Público
Público
CULTURA

KBr, el nou espai dedicat a la fotografia de la Fundació Mapfre a Barcelona

El nou centre seguirà oferint mostres de grans mestres de la fotografia però també exhibirà imatges dels fons fotogràfics catalans.

Una imatge de com serà el KBr, el nou espai de la Fundació Mapre dedicat a la fotografia. FUNDACIÓ MAPFRE
Una imatge de com serà el KBr, el nou espai de la Fundació Mapre dedicat a la fotografia. FUNDACIÓ MAPFRE

La pandèmia del coronavirus segueix capgirant moltes coses, també la posada en marxa del nou espai de la Fundació Mapfre de Barcelona. La seu, fins ara ubicada a la Casa Garriga Nogués, ja és història; i el 8 d’octubre és la data triada per obrir KBr, el nou centre dedicat a la fotografia de la Fundació Mapfre a la capitat catalana que ocuparà l’annex de la Torre Mapfre (conegut com a Edifici Vela per la seva forma curvilínia).

L'espai, que fins al passat agost va ser la seu de l'Institut Municipal d'Hisenda de l'Ajuntament de Barcelona, fa 1.400 metres quadrats i comptarà amb dues sales d'exposicions (de 700 i 150 metres quadrats respectivament) situats a la primera planta, mentre que a nivell de carrer se situarà el vestíbul, la llibreria i la cafeteria. El vestíbul ha estat obra de l'arquitecte Jorge Vidal i el seu disseny amb fusta i unes petites grades, vol reflectir l’esforç per fer arribar la fotografia als visitants. A més, aquest espai connecta amb l’auditori Mapfre, i està previst que s’hi organitzin xerrades i conferències, malgrat que el calendari per poder-ho fer encara és incert ateses les circumstàncies.

Des del 2009, la fotografia ha estat un dels puntals culturals d’aquesta entitat que ha decidit emprendre una nova etapa i dedicar-se exclusivament a la disciplina fotogràfica. "KBr és la fòrmula química del bromur de potassi i pensem que és un nom amb certa personalitat. És el que s'ha utilitzat per revelar i fixar els blancs de les fotografies al llarg de la història. El que ens idefintifica son els grans mestres, i els noms contemporanis consagrats que miren a l’origen de la fotografia per a crear. És per això que amb aquest nom volíem plasmar que neix un nou projecte, que mantenim el que som i el que hem estat, però que a partir d’ara també ens obrim a treballs de recerca al voltant d'un concepte o d'un tema", ha detallat Nadia Arroyo, directora de l’àrea de Cultura de Fundación Mapfre a Públic.

El focus posat en els fons fotogràfics catalans

A banda del nou espai, i de l’apertura en els relats expositius, una de les noves línies del KBr serà la feina de donar visibilitat als arxius fotogràfics que hi ha a Catalunya. "A Catalunya hi ha tantíssim material, hi ha tants arxius importants que la idea és treballar colze colze amb els seus responsables i anar exhibint les seves col·leccions. Hem arrencat amb el del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge de Girona, i al febrer del 2021 presentarem la mosta sobre la seva col·lecció al voltant dels daguerrotips. També treballarem amb l'Arxiu fotogràfic de Barcelona, i amb arxius tant públics com privats amb la idea d’obrir-nos a la fotografia més històrica", avança Nadia Arroyo.

Les exposiciones retrospectives a grans mestres de la fotografia del segle XX seguiran formant la columna vertebral del nou espai. A la sala principal s’exposarà l’obra de Bill Brandt, un dels fotògrafs europeus més importants del segle XX, considerat un dels fundadors de la fotografia moderna al costat de Walker Evans o Cartier-Bresson. A la segona sala es presentarà, per primera vegada, la col·lecció de l’entitat de fotografies de Paul Strand, la més extensa de l’artista fora dels Estats Units. Però a més a més s’incorporaran a la programació mostres de col·leccions i fons, públics i privats de Catalunya, i mostres de joves talents gràcies a un treball que es farà amb les escoles de fotografia del territori català.

D’aquesta manera, KBr vol refermar el compromís de col·laborar amb altres institucions catalanes que treballen amb la fotografia, i a la vegada implicar-se molt més en la formació i comprensió del llenguatge fotogràfic, tan fonamental per entendre el món. Unes intencions que coincideixen amb la coneguda premissa de W. Eugene Smith: "La fotografia podria ser la tènue llum que modestament ens ajudés a canviar les coses".