Público
Público

El clam a favor de la N-II obliga Zapatero a revisar la retallada

Les zones afectades per la cancel·lació d'obres van reiterar ahir el seu rebuig a la decisió de Foment i comencen a preparar estratègies per intentar salvar els mobles

F. CASAS/ELISABET ESCRICHE

Alcaldes i representants del món social i econòmic de les zones afectades per la cancel·lació d'obres van reiterar ahir el seu rebuig a la decisió del Ministeri de Foment i comencen a preparar estratègiesper intentar salvar els mobles. El president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, de visita ahir a Barcelona, va donar esperances que alguna obra es pugui reprendre, en assegurar que es podria 'revisar' alguna decisió si realment es tan important per a l'economia catalana.

El president del Govern central es va referir a la retallada emfatitzant les inversions que ha fet el seu executiu en obra pública a Catalunya i va assegurar que la reducció anunciada per José Blanco és només del 0,8%. Quan un dels assistents al col·loqui de Tribuna Barcelona es va queixar del fet que s'hagi paralitzat el desdoblament de la N-II, va comprometre's a demanar al ministre Blanco que 'revisi' l'aturada de les obres. 'Si realment és tan important per a l'economia catalana ho revisarem', es va comprometre davant un auditori que va lamentar la històrica discriminació de Catalunya en matèria d'infraestructures i que Zapatero es va entestar a rebatre recordant que ha estat la primera comunitat en inversió executada l'any 2009.

El president es compromet a estudiar l'aturada de les obres a Girona

De les cinc obres paralitzades, tres seran sotmeses a reconsideració: les dues de Lleida podrien continuar pel sistema público-privat i la de Tarragona sortiria a licitació a preu més baix. Queden per tant paralitzades les de Girona i l'enllaç de l'autovia del Baix Llobregat amb l'AP-7 , si no és que després de les paraules de Zapatero es busquin fórmules per continuar els treballs.

Girona clama contra l'aturada

A la frontera entre el Pla de l'Estany i el Baix Empordà, quatre grans cartells, dos a l'entrada de Vilademuls i dos més a la sortida, anuncien les obres de la N-II al tram entre Medinyà i Orriols per convertir-la en una autovia. Durant el recorregut d'uns tres quilòmetres, però, no es veia ahir ni un operari ni una màquina treballant. 'Han desaparegut en el moment en què el ministre de Foment va comunicar que es paralitzaven', explica l'alcaldessa de Vilademuls, Dolors Rovirola.

Les màquines han desaparegut de sobte al tram entre Medinyà i Orriols

El que sí que ha quedat són ponts a mig construir, camins més o menys oberts i muntanyes de sorra a banda i banda de la carretera. També es mantenen els senyals de perill que indiquen que s'estan fent obres, una fila de gran blocs de ciment amb llums a sobre que són visibles a la nit i la calçada pintada amb una línia groga continua. 'Està tot empantanegat i amb perill que en alguns llocs els talussos que s'han mogut puguin cedir', alerta Alfons Soler, alcalde de Viladesens.

Passat aquest tram, la N-II en sentit sud recupera el seu aspecte fins a arribar a Fornells de la Selva, on un altre gran cartell anuncia que fins a Caldes de Malavella la carretera ja està desdoblada. Aquest tram, que és el que porta a l'aeroport, és l'únic que està acabat. Té vuit quilòmetres, es va inaugurar el desembre del 2007 i les obres van durar quasi quatre anys, el doble del previst.

A partir de Caldes les línies grogues a la calçada, els senyals d'obres i les estructures a mig fer tornen a apoderar-se de la via fins a Maçanet de la Selva. Tant al tram de Caldes a Sils com al de Sils a Maçanet els treballs estan aturats des de fa més d'un any per problemes de les adjudicatàries. Foment manté que el pla d'ajust no els afectarà i està previst que abans de finals d'any s'adjudiquin aquests dos trams i el de Maçanet a Tordera.

L'ampliació a tres carrils de l'AP-7 allunya encara més el desdoblament

El tram nord, una incògnita

Pel que fa el tram nord, el que va d'Orriols a la Jonquera, el Govern central no acaba de determinar si el desdoblament, que està en una fase molt embrionària, tirarà endavant. El ministre, José Blanco, va deixar clar abans-d'ahir que no es farien autovies on hi hagi autopistes de peatge que no estiguin saturades i es dóna la circumstància que ahir mateix es va obrir el tercer carril en sentit nord entre Maçanet i Fornells i Acesa preveu que l'ampliació fins a la Jonquera estigui acabada el desembre del 2011.

L'aturada de les obres ha encès els ànims del sector empresarial, que fa dècades que reclama el desdoblament de la N-II, l'única via gratuïta que connecta amb França. El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, i el president de la patronal de la Federació d'Organitzacions Empresarials, Jordi Comas, han expressat la seva voluntat d'impulsar un front comú.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias