Cargando...

Economia Hores extres i contractes temporals supleixen el ‘boom’ de la logística

El Clúster Logístic detecta que el sòl disponible ha crescut un 20% a Catalunya en el darrer any i que el 40% de la nova superfície ja està llogada per l’increment del comerç electrònic | Els sindicats alerten que l’aparició de noves empreses de serveis al sector “dificulta el compliment del conveni col·lectiu”.

Publicidad

El centre logístic del Corte Inglés a la Bisbal del Penedès. GEMMA SÁNCHEZ

BARCELONA,

El 80% de les mercaderies que entren i surten de Catalunya ho fa per carretera. La tendència s’ha aguditzat per la irrupció del comerç electrònic. El creixement del sector ha tingut dues derivades: l’increment de la contractació d’espai logístic i l’aparició d’empreses de serveis que realitzen aquest tipus d’activitats i que apliquen altres convenis que no tenen a veure amb l’estipulat per la logística. L’ecommerce ha provocat un augment de la demanda de sòl per part d’aquestes companyies que requereixen més espai per les seves accions.

Publicidad

Canvi de model comercial i laboral

L’auge del comerç electrònic està comportant modificacions en la forma que tenen els clients de relacionar-se amb els establiments, però també en l’estructura laboral. “En determinades èpoques, com la de Nadal, els empleats treballem set dies a la setmana, fent més hores i doblant jornades”. Així s’expressa Juan Carlos Pérez, secretari del sector de Carreteres i Urbans del sindicat UGT. La realitat que explica Pérez fa que els transportistes, en moltes ocasions autònoms, pateixin una sobrecàrrega de feina amb unes condicions laborals força precàries.

Click to enlarge
A fallback.

Dificultats per organitzar les plantilles

En el cas dels repartidors de mercaderies, un 80% dels treballadors estan ocupats per compte propi i només un 20% són assalariats. En aquest context, “costa molt organitzar la feina perquè es tracta d’empleats majoritàriament joves amb ritmes de treball alts, que fan hores extres i canvis de jornada constants”. Aquest buit legal en les feines de nova creació suposa un repte pels sindicats, que han de trobar la fórmula per encabir aquestes activitats en la realitat del món del treball. Acosta afegeix que “aquestes dificultats per organitzar les plantilles les ha generat la Reforma Laboral”, aprovada l’any 2012.

En aquesta cimera logística que acollirà Barcelona, les empreses participants analitzaran eines per impulsar el sector. Les entitats que organitzen l’esdeveniment apunten que “la millora de la logística ha de ser una prioritat per recuperar i rellançar l’economia” en un àmbit de globalització i d’entorns canviants.

Publicidad