Convoquen una "marató" d'accions per frenar el desnonament de Casa Orsola, símbol de resistència contra l'especulació a Barcelona
Veïns i entitats s'organitzen per impedir el desallotjament d'un llogater que fa 24 anys que viu a l'edifici, destinat a convertir-se en lloguers de temporada

Barcelona--Actualitzat a
El pròxim dijous 30 de gener, a les 18.30 h, començarà una "marató" d'accions per protestar i aturar el primer desnonament de la Casa Orsola, una finca modernista situada en una de les cantonades del carrer Consell de Cent, al cor de l'Eixample barceloní. Fa tres anys que aquest edifici resisteix els intents d'expulsió per part d'un fons voltor. Les activitats s'estendran durant tota la nit fins a l'hora programada del desnonament, el divendres 31 a les nou del matí, i inclouran cassolades, parlaments de persones i entitats que lluiten pel dret a l'habitatge i actuacions de grups musicals, entre els quals hi haurà La Ludwig Band.
La portaveu del Sindicat de Llogateres, Carme Arcarazo, no ha volgut revelar aquest dimecres més detalls de la convocatòria, però sí que ha destacat la importància de participar-hi i defensar el dret a viure a Barcelona, cada cop més sotmesa a l'especulació immobiliària. "Els fons d'inversió estan molt organitzats, però nosaltres ho estem encara més", ha afirmat durant la roda de premsa. La Casa Orsola s'ha convertit en un dels símbols més emblemàtics de "resistència" a favor del dret a l'habitatge a la capital catalana, reflex d'una situació que afecta progressivament més veïns.
La lluita dels llogaters de la Casa Orsola es remunta al 2021, quan el fons Lioness Inversiones ―propietat de l'empresari Albert Ollé― va adquirir l'edifici amb l'objectiu de no renovar cap contracte i llogar els pisos per temporada a preu de luxe. Mentre que en Josep, el veí que s'enfronta al desnonament, paga un lloguer de 700 euros, actualment hi ha un total de set pisos que ja s'estan llogant per fins a 2.900 euros mensuals. Aquesta modalitat de lloguer, molt més lucrativa, s'aprofita de les escletxes en la regulació de l'habitatge.
En Josep, professor amb feina estable i resident a Casa Orsola durant 24 anys, lamenta que el desnonaran tot i no ser "vulnerable": "Això no és per mi, ens podria passar a tots en qualsevol moment". El 2021, hi havia un total de 27 famílies a l'immoble, però la majoria van marxar en expirar els seus contractes per pressió de la immobiliària. Avui dia, segons Arcarazo, hi ha vuit llogaters amb renda antiga, sis amb lloguers de mercat que encara són vigents, cinc demandats i un pis buit.
"Al cap de 15 dies de comprar l'edifici ja ens van enviar burofaxos, però uns quants vam decidir que un fons voltor no podia decidir fins quan podíem viure a casa nostra", ha afegit Josep. Les altres famílies demandades estan a l'espera de la seva sentència.
A més d'Arcarazo i Josep, a la roda de premsa també hi ha intervingut Cristina Martín, representant del col·lectiu docent i del sindicat USTEC, i la CGT. Martín ha assegurat que, com tantes altres entitats, vindran a "posar el cos i l'ànima" per defensar la Casa Orsola. Segons ha dit, en més del 70% dels desnonaments hi ha menors implicats, afectant, així, el seu desenvolupament acadèmic i emocional. "No és una lluita aïllada, és la lluita de l'alumnat que entra a l'aula arrossegant les ferides de la pobresa; és la lluita dels treballadors i del personal sanitari que lluiten contra les retallades".
La portaveu del Sindicat de Llogateres també ha anunciat que es durà a terme un porta a porta per cridar tots els veïns de la zona a la convocatòria per frenar el desnonament. A hores d'ara, ja compten amb el suport d'unes 200 entitats de l'àmbit veïnal i educatiu, entre altres.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.