L'accés a l'habitatge ja és el principal problema dels barcelonins
Així ho consideren el 30% dels enquestats en la nova edició del Baròmetre municipal, de manera que se situa per sobre de la inseguretat (23,1%) i el turisme (9,8%). Collboni aprova i el PSC es manté com a primer partit en intenció de vot a la ciutat
Barcelona-
Com succeeix en el conjunt de Catalunya, l'accés a l'habitatge se situa com el principal problema dels residents a Barcelona. Així ho ha constatat la nova edició del Baròmetre municipal, que s'ha presentat aquest dilluns. En concret, el 29,9% dels enquestats el cita, 1,1 punts més que en l'anterior baròmetre -el del desembre- i 13,3 per sobre d'un any enrere. Per darrere de l'habitatge apareixen la inseguretat, amb el 23,1% (gairebé sis punts menys que en la darrera enquesta), el turisme (9,8%), problemes associats amb la immigració (5,7%) i la neteja (5,1).
Feia dues dècades que l'habitatge no apareixia com a primera preocupació dels barcelonins al Baròmetre municipal, concretament des del març del 2005. Ara bé, aleshores tot just era citat pel 14,6% dels barcelonins i, de fet, només ha superat el llindar del 20% en els dos darrers estudis, el que constata la centralitat que ha adquirit la qüestió, fins i tot superior a la crisi econòmica del període 2008-2014, marcada per les retallades socials i els desnonaments. L'encariment del preu del lloguer explica l'actual situació.
Pel que fa a la inseguretat, els darrers sis anys s'havia situat com a primera problemàtica de la ciutat, segons els seus residents, situació que ha canviat ara, malgrat mantenir-se en un nivell elevat, amb gairebé una de cada quatre respostes. El turisme també retrocedeix i passa del 13% al 9,8%, lluny del pic del 19,0% del juny del 2017. La preocupació per la neteja es manté estable, amb al voltant del 5% de les respostes, després que durant bona part de l'anterior mandat superés els dos dígits i estigués per damunt del 10%.
Les dades també mostren una opinió positiva sobre l'estat actual de l'economia a la ciutat, amb un 45,5% d'opinions positives de l'evolució en l'últim any. També hi ha una percepció majoritàriament favorable de l'economia domèstica, encara que un 35,2% dels enquestats ha considerat que és més difícil trobar feina ara que fa un any a la ciutat.
Collboni aprova
D'altra banda, els barcelonins han aprovat la gestió de l'alcalde, Jaume Collboni, amb un 5,1, una nota lleugerament superior a la de fa sis mesos quan va obtenir un 4,8. L'estudi ha situat el batlle com la figura política més ben valorada del consistori i l'única que aprova. Per sota seu apareixen la líder municipal d'ERC, Elisenda Alamany (4,9); el de Junts, Jordi Martí Galbis (4,8); la de BComú, Janet Sanz (4,3); el del PP, Daniel Sirera (3,2); i el de Vox, Gonzalo de Oro-Pulido (2,3).
L'enquesta consolida el PSC com a primera força amb una intenció de vot del 16,1%, seguit a força distància de Barcelona en Comú (7,9%), ERC (7,5%), Junts per Barcelona (4%), la CUP ( 2,7%), el PP (2,4%) i Vox (1,9%). Amb tot, la xifra d'indecisos o d'enquestats que no han manifestat la seva intenció de vot s'ha situat en el 38% i els que diuen que optarien per l'abstenció en l'11,3%.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.