Público
Público

El Govern carrega contra Aena per l'apagada a l'aeroport

Dimarts a la nit es van haver de desviar onze vols després que un operari tallés un cable al camp de vol

DANI CORDERO

Les obres de millora que es fan a les pistes de l'aeroport del Prat van deixar sense llum dimarts a la nit el camp de vol del segon aeròdrom espanyol més gran, després que uns treballadors tallessin sense voler un cable de mitjana tensió. La incidència va durar uns deu minuts, però l'afectació es va allargar una hora, fet que va tacar la imatge d'un aeroport que aspira a convertir-se en hub connector de vols internacional. I es va fer notar en els passatgers que viatjaven cap a Barcelona i en els que esperaven sortir amb el seu vol. Onze avions que iniciaven la seva aproximació a Barcelona van ser desviats per evitar la congestió aèria cap a Girona, Reus, Palma, Perpinyà i Tolosa, des d'on van acabar tornant hores més tard, a excepció de l'aeronau que va ser enviada a Perpinyà, que ja no va tornar a Barcelona fins ahir.

Aena va obrir una investigació per analitzar les causes de la fallida, que va tenir resolta a la tarda. Per la seva banda, la Generalitat estudia denunciar els fets, que va utilitzar per reiterar la necessitat que les administracions catalanes participin en la gestió de l'aeroport i evitar que aquests fets se succeeixin.

Girona, Reus, Palma i Tolosa van rebre els avions desviats des de Barcelona

És la primera vegada, no obstant això, que la torre de control del Prat ha de demanar la desviació d'avions per motius tècnics. L'antecedent més similar es remet al juliol del 2006, quan la invasió de les pistes per part d'una trentena de treballadors d'Iberia va impedir el funcionament normal de la infraestructura, obligant a desviar 600 vols.

Els tècnics d'Aena van estar tot el matí d'ahir analitzant els motius que van provocar l'apagada, i que a més de cancel·lar aterratges va provocar retards en els enlairaments. Els grups electrògens que garanteixen la il·luminació en aquestes situacions es van posar en marxa en deu minuts, però no es va poder evitar que la foscor regnés al camp de vol durant tot aquest temps i que deixés inoperables les instal·lacions.

Al cap de poca estona, els controladors aeris del Prat van decidir començar a desviar avions abans que la congestió aèria a la zona d'influència del Prat fos perillosa. Per mantenir les distàncies de seguretat entre avions, es va decidir canviar la ruta d'onze aeronaus, de manera que aterressin als nous aeroports de destinació fins que poguessin tornar a Barcelona una cop normalitzada la situació.

Les pistes d'aterratge es van quedar sense llum durant deu minuts

Hi ha avions que van sobrevolar Barcelona en cercles durant mitja hora fins que van rebre l'ordre d'anar a altres aeroports. Un cop van tocar terra, alguns passatgers van preferir seguir el camí cap a Barcelona per via terrestre, fins i tot algun que havia anat a parar a l'aeroport francès de Tolosa. Les companyies amb què volaven, però, es van desentendre d'aquestes persones, que es van haver de pagar el transport alternatiu. En altres casos, es va limitar a omplir el dipòsit de l'avió per tornar a Barcelona, fet que va originar retards d'hores en l'arribada.

Ahir al matí, el Departament d'Interior va obrir un expedient informatiu a Aena i a l'aeroport per no haver advertit la Generalitat de la situació. El conseller Felip Puig, visiblement enfadat, va mostrar la seva preocupació perquè ni l'aeroport ni Aena van informar Política Territorial per qüestions vinculades a la mobilitat, ni Interior perquè es pogués activar el pla Aerocat,per la qual cosa va exigir que aquesta situació 'no es torni a repetir'.

En virtut del pla Aerocat, el centre de coordinació aeroportuària ha d'alertar el centre de coordinació d'emergències de Catalunya (CECAT) dependent de Protecció Civil de la Generalitat, quan ocorri una avaria greu dels sistemes de control de l'aeroport o una avaria que provoca el tall de subministrament i afectacions als serveis bàsics en les diferents instal·lacions aeroportuàries.

El director de la infraestructura, Fernando Echegaray, va demanar disculpes per no haver avisat, però des d'Aena es va dir que no existia cap obligació d'avisar la Generalitat, en no activar-se cap pla d'emergències. 'Aquests casos estan molt marcats i els fets d'ahir [per dilluns] només obliguen a la posada en marxa d'un protocol per una fallida tècnica', van assegurar fonts del Prat.

'Aena és una empresa estatal que funciona de manera piramidal i nosaltres som un fet accessori i una administració residual. Això és inadmissible', va dir un queixós Lluís Recoder, conseller de Territori, que va qualificar de 'normalitat anormal' el fet que no hi hagi comunicació entre l'aeroport i l'administració autonòmica en aquests casos, tot i que totes dues col·laboren, per exemple, en el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona.

De fet, Recoder estava indignat perquè es va assabentar a través d'un tuit que li va enviar un seguidor. El conseller va respondre que no sabia res, de la mateixa manera que tampoc ho sabia ningú del seu equip més proper.

La direcció de l'aeroport del Prat va restar importància a les acusacions formulades pels consellers de la Generalitat, en considerar que la reacció dels tècnics aeroportuaris va ser 'òptima'.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?

Más noticias