Público
Público

La gratuïtat de Renfe no treu cotxes de la carretera

Els abonaments multiviatges gratuïts només han retirat un 0,1% de cotxes de la carretera, segons el Servei Català de Trànsit

Circulació amb retencions a l'AP7 en direcció sud a l'altura de Castellví de Rosanes, sortint de l'antic peatge de Martorell, durant l'operació sortida de Sant Joan.
Circulació amb retencions a l'AP-7

La gratuïtat dels abonaments multiviatge de Renfe pràcticament no ha tret cotxes de la carretera: ho ha fet en només un 0,1%. De fet, en el cas del corredor del Maresme s'han detectat increments d'un 2,75%. "Són dades que s'han d'agafar amb pinces", adverteix el director general del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, recordant que fa només un mes que està en vigor la mesura.

Són dades de l'enquesta de mobilitat en dia feiner (EMEF) del 2021 presentada avui en el marc de l'Internacional Mobility Congress 2022 a Sitges. Durant la presentació de l'informe, el Servei Català de Trànsit ha constatat que la gratuïtat de Renfe ha tingut un efecte molt poc perceptible sobre el transport privat. D'altra banda, al llarg de l'any s'ha notat una caiguda del 5% del vehicle privat respecte als valors prepandèmics atribuïts al teletreball, segons recull l'ACN.

En un altre sentit, les dades també apunten que la Zona de Baixes Emissions afecta un 14% dels usuaris de la demarcació de Barcelona, dels quals només un 1,7% diàriament. L'estudi també mostra que el 27,7% dels usuaris ha adquirit un vehicle amb etiqueta ambiental, mentre que un 25,2% ha recorregut al transport públic. A Barcelona la xifra encara és més baixa: només un 19,9% veu el transport públic com a alternativa.

En paral·lel, la majoria de persones declaren que no han estat afectades per la ZBE Rondes de Barcelona (86%). Les persones més afectades diàriament pels afectes de la ZBE són els residents a Barcelona i la resta de la primera corona.

Xavier Sanyer, el cap de Mobilitat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha assegurat que les dades d'afectació de la ZBE són "coherents" i no pas decebedores, ja que els vehicles sense etiqueta són un 17% del parc. "No podem pretendre arribar a més gent", ha assegurat el responsable.

Sobre les afectacions a la gratuïtat de les autopistes, un 37,4% de les persones residents de la demarcació de Barcelona declaren que es veuran afectades en els seus desplaçaments quotidians. El percentatge puja fins al 44,7% només a la regió metropolitana.

Entre les persones residents a l'àrea metropolitana de Barcelona (AMB) és a on hi ha una major incidència els dissabtes i festius. A la resta de la regió metropolitana i de la demarcació de Barcelona la incidència és major de dilluns a divendres.

Les persones entrevistades per l'EMEF 2021 han estat un total de 10.100 en dues onades (primavera i tardor). L'enquesta ha estat realitzada per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i l'Institut d'Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).

Augmenten un 1,1% els desplaçaments

Les dades de l'enquesta de mobilitat de l'any 2021 indiquen un augment de la mitjana de desplaçaments per persona respecte al 2020: un 1,1% més, de 16,7 milions a 16,9 milions. Pel que fa a la mitjana de desplaçaments diaris, passa de 3,46 a 3,50.

Pel que fa a la immobilitat, aquesta es redueix respecte als alts nivells de 2020 (14,4%) i se situa en un 9,7% el 2021, però encara superior al 7% de 2019. Sobre els motius dels desplaçaments, la quota de mobilitat personal se situa al 38% el 2021, lleugerament per sota que la quota del 2020 (40,2%) i del 2019 (39,2%).

¿Te ha resultado interesante esta noticia?