Cargando...

El mal moment del cinema en català enfosqueix els Premis Gaudí 2019

Barcelona es va vestir de gala per rebre la XI edició dels Premis Gaudí, una gala marcada per la baixa producció de pel·lícules en llengua catalana i el mal moment que travessa el sector de l'audiovisual català

Publicidad

Foto de família dels guanyadors dels Premis Guadí, que concedeix l'Acadèmica del Cinema en Català, després de la gala celebrada el diumenge a Barcellona. EFE/Marta Pérez

barcelona, Actualizado:

Eren les vuit de la tarda quan van començar a arribar els convidats de la XI edició dels Premis Gaudí, la gran nit del cinema català. Alguns llaços grocs -menys que l'any passat- i un ambient distès va regnar a la catifa vermella de la gran nit del cinema català.

Publicidad

Entre dos aguas i El fotógrafo de Mathausen, triomfadores de la nit

Les distàncies, d'Elena Trapé, es va emportar el guardó a millor pel·lícula, i Isaki Lacuesta, per Entre dos aguas, el Gaudí a millor direcció. Israel Gómez Romero (un actor no professional) i Lola Dueñas, van ser guardonats com a millors actors principals per Entre dos aguas i Viaje al cuarto de una madre, respectivament. Anna Castillo i Oriol Pla (qui ja va rebre el Gaudí al millor secundari l'any passat) van rebre el premi a millors actors secundaris.

Click to enlarge
A fallback.

Més pressupost per al sector

La gala va estar plena de discursos contundents contra els baixos pressupostos destinats al sector cinematogràfic, però va ser menys contundent amb la situació política que es viu a Catalunya que a l'edició anterior.

Situació precària del cinema en català

Pocs motius hi havia per somriure, en un dels anys més negres per a la indústria cinematogràfica catalana. Després que el Tribunal Constitucional suprimís la taxa audiovisual a les operadores d'internet (que permetia finançar l'audiovisual català) i la reducció dràstica del pressupost del principal motor de la ficció catalana, TV3, el cinema en català es troba en una situació precària: el 2018 s'ha caracteritzat per les dificultats per trobar finançament, la baixada de les produccions en llengua catalana i l'augment de les pel·lícules en espanyol.

Publicidad

"Fer pel·lícules en català fa que el sector et consenteixi, perquè es fan molt poques pel·lícules en la nostra llengua, però rodar en castellà dóna més repercussió", considera en Sergi Portabella, director novell nominat a millor pel·lícula per la seva òpera prima Jean François i el sentit de la vida.

Publicidad