l'espai aeri espanyol durant l'inici del pont de la Constitució.

Un directiu de Renfe compara maquinistes amb controladors aeris

"Quan a tots els funcionaris se'ls va reduir el sou, a ells se'ls va apujar, cobren al voltant de 60.000 euros i ara volen 1.000 euros anuals més, 12 dies de vacances més i menys jornada laboral", va assenyalar Urquijo sobre les veritables reivindicacions dels treballadors, que s'enfronten a unes eleccions sindicals el pròxim 1 de març. Segons les dades de l'operadora, tots els maquinistes que han participat en la tàctica aturada de trens, pensada per bloquejar tot Rodalies, estan adscrits al sindicat SEMAF de l'estació de Sants.

El portaveu a Barcelona de SEMAF, Jorge Escuder, va assegurar a Efe que els conductors "simplement compleixen el que diu la nova normativa", en referència a la nova planificació d'horaris i de descansos que es van posar en marxa el passat diumenge 23. CCOO es desmarca de la protesta.

Sigui com sigui, Renfe ja ha obert sis expedients informatius a treballadors. El més greu ha estat a un maquinista que en una sola jornada va agafar un tren i, en tres estacions diferents, va dir que el tren que portava no es podia conduir a causa de les condicions del seient. Les tres vegades el passatge va haver de reubicar-se en un altre comboi.

La companyia no garanteix el servei d'avui i no preveu el final del conflicte

Renfe ha obert expedients informatius a sis treballadors, mentre que la Generalitat n'ha fet un altre del mateix tipus a Renfe per la manca de servei i el Síndic de Greuges ha obert una actuació d'ofici per investigar el cas. Urquijo va trobar normal el descontentament del Govern, que, a través del seu portaveu, Francesc Homs, va dir que "és evident que això de Renfe no acaba de funcionar".

De fet, el directiu de Renfe va criticar els maquinistes per "omplir-se la boca d'empresa pública, però no fan més que posar catifes a l'empresa privada perquè la seva actitud és insostenible".

Mentre deia això, a les estacions de Renfe es mantenia el mateix missatge per megafonia. "Renfe no garanteix el funcionament normal del servei de Rodalies". Els retards rondaven els 30 minuts de mitjana. Van aparèixer amb els primers trens del matí i es van quedar tot el dia, per a desesperació dels passatgers. La pitjor part, la de les cancel·lacions, va afectar 38 combois. En les estacions amb un pas de trens més freqüent, les afectacions es van minimitzar molt i en algun moment del dia eren inapreciables, però els combois que sortien des de Vic o Sant Vicenç de Calders eren més difícils de veure.

Molts usuaris reconeixien haver sortit abans d'hora per arribar a temps a la feina. "He anat a l'estació i he tingut la sort que passava el tren que anava amb retard", assegurava un treballador de la construcció. Al seu costat, un company es queixava d'haver arribat a l'hora a l'estació i d'"estar esperant mitja hora amb el fred que fa". A la queixa del fred s'hi sumava la de la incertesa per no saber quan passaria el tren.

D'altres van optar per transports alternatius, ja fos l'autobús o el vehicle privat. Segons alguns botiguers de l'estació de Sants, el tràfec de gent durant el matí d'ahir era inferior al d'altres dies. A la sortida dels torns de validació de l'estació, eren pocs els que volien parlar: "Arribo tard a la feina", "he d'anar a classe" o "m'estan esperant fa una bona estona" eren algunes de les frases més repetides, en alguns casos amb indignació resignada. I és que la majoria dels que ahir agafaven el tren ja sabien el que els esperava.

Alguns usuaris van patir molt més les conseqüències de la vaga de zel. Per exemple la Júlia, una jove estudiant de Canet de Mar que volia tornar al seu poble amb Rodalies a les 10 del matí i a les 12 abandonava desesperada l'andana de Sants per posar una reclamació.