Cargando...

Montserrat Anguiano: "A través de l’art podem decolonitzar les nostres ments"

La pintora afrocatalana es consolida en el circuit cultural amb un estil avantguardista que incorpora altres disciplines, mitjançant les quals reivindica el paper de les dones africanes i reforça el seu compromís amb la lluita antiracista, feminista i per la igualtat social

Publicidad

Montserrat Anguiano. — Guillem Vives

barcelona,

Cada vegada més, el panorama cultural català deixa entreveure creadors que fins ara no trobaven els canals on expressar-se. És el cas dels artistes afrodescendents, la qualitat dels quals està aconseguint que rebin el reconeixement de la crítica i del públic en general. D’aquest estol destaca en particular Montserrat Anguiano, que a través dels seus quadres basats en la combinació dels colors primaris i l’ús d’altres disciplines, ha esdevingut una icona pels qui malden per donar-se a conèixer i, alhora, combatre la mirada colonial sobre la qual s’ha construït Occident des de temps pretèrits.

Publicidad

Viatge entre dos universos

La carrera de Montserrat Anguiano (Barcelona, 1982) es va iniciar al tombar del nou segle, quan va començar a interpretar cançons que acompanyava amb performances i projeccions dels seus quadres. "Era la manera d’explicar el que sorgia de les meves entranyes", comenta.

Click to enlarge
A fallback.

Una obra de Montserrat Anguiano. — Cedida

Aquest impuls inicial s’inspirava en les muses de l’època, entre les quals la compositora PJ Harvey, Radiohead o Thom Yorke, de qui també va extreure un llenguatge en què flueixen lletres tristes i melancòliques. "Era una noia negra en un món de blancs, raó per la qual no és estrany que les meves referents d’aleshores reflectissin el xoc cultural en què em trobava".

Més endavant, i a mesura que va acceptar la seva negritud, va integrar nous matisos al seu ampli repertori, en bona part influenciada pel poeta Leopoldo María Panero, exponent d’un art que transita per la família, el pas del temps i altres temes. Segons Anguiano, l’obra de Panero l’ha estimulat a coquetejar amb la sensualitat, el sexe i la feminitat; de la mateixa manera que Charles Bukowski i Nick Cave han impregnat els seus relats d’un aire més surrealista.

Publicidad

Coctelera d’influències

En aquest itinerari cap a la maduresa i l’autoafirmació, Anguiano va viure un altre episodi que va ajudar-la a apuntalar la seva obra: l’any 2017, de viatge al seu país d’origen, va quedar fascinada per les tonalitats roses, blaves, turqueses i grogues en què es pinten la façana de les cases. Una varietat cromàtica que, sumat a la influència que rep de Gustav Klimt, Schiele, Modigliani, Kahlo, Lempicka i altres artistes, li ha permès definir un estil que, sota formes abstractes elaborades amb els colors primaris, retrata en blanc i negre aquelles activistes que han marcat la història de la comunitat afro.

Una obra de Montserrat Anguiano. — Cedida

Entre altres, retrata Josephine Baker, Sojouner Truth, Angela Davis, Rosa Parks, Marsha P. Johnson, Sara Baartman, Harriet Tubman, Lucía Mbomio o Bisila Bokoko. Un estol de dones de les quals 27 es podem trobar encara estampades a l’exposició Dona, Mujer, Woman que Anguiano ha realitzat amb l’artista gràfic Rubén Antón i que encara volta per Catalunya. "Sempre he recorregut a dones que s’han distingit per la seva exemplaritat social i de les quals vull que la meva filla pugui emmirallar-se", indica.

Publicidad

D’aquesta manera és com l’obra d’Anguiano s’ha modulat amb el temps, sempre acompanyada d’altres llenguatges com el mural, l’escultura, l’àudio o les performances. Prova d’això és, per exemple, l’art corporal, que seguint la línia de colors i significats poètics, converteix el cos nu femení en el llenç perfecte. "Mostro com l’art esdevé una eina holística on afloren totes les emocions prohibides". Sense oblidar el projecte amb els fotoperiodistes Jordi Ótix i Pere Josep Montiel o la publicació del seu primer llibre de poemes.

Cap a l’artista total

En aquests moments, Anguiano continua transitant entre l’art plàstic i un registre cada vegada més conceptual i multidisciplinari, on els aires minimalistes es fusionen amb les noves tendències. "Estic evolucionant cap a un lloc que integrarà des de la memòria històrica fins a la denúncia de la desigualtat, passant pel desig de construir una societat més justa".

Publicidad

El seu objectiu és que, més enllà d’esdevenir un recurs íntim i terapèutic, les seves pintures facin pedagogia amb vista a trencar l’estereotip arcaic que encara existeix sobre la dona negra. "A través de l’art podem decolonitzar les nostres ments i evitar que, fruit de la pressió social, moltes s’emblanquinin la pell o s’allisin el cabell per homologar-se en el món occidental, sense adonar-se que així es castiguen i posen en perill la seva salut".

Montserrat Anguiano. — Guillem Vives

És per això que aposta per visualitzar una Àfrica que, segons insisteix, està plena de saviesa, cultura i coneixement, tal com rebela el moviment d’afrocatalans que avui comença a ser conegut. "Gent com les Periferias Cimarronas, el grup The Sey Sisters, l’actor Luiz Felipe, la productora Isabel Lola i altres professionals de l’escena cinematogràfica estan empoderant-se i aportant coses molt interessants".

Publicidad