Resignació entre els usuaris de Rodalies en el primer dia de tall de l’R2 sud entre Sitges i Gavà
Lamenten les incidències reiterades i de veure’s obligats a baixar del tren per fer un tram per carretera i després reprendre el trajecte a Gavà. El dispositiu ha arrencat amb fluïdesa i està previst que s’allargui fins diumenge

Gavà--Actualitzat a
El tall de l’R2 Sud entre Sitges i Gavà que comença aquest dilluns ha estat rebut entre queixes i resignació dels passatgers. Els més de 400 metres que separen l’estació de tren de Sitges del punt on Renfe ha habilitat busos alternatius s’ha convertit en un formiguer de gent caminant a corre-cuita seguint els informadors.
“No sortim d’un enrenou que entrem en un altre”, ha lamentat a l’ACN un passatger procedent de Vilanova. I és que els usuaris del tram inicial de la línia protesten per incidències reiterades i ara es queixen de veure’s obligats a baixar del tren per fer un tram per carretera i després reprendre el trajecte a Gavà. El dispositiu ha arrencat amb fluïdesa les primeres hores, i està previst que s’allargui fins diumenge.
La interrupció del servei de tren a Sitges en direcció Barcelona ha viscut la primera prova de foc aquest dilluns entre les 7:00 hores i les 9:00 hores, amb el primer pic fort de passatgers que necessitaven arribar a Barcelona per motius laborals o acadèmics. Renfe i la Generalitat calculen que cada dia utilitzen l’R2 Sud 20.000 usuaris.
Un equip d’informadors i diversos cartells canalitzen durant tota la jornada els passatgers per a què tan bon punt surtin de l’estació vagin a l’avinguda Vilafranca, situada a uns cinc minuts caminant. Allà Renfe habilita una cua per als autobusos que van directes fins a Gavà, amb expedicions de mig centenar de persones aproximadament, i una segona filera per als qui necessiten utilitzar el bus que fa parades a Garraf, Castelldefels Platja i Castelldefels.
L’enllaç de trens i busos ha obligat els usuaris a modificar les seves rutines, sortint de casa entre 30 minuts i 1.30h de marge addicional, segons han relatat els testimonis consultats per l’ACN. “Diuen que això d’avui és perquè cal millorar la infraestructura, però és que no sortim d’un enrenou que ja entrem en un altre”, s’ha queixat en Roque, procedent de Vilanova i amb necessitat d'arribar a Badalona. “Sembla que es vulguin carregar l’ús del transport públic, malgrat és el més beneficiós per a tothom”, ha afegit.
L’Anna, una usuària habitual de l’R2 Sud, ha explicat que el seu destí era Bellvitge i ha destacat que no es pot permetre utilitzar el cotxe per motius econòmics, “i menys un dilluns, que hi ha molt més trànsit i arribaria tard igual”. Ha assegurat que utilitzar cada dia Rodalies “és dur” i ha dit que entoma el dispositiu d’aquesta setmana “amb resignació”, a l’espera que a principis del 2026 es repeteixi una situació similar per obres als túnels del Garraf.
També ho ha entomat amb conformisme l’Asma, una noia de Vilanova que feia cua per anar a estudiar a Barcelona. “Haver d’avançar-ho tot per venir a agafar el bus et fa canviar la rutina però és una situació que es porta com sigui”, ha relatat.
Més ofuscat s’ha mostrat en Borja, que viu a Sitges i treballa de professor a Castelldefels. Ha criticat que no és el primer cop que s’enfronta a “problemes similars” d’haver de combinar bus i tren, una situació que li comporta “nervis i angoixa de tot tipus”. En alguna ocasió les indicències l’han fet arribar tres hores tard a la feina: “És un problema molt gran”.
El tall iniciat aquest dilluns durarà fins diumenge, quan es faran proves de tren sense passatgers a les vies, amb previsió que dilluns vinent es restableixi el servei habitual a Rodalies com als regionals procedents del sud -i que aquesta setmana acaben o comencen el trajecte a Cunit-. D'aquí a uns mesos, a principis del 2026, hi haurà una nova interrupció a la zona per obres als Túnels del Garraf, si bé Renfe insisteix que no està definit quan començarà. Sí que ha avançat que aleshores el tall durarà tres mesos.
Tant Renfe com la Generalitat han valorat positivament les primeres hores del dispositiu. “A cada tall veiem coses millorables i som capaços d’afinar millor els dispositius”, ha destacat la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, que ha assegurat que d’ençà del macro tall a Roda de Berà han progressat “moltíssim” en els plans alternatius pel carretera.
Des de Renfe han recordat que la interrupció es fa aquesta setmana perquè els festius de Santa Tecla i la Mercè fan preveure una baixada d’usuaris. Alhora, l’operadora i la Generalitat demanen reduir la mobilitat no essencial, que calculen que és el 50% dels desplaçaments.
Obres a Castelledefels
El tall d'aquesta setmana rau en les obres que Adif està fent a l'estació de Castelldefels per reordenar l'esquema de vies i facilitar la convivència entre els trens de Rodalies i els de mig i llarg recorregut que no fan parada al municipi.
La previsió és que les vies 1 i 6 es destinin als trens que passen -amb parada o no- per aquesta estació, mentre que les vies 2 i 4 seran per als combois amb origen o destinació Castelldefels. La via 3 serà per a l'estacionament de maquinària de manteniment. A part de refer la planificació de vies, es construirà un nou pas inferior per creuar les andanes i millorar l'accessibilitat.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.