Cargando...

"Mama, de gran vull ser influencer"

Un 85% dels usuaris de les xarxes socials segueix influencers, referents del món online que exposen diàriament un model de vida basat en el consum. Les marques confien cada vegada més en aquestes figures per promocionar-se i apropar-se al seu públic. Però… Qui són els influencers? A què es dediquen? Quant cobren? Quin impacte tenen en la societat?

Publicidad

Influencers

BARCELONA, Actualizado:

L’Aida Domènech -coneguda com a @dulceida a les xarxes socials- és una badalonina de 27 anys que té 1,8 milions de seguidors a Instagram i 1,2 milions de subscriptors a Youtube. Va començar amb un blog de moda l’any 2009 i avui és una de les influencers més conegudes de l’Estat i de l’Amèrica Llatina. No es limita a penjar fotos dels seus conjunts i a promocionar marques, sinó que també explica als seus seguidors aspectes sobre la seva vida privada.

Publicidad

Per a l’anomenat màrqueting d’influència o màrqueting social, una persona és influencer quan acumula, com a mínim, 10.000 seguidors. Ara bé, no n’hi ha prou amb assolir aquesta xifra, s’han de tenir certes qualitats, com ara carisma i personalitat pròpia: “La creativitat va paral·lela al fet de ser influencer”, explica Pérez. “S’ha de destacar en alguna cosa perquè la marca i els seguidors es fixin en tu”.

Click to enlarge
A fallback.

Fins a 10.000 euros per post

Pérez resumeix la feina de l’influencer en cinc tasques: gravar vídeos per Youtube, fer fotografies, escriure posts, gestionar les xarxes socials i viatjar. Les marques els paguen per fotografiar-se amb els seus productes, assistir als seus esdeveniments o fer viatges a canvi de publicitat.

Aida Domènech, @dulceida, influencer amb 1,8 milions de seguidors a Instagram.

Una eina per humanitzar les marques

“Les xarxes han permès que persones normals puguin recomanar productes, de tal manera que afecten les decisions de compra d’altres persones”, explica Soler. En efecte, l’Estudi Anual de Xarxes Socials de Interactive Advertising Bureau (IAB) recull que el 92% de la ciutadania confia més en el contingut produït per altres persones que en la publicitat convencional.

Publicidad

El “màrqueting del jo” i la “dictadura del like”

Més enllà de promocionar la marca, els influencers també juguen un rol en l’establiment de certs patrons socials. En paraules de Liliana Arroyo, doctora en sociologia i experta en anàlisi de xarxes socials a la Universitat de Barcelona, els influencers contribueixen a reforçar patrons capitalistes: “Si ets influencer estàs posant cara a una marca. Potser d’una forma més amable, propera i horitzontal, però igualment estàs fent màrqueting”.

Segons la sociòloga Liliana Arroyo, "els influencers contribueixen a reforçar patrons capitalistes"

Publicidad

A més de reforçar patrons de consum, els influencers també tenen un impacte en la formació de rols heteronormatius. Els vestits, el maquillatge o la forma de vida que aquestes estrelles mostren a les xarxes contribueixen a definir cànons respecte a la bellesa o el rol de la dona en la societat capitalista, entre altres aspectes.

Un repte per a les generacions més joves

S’ha creat una bombolla molt gran en relació amb els influencers. El que abans era ‘mama, jo vull ser artista’ ara és ‘mama, jo vull ser influencer’”, ironitza Pérez. Explica que, freqüentment, es troba amb joves que es posen en contacte amb l’agència que dirigeix perquè tenen aquesta aspiració. “Es pensen que ser influencer és penjar fotos i cobrar, quan és molt més que això”.

Publicidad

Arroyo admet que, si bé la xarxa té riscos, també és cert que, si s’usa amb criteri, pot ser una eina transformadora. Per exemple, els anomenats booktubers estan ajudant molts joves a recuperar l’hàbit de la lectura, de la mateixa manera que alguns instagrammers o youtubers poden participar en campanyes contra el bullying o altres problemàtiques socials.

Publicidad