Cargando...

Contenido patrocinado

"Evitem-ho", nova campanya de conscienciació viària sobre la fragilitat dels ciclistes

L’acció incideix en la importància del respecte mutu entre aquest col·lectiu vulnerable i la resta d’usuaris de la carretera.

Ciclista en carretera.


La bicicleta es va consolidant com a mitjà de transport habitual que permet avançar cap a una mobilitat més segura, sostenible i saludable. Amb el creixement de l’ús i dels espais destinats a aquest vehicle, cal recordar també quins són els drets i deures de circular amb bicicleta i dels altres vehicles en la seva interacció amb els ciclistes. I és que els ciclistes, amb els vianants i la resta de conductors, tenen la responsabilitat compartida de fer un ús de la xarxa viària d’una manera cívica i respectuosa.

Des del 2010 han mort 81 ciclistes a les carreteres catalanes i 641 més han resultat ferits de gravetat

Tota pèrdua ve acompanyada d’una tragèdia humana sobre la qual cal conscienciar i aprendre’n per evitar-ne d’altres. És per això que el Servei Català de Trànsit (SCT) ha posat en marxa una nova campanya de conscienciació viària que té com a objectiu prevenir i evitar els accidents de ciclistes, un dels col·lectius més vulnerables de la xarxa viària. Amb el lema, "Evitem-ho" l’acció divulgativa mostra la fragilitat dels ciclistes i incideix en la importància del respecte mutu entre aquest col·lectiu i la resta d’usuaris de la carretera. L’espot vol transmetre la necessitat, d’una banda, de més percepció del risc i consciència de la pròpia vulnerabilitat als ciclistes, i de l’altra, respecte i col·laboració als conductors de vehicles motoritzats. En aquest sentit la campanya apel·la a una responsabilitat compartida i una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat dels ciclistes.

Per a una conducció segura i una bona convivència a l’espai públic

Perquè hi hagi una conducció segura i una bona convivència a la xarxa viària, cal recordar el següent:
• Les bicicletes no poden circular per autopistes.
• En carretera les bicicletes poden circular pel voral de les autovies, excepte quan hi hagi un senyal de prohibició, i pel voral de la carretera, si no hi ha espai habilitat.
• En carretera, per conduir una bicicleta és obligatori portar casc, i en ciutat, també ho és per als menors de 16 anys.
• En carretera, per millorar la presència de la bicicleta, cal portar una peça de roba reflectora.
• Per guanyar visibilitat, la bicicleta ha de portar obligatòriament un catadiòptric al darrere i és recomanable també als pedals i a les rodes, a més de dur encesos els llums davanter i posterior.
• La llum de posició davantera ha de ser de color blanc i la posterior, de color vermell; el catadiòptric posterior ha de ser del mateix color.
• Les bicicletes tenen prioritat quan circulen per un carril bici, per un pas per a ciclistes o per un voral senyalitzat.
• Les bicicletes poden circular en columnes de dos, envaint la calçada, excepte a les autovies, on no es pot sortir del voral; en trams amb poca visibilitat o amb la calçada en mal estat han de circular en fila.
• Les bicicletes han de respectar sempre els senyals de trànsit així com també els vianants i cedir el pas als passos de vianants.
• Les bicicletes han de senyalitzar prèviament les maniobres a realitzar utilitzant els braços, principalment en un gir o canvi de carril.
• Els vehicles a motor han de deixar una distància de seguretat no inferior a 3 m quan circulin darrera de les bicicletes i no han de realitzar maniobres que posin en perill la seva seguretat.
• En carretera, si un vehicle vol avançar una bicicleta, ha de mantenir una distància lateral mínima d’1,5 metres i pot envair el carril contrari fins i tot si hi ha una línia contínua.