Protocol unitari de Territori i l'ATM contra les violències sexuals al transport públic
El pla inclou formació al personal, campanyes de sensibilització i mecanismes de detecció i denúncia

Barcelona-
El Departament de Territori i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han dissenyat un protocol unitari i integral per prevenir i abordar episodis de violència sexual que tinguin lloc al transport públic. L'eina neix amb la finalitat de consolidar un transport públic segur, inclusiu i respectuós amb els drets de totes les persones. Així, contempla procediments específics de prevenció, detecció, actuació i recuperació davant aquestes situacions. A més, estableix circuits operatius unificats per a tots els operadors i inclou mesures de formació al personal, campanyes de sensibilització adreçades a la ciutadania i mecanismes de detecció i denúncia adaptats a les necessitats de les víctimes.
La iniciativa s’inscriu en un compromís institucional ampli per transformar el transport públic en un espai cada cop més segur, respectuós i igualitari. S'emmarca en el Pla Estratègic de Mobilitat i Gènere, impulsat pel Govern i en el Pla de Mesures contra l’Assetjament Sexual al Transport Públic, elaborat per l’ATM en coordinació amb la Direcció General de Transports i Mobilitat. Ambdós plans estan coordinats a través d'un conveni signat entre el Departament i l’ATM el desembre de 2024.
Segons es desprèn del nou protocol la voluntat és garantir una resposta “integral i efectiva davant qualsevol forma de violència sexual, exercida contra les dones o contra qualsevol persona per raons de sexe, gènere o diversitat sexual en l’àmbit del sistema de mobilitat i el transport públic".
En aquesta línia, el text planteja detectar i eliminar les situacions de violència sexual, així com les agressions contra la diversitat sexual en el transport públic i les seves proximitats. També proposa establir pautes clares i consensuades per prevenir i actuar davant aquestes situacions i garantir una resposta coordinada, coherent i uniforme per part dels diferents operadors.
En aquest mateix sentit, estableix circuits operatius unificats definint-hi els rols dels diferents agents implicats. Inclou mesures de formació al personal, campanyes de sensibilització adreçades a la ciutadania i mecanismes de detecció i denúncia adaptats a les necessitats de les víctimes.
Es preveu que el protocol s’apliqui a tots els operadors de transport públic de Catalunya, tan ferroviaris com aquells que van per carretera, incloent-hi els serveis urbans i els interurbans.
El text ha estat aprovat per l’ATM amb la Resolució de la Direcció General de Transports i Mobilitat i, està a l'espera de rebre les notificacions i adhesions formals dels operadors. El proper pas serà activar un grup tècnic de seguiment, liderat de manera conjunta per Terrirori i l’ATM, en què també hi participaran els cossos de seguretat, els operadors i altres administracions.
A més del treball conjunt entre la Generalitat i l’ATM també han participat en la redacció d’aquest protocol les empreses operadores de transport públic ferroviari i per carretera, el Departament de Feminismes i els Mossos d’Esquadra. Aquesta iniciativa ha comptat amb el finançament dels fons del pacte d’estat contra la violència de Gènere de l’Administració General de l’Estat.
El transport públic, l’espai a protegir
Segons s’exposa en l’Enquesta de Violència Masclista de la Regidoria de Feminismes i LGTBI de Barcelona, en el 21,6% dels casos és al transport públic on succeeixen la majoria dels casos d’assetjament sexual, i més de la meitat de les dones usuàries habituals, el 60% de els usuaris del transport públic a Catalunya són dones, asseguren haver estat assetjades sexualment almenys una vegada, segons s’indica en l’enquesta de l’any 2020 sobre l’assetjament sexual al transport públic.
La mateixa enquesta també exposa que, de les dones que han patit assetjament sexual al transport públic, gairebé el 92% tenen d’entre 16 i 29 anys, essent el metro on es concentren la majoria dels casos, un 60%, i Rodalies, un 22,3%, especialment dintre dels vehicles en la franja horària que va de les 16 h a les 24 h. Pel que fa als agressors, l'estudi conclou que en gairebé el 90% dels casos assetgen a dones que viatgen soles. El perfil més comú són homes adults que viatgen sols. A banda, més del 70% de els usuaris habituals del transport públic a Catalunya que han estat enquestades asseguren haver-hi presenciat alguna situació d’assetjament sexual.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.