Pérez Llorca, la mà dreta de Mazón que parla com Vox i assumeix el programa ultra
El nou president valencià va acceptar en el seu discurs d'investidura totes les exigències de Vox en qüestions com el pacte verd europeu, infraestructures hidràuliques, migració i energia nuclear

Madrid--Actualitzat a
Juanfran Pérez Llorca, nou president valencià gràcies als vots de Vox en la sessió d'investidura d'aquest dijous, va decidir des del primer moment esvair tots els dubtes sobre les seves aliances i elaborar un discurs a mida de l'extrema dreta. Encara que es preveia que la mà dreta de Carlos Mazón i negociador dels seus pressupostos autonòmics fes concessions a Vox, la sorpresa va ser que va descartar un acostament més dissimulat per optar per una abraçada expressa al discurs ultra. Mentre Alberto Núñez Feijóo convocava a Madrid una manifestació per diumenge per demanar a Pedro Sánchez un avançament electoral, Pérez Llorca tancava la porta a convocar els valencians a les urnes.
L'ara president valencià va decidir defensar tot allò que va demanar l'extrema dreta: no el pacte verd europeu, polítiques antimigració, defensa del món rural i exigències d'infraestructures hidràuliques segons el model de Vox. Pérez Llorca fins i tot va desfer l'argumentari bàsic del PP i es va allunyar dels postulats de Feijóo i Gènova: va carregar contra la Unió Europea i va defensar Vox per trencar el govern autonòmic el 2024, una decisió que va distanciar les cúpules de ambdues formacions. Curiosament, Pérez Llorca va utilitzar el valencià en el seu discurs. El castellà hi va aparèixer de manera ocasional en les seues intervencions, només per puntualitzar algunes idees que volia col·locar als mitjans estatals. Tant va ser així que José María Llanos, portaveu de Vox, va agrair en diverses ocasions al nou líder popular a la Comunitat Valenciana que acollira les idees del seu partit com a pròpies.
Unes hores abans, José María Figadero, diputat i home pròxim a Santiago Abascal, va ser rotund en les seves demandes: "Fi de les polítiques climàtiques europees", suport "als llauradors valencians", política antimigratòria i "nuclears". Ni 24 hores després, Pérez Llorca s'hi plegava en la seua intervenció amb una anàlisi negacionista de la política mediambiental: "El pacte verd europeu impulsat per les elits europees és l'amenaça més gran per als nostres llauradors (...) Brussel·les condemna a carregar amb els costos i deixa entrar productes de països tercers que no compleixen els estàndards ni els controls. Això no és ecologisme, això no és justícia climàtica, això és incompetència i desequilibri", apuntava.
No hi va faltar la defensa a ultrança de les nuclears, esmentades per Figadero hores abans: "Entre defensar una infraestructura com [la central nuclear de] Cofrents o dependre de Rússia, aquest candidat ho té clar: em quede amb Cofrents". El nou president va anar més lluny del que habitualment sol fer el PP, que advoca per ajornar el tancament de les centrals nuclears. Pérez Llorca s'assemblà molt més a Vox, procliu a ampliar el calendari nuclear. Si bé des de Gènova han impulsat una campanya a favor de les nuclears en la línia de les empreses energètiques, Pérez Llorca va anar més lluny en els seus arguments.
Sobre migració, el gran cavall de batalla de Vox, el líder popular també va assumir les tesis de Vox: "És un problema real que és a totes les ciutats i comunitats. No es pot mirar cap a una altra banda quan venen persones que no respecten la llei", apuntà Pérez Llorca, que es va mostrar a favor de frenar l'arribada de menors migrants sota un fals argument humanista: "Quina persona decent pot pensar que un menor pot estar en millor situació que amb la seua família?", es preguntava. Pérez Llorca intentà rebaixar el seu discurs llegint aquesta frase com a pròpia quan en realitat era de Salvador Illa, amb la intenció de demostrar que un líder socialista parla com ell. Tanmateix, el president advocà per "la seguretat, la convivència i el control real" de la migració atès que "alimenta les màfies".
Finalment, i això va ser una petició expressa de Santiago Abascal, Pérez Llorca parlà de construccions hidràuliques, encara que el seu Govern no tinga competències en la matèria: "Obres hídriques que cal realitzar de manera obligatòria. Garantir que en tots els pressupostos hi hagi reparacions a la presa de Buseo, tancs de tempestes, desbordaments. Això no ho podem fer sols. Exigir al Govern d'Espanya que efectuï les obres", afirmava. Una setmana abans, el líder de Vox demanava que el PP valencià parlara de "preses" i aquesta imposició no va faltar en la intervenció del debat d'investidura.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.