Público
Público

El PSOE i ERC tanquen un acord pel traspàs de Rodalies i enllesteixen el pacte per la investidura de Sánchez

Segons els republicans, el traspàs és "integral" i es farà per fases. L'acord també inclou més finançament, vies i trens

El presidente del Gobierno en funciones, Pedro Sánchez, junto al portavoz de ERC, Gabriel Rufián, durante su ronda de contactos, a 11 de octubre de 2023. - Eduardo Parra / Europa Press

Público

El PSOE i ERC han tancat un acord aquest dijous pel traspàs de Rodalies, segons han confirmat fonts de la negociació a Públic. Serà un dels aspectes centrals i fins i tot figurarà en l'encapçalament, juntament amb la llei d'amnistia, del pacte global per la investidura de Pedro Sánchez, que es preveu donar per tancat aquesta mateixa tarda.

El document pactat entre els socialistes i els republicans es titula Culminar el traspàs integral de Rodalies. Segons fonts de la negociació, això inclouria no només el traspàs econòmic, sinó també de la infraestructura -vies, trens i catenàries-, reivindicat històricament per la Generalitat. El pacte també implicaria més finançament, però fonts consultades no han concretat quin podria ser el valor de la inversió

El pacte inclouria no només el traspàs econòmic, sinó també de la infraestructura (vies, trens i catenàries)

El traspàs de tota la infraestructura es farà de manera progressiva, és a dir, per fases, per la seva complexitat tècnica i operativitat. Un dels primers punts que caldrà abordar és la modificació de la Llei Ferroviària, que ara no permet fer el traspàs de les vies considerades "d'interès general". Per això, els socialistes plantejaven només el traspàs de les vies que comencen i acaben a Catalunya. Una proposta que ERC va rebutjar amb rotunditat per ser poc operativa, amb poques vies incloses, i disperses.

L'acord s'ha tancat malgrat l'oposició d'alguns dels sindicats que operen a Renfe i les reticències del Govern espanyol, que sempre havia tancat la porta al traspàs del servei perquè era partidari de mantenir la titularitat de la infraestructura que considerava "d"interès general per l'Estat".

En principi, el servei de Rodalies el continuarà donant Renfe durant el procés per fases del traspàs i un cop estigui culminat, tot i que en un futur la Generalitat no descarta canviar d'operador.

Reivindicació històrica

El traspàs "integral" de Rodalies era una reivindicació històrica de la Generalitat des de l'aprovació de l'Estatut del 2006, que va obrir la porta a aquesta oportunitat. El 2009 ja es va pactar un traspàs del servei entre l'Executiu espanyol, aleshores amb Zapatero al capdavant, i la Generalitat però era parcial i limitat. El Govern català assumia la gestió del servei -horaris, freqüències, línies i preus-, la potestat per triar operador i un "traspàs econòmic".
 
Aquest anomenat "traspàs econòmic" són els diners que l'Estat havia de donar a Catalunya per pagar a l'operador -en aquest cas, RENFE-, per tal de sufragar el cost del servei que no cobreix la venda de bitllets. Uns diners que s'estimaven en uns 300 milions d'euros anuals, però que no van arribar mai.
 
Aquell traspàs tampoc no incloïa la infraestructura. És a dir, no es traspassaven ni les estacions, ni les vies, ni les catenàries ni els trens. I això és el que reclamava de forma insistent la Generalitat, davant les contínues incidències que registra el servei. Després dels resultats del 23-J, amb l'independentisme com a peça clau per a la investidura de Sánchez, la pressió d'ERC ha forçat al PSOE a acceptar que el traspàs sigui integral tal com figura en el títol de l'acord signat.

Altres qüestions pendents

El traspàs "integral" de Rodalies era una condició que ha posat ERC al llarg de la negociació i que el partit no pensava rebaixar. Amb la llei d'amnistia acordada i el traspàs de la xarxa de trens encara s'encarrila més un acord entre socialistes i republicans per permetre la investidura de Sánchez. Quedarien pendents altres qüestions, com reduir el dèficit fiscal i avançar cap al referèndum.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?