Cargando...

Els consumidors preparen una allau de demandes perquè la banca torni les despeses de la hipoteca

Bancs afectats

Publicidad

Imatge d'un bloc d'habitatges. / EUROPA PRESS

MADRID.- Una mica més d'un any després que el Tribunal Suprem considerés abusives les despeses de formalització d'una hipoteca, les organitzacions de consumidors preparen la seva ofensiva als tribunals per exigir als bancs que tornin els dienrs. "Esperem una allau de denúncies", apunta Enrique García, portaveu de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), promotora de la sentència del Suprem.

Publicidad

El ple de la Sala Civil va considerar "cridanera l'extensió de la clàusula, que pretén atribuir al consumidor tots els costos derivats de la concertació del contracte, suplint i contravenint normes legals amb previsions diferents sobre això", segons la sentència datada del 23 de desembre de 2015.

Click to enlarge
A fallback.

Bancs afectats

La sentència de l'Alt Tribunal, que ratificava al seu torn la decisió de l'Audiència Provincial de Madrid, es referia concretament a BBVA i Banco Popular. No obstant això, "la majoria dels bancs han realitzat aquesta pràctica, amb algunes variants, des de fa 20 anys", assegura Enrique García. Aquesta organització calcula que són al voltant de sis milions les hipoteques afectades, el que suposaria un cost per a les entitats bancàries de 18.000 milions d'euros.

Qui pot recuperar els seus diners?

Facua matisa que només podran exigir les quantitats cobrades als consumidors que encara estiguin pagant una hipoteca o aquells que hagin tingut un préstec hipotecari, sempre que no hagin passat quatre anys des que l'acabessin de pagar. Així mateix, el termini per reclamar la nul·litat d'aquesta clàusula finalitza el 24 de desembre de 2019, és a dir, quatre anys després de la sentència dictada pel Suprem.

Publicidad

Què cal fer per reclamar?

Les fonts jurídiques consultades per Público aconsellen, en primer lloc, acudir a les organitzacions de consumidors "per evitar que el banc et prengui el pèl". Després, fer una reclamació prèvia a l'entitat bancària i exigir que es compleixin els criteris de la sentència. "Com que el banc es negarà a pagar la totalitat dels costos o, fins i tot, intentarà enganyar els clients amb un altre acord, caldrà optar per la via judicial", apunta Enrique García. Per això, caldrà aportar totes les factures de les despeses realitzades. I, si el client no disposa de tota la documentació, podrà sol·licitar-la al banc.

Publicidad