Cargando...

La Generalitat valenciana busca fitxar Euronews per reflotar la Ciutat de la Llum, però el model genera dubtes

L’acord amb el fons d’inversió portuguès propietari del canal de notícies multilingüe inclou una ajuda de tres milions anuals a canvi d’instal·lar una redacció amb 30 persones

Publicidad

Oficines de la Ciutat de la Llum d'Alacant. — Viquipèdia

valència, Actualizado:

La fixació de la Generalitat amb Euronews no és nova. Ja en el llunyà 1991, quan el canal de notícies multilingüe només era un ambiciós projecte impulsat per les televisions públiques de deu països per tal de competir amb la llavors hegemònica CNN, València va postular-se com a seu dels estudis centrals de la televisió.

Publicidad

En aquells moments, l’actual president valencià, Ximo Puig, ocupava el càrrec de director del gabinet del president de la Generalitat, Joan Lerma, i, en principi, li va tocar estar en primera línia del projecte.

Click to enlarge
A fallback.

L’arribada d’Euronews es presenta, des de Presidència, com una primera passa en la recuperació de la Ciutat de la Llum per a l’activitat audiovisual, una volta la Comissió Europea ha aixecat el càstig que impedia utilitzar les instal·lacions, tancades el 2012 en entendre que era una forma d’ajudes públiques il·legals. "És un projecte que suma" i "instal·lar empreses audiovisuals al país, sempre és positiu", afirmen fonts pròximes a les negociacions.

Euronews s’assegura una ajuda anual de tres milions d’euros, a més de crèdits de l’Institut València de Finances per valor d’un altre milió i mig per a l’adequació de les instal·lacions

Publicidad

La contrapartida de la Generalitat a Alpac Capital, però, és el que ha generat més dubtes. Euronews s’assegura una ajuda anual de tres milions d’euros, a més de crèdits de l’Institut València de Finances per valor d’un altre milió i mig per a l’adequació de les instal·lacions. Segons filtracions publicades, Presidència es justifica en un informe encarregat a una auditoria on xifra els beneficis de la instal·lació d’Euronews a Alacant en 200 milions en "retorn publicitari i promocional" i la creació de 6.000 llocs de treball. L’estudi, però, no s’ha fet públic, i des de Presidència al·leguen que es tracta de documents de treball.

"Entenem que cal buscar eixides a les instal·lacions de la Ciutat de la Llum –explica el diputat de Compromís Josep Nadal, qui ha formulat una pregunta parlamentària sobre la qüestió- i esperem que els nostres socis ens ho expliquen bé, però així de primeres, no acabem d’entendre que es gasten tants diners en una empresa privada d’un model que està caduc. I més quan cada any ens hem de discutir pel pressupost d’À Punt o que la producció infantil en valencià està sota mínims, però en canvi sí que hi ha pressupost per ocurrències com aquesta o per destinar 14 milions anuals a finançar diaris en paper. Creiem que es pot buscar projectes amb més retorn social".

Publicidad

Josep Nadal (Compromís) qüestiona que es destinin "tants diners" a Euronews quan cada any han de discutir pel pressupost d'À Punt

El sociòleg especialitzat en mitjans de comunicació, Rafa Xambó, també dubta de les virtuts del projecte: "Ara mateix, quina audiència té Euronews? No ens trobem en la situació dels anys 90, quan aquest era un projecte molt potent i a mi em costa veure com pot ajudar a visibilitzar el País Valencià. A més que ja sabem com funcionen aquests projectes. La Generalitat paga els estudis de RTVE a València a canvi d’una major cobertura del territori, i ja veiem com es compleix".

Publicidad