Cargando...

coronavirus

Les desigualtats tecnològiques impossibiliten reprendre el curs escolar durant el confinament

Els docents consideren que no permeten fer cap activitat avaluable. Els sindicats opinen que els centres educatius només poden tornar a la normalitat quan no existeixi cap risc de contagi. Treuen pes al fet de perdre els mesos de curs que queden i posen el focus en pensar els reptes de la tornada a la normalitat.

Publicidad

Imatge d'arxiu d'un grup d'estudiants amb ordinadors a l'escola.

barcelona, Actualizado:

Les mesures de confinament han posat en stand by el curs escolar per a infants, joves i professors. En declaracions a la SER, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha desitjat que la normalitat torni als centres abans de Sant Joan, tot i que aquesta decisió l'hauran de prendre les autoritats sanitàries. Bargalló, fins i tot, defensa que aquesta tornada podria estudiar-se cas per cas: "És més fàcil de fer en un centre d’FP que té molts tallers que en una llar d’infants", ha dit, en referència al distanciament social. 

Publicidad

"A Finlàndia es fan tres cursos menys que nosaltres, 2.000 hores menys. Perdre 200 hores de curs tampoc ens ha d’esgarrifar tant"

Click to enlarge
A fallback.

Tots aquests hàndicaps han portat el Departament d’Educació a aconsellar que els docents no facin activitats avaluables. "Hem de fer avaluació formativa, i no ha de ser qualificadora. Els alumnes estan aprenent coses que no teníem previstes, com ara a valorar la sanitat, les feines de cures, la gent que treballa als súpers, que cuida els avis... Hi ha molts aprenentatges", explica Pulido, qui defensa que tota activitat qualificable va acabar el 12 de març. "A Finlàndia es fan tres cursos menys que nosaltres, 2.000 hores menys. Perdre 200 hores de curs tampoc ens ha d’esgarrifar tant. El que compta és la qualitat, i estar més preparats si es torna a repetir una situació així", diu Ramon Font, qui també critica que no s’estiguin cobrint baixes de maternitat o per malaltia amb substituts.

Canviar els exàmens per petits reptes formatius

Aquesta és la realitat que estan vivint a l’Escola Josep Carner de Badalona, que, tal com explica la seva directora, Tere Vivancos, ja havien fet una feina de conversió digital que els està permetent treballar amb més recursos: "Tenim tres webs per cada comunitat de cursos i un moodle on penjar continguts. Cada alumne té un correu d’escola, fem trucades telefòniques amb les famílies i videotrucades amb els estudiants per veure com estan, com ho estan vivint. I a més, jo tinc un mòbil d’escola amb un grup de whatsapp per cada classe amb les famílies per resoldre dubtes com quan es faran els informes o com van les beques menjador".

Publicidad

"Després de la pandèmia, l’accés a l’educació tecnològica també haurà de passar per dotar a les llars de, com a mínim, una tablet"

La feinada que dediquen els professors i professores als alumnes, però, no va dirigida a fer deures o explicar temari, tal com explica Vivancos: "Les indicacions són clares. Les trucades són per saber com estan i posar petits reptes que puguin fer amb el que tenen. Perquè ho facin, si volen i poden. La nota del curs es fixarà segons la feina feta fins al 12 de març, i ja està". Les diferències pel que fa als recursos tecnològics, com disposar d’una impressora per imprimir una fitxa o haver de treballar en un mòbil en comptes d’un ordinador, els obliguen a plantejar l’aprenentatge des d’un altre punt: "L’escola resol aquestes diferències perquè està plena de tablets, d’ordinadors, de robòtica. Després de la pandèmia, l’accés a l’educació tecnològica també haurà de passar per dotar a les llars de, com a mínim, una tablet".

Publicidad