Rodalies afronta una tardor plagada d'obres: aquestes són les principals afectacions al servei
El macrotall de l'R3 pel desdoblament entre Parets del Vallès i La Garriga s'endarrereix fins al 7 d'octubre. L'R2 sud reduirà l'oferta tres mesos per les obres als túnels de Garraf a finals d'any o principis del 2026

Barcelona-
La xarxa de Rodalies viurà una nova tardor d'afectacions per les obres de millora. D'aquestes, la més important és el macrotall de l'R3, que torna a endarrerir l'inici dels treballs i ara començaran el 7 d'octubre i no el 27 de setembre, tal com estava previst. D'aquesta manera, s'evitarà coincidir amb els treballs de reestructuració de la platja de vies de l'estació de Castelldefels, que obligarà a tallar el servei entre el 22 i el 28 de setembre. També s'eviten les obres de prolongació de 1.100 metres al sud de l'estació de Vic el 4 i 5 d'octubre, ja que es pot córrer el risc de no disposar de prou busos per al transport alternatiu.
La interrupció del servei de l'R3 preveu dues fases: una primera entre Montcada Bifurcació i La Garriga, fins al maig del 2026; i la segona -quan hagi finalitzat els treballs per reordenar les vies a Montcada Bifurcació- entre Mollet Santa Rosa i La Garriga, fins al gener del 2027. D'altra banda, Adif té previst iniciar les obres de manteniment dels túnels del Garraf, previsiblement a finals d'aquest any o principis del 2026, i Renfe haurà de reduir l'oferta.
La Generalitat de Catalunya ha demanat "paciència" als usuaris en diverses ocasions, davant unes "obres complicades" després de "molts anys de desinversió". Per tot plegat, repassem el calendari de la tardor d'obres a Rodalies.
22-28 de setembre: obres a l'estació de Castelldefels
Adif reestructurarà l'esquema de vies i andanes de l'estació per separar les circulacions de Rodalies i Mitja Distància a la nova estació de Castelldefels i es renovarà la catenària i la senyalització, entre d'altres obres de millora. Per això, caldrà interrompre la circulació entre el 22 i el 28 de setembre i no es podrà prestar servei entre Gavà i Sitges. Renfe ha establert un servei alternatiu entre aquests dos punts.
En el cas dels Regionals del Sud, s'establirà un servei alternatiu amb busos similar al de les obres de l'aeroport. Els trens amb origen a Tortosa, Reus o Lleida finalitzaran el seu recorregut a Cunit, des d'on un bus traslladarà els viatgers a la parada de metro de Zona Universitària (L3) perquè puguin seguir el trajecte fins a Sants. A banda, també hi haurà l'opció d'anar des de Cunit fins a l'estació de França per carretera amb parada a Palau Reial (L3).
Renfe ha previst habilitar 55 autobusos amb 41.000 places per cobrir el tram afectat entre Gavà i Sitges i paral·lelament treballa amb una proposta per establir una freqüència ferroviària d'entre 10 i 15 minuts entre l'estació de França i Gavà, i una de 20 minuts entre Sitges i Sant Vicenç de Calders.
Les obres acabaran el dia 27, però fins a l'endemà a les dues del migdia es duran a terme simulacions comercials per garantir que el servei amb viatgers es pot restablir amb normalitat. Els treballs compten amb un pressupost de 38,8 milions.
4-5 d'octubre: prolongació a l'estació de Vic
Pocs dies després, al cap de setmana del 4 i 5 d'octubre, es tallarà el trànsit ferroviari pels treballs de prolongació de la via 2 de l'estació de Vic en uns 1.100 metres i connexió amb la via general. Aquesta actuació permetrà gestionar millor les arribades a la capital osonenca, especialment des del sud, diu Adif, que alerta que no podrà entrar en servei de seguida. En aquest cas, Renfe ha previst un pla alternatiu de transport amb 10 busos entre Vic i Balenyà-Tona-Seva amb 15.000 places.
Així, s'han endarrerit les obres del macrotall de l'R3 davant el gran nombre de vehicles que es necessiten per cobrir el servei i no generar més confusió als usuaris. A més, optant per aquesta data es donava l'oportunitat a les empreses per concursar per més d'un pla alternatiu. Encara no se sap quines empreses oferiran aquests serveis, ja que està previst que l'adjudicació s'oficialitzi dijous al consell d'administració de Renfe.
El macrotall, en dues fases
Per cobrir els trajectes afectats pel macrotall es destinaran 58 busos (43.500 places diàries) per traslladar els 20.000 viatgers diaris afectats en la primera fase (tall Montcada Bifurcació-La Garriga) i els 16.000 diaris de la segona fase (Mollet Santa Rosa-La Garriga). A la fase 1, entre l'Hospitalet i Montcada Bifurcació, els viatgers podran utilitzar l'R4. També els busos des de Barcelona-Fabra i Puig cap a Centelles (directe o amb parades), cap a Vic via Centelles o a La Garriga (directe) amb freqüències d'entre deu i quinze minuts segons el trajecte, i cada hora entre Barcelona i La Garriga, des de les sis del matí fins a les deu de la nit.
A la fase 2, entre maig del 2026 i gener del 2027, l'R3 ja estarà operativa entre l'Hospitalet i Mollet Santa Rosa, des d'on els busos recorreran el tram encara sense servei fins a La Garriga. Des d'allà, el viatger podrà enllaçar amb el tram nord de l'R3, que millorarà el servei amb 17 trens setmanals amb origen o destinació Vic, 12 més fins o des de Ripoll i dues noves freqüències cap a o des de La Molina. Paral·lelament, es mantindran els busos directes entre Barcelona i Centelles, Vic i La Garriga en els dos sentits. També hi haurà un bus entre Mollet Santa Rosa i Centelles.
20-21 de setembre: soterrament a Montcada i Reixac
D'altra banda, en les pròximes setmanes i previ al gran tall de l'R3, s'interromprà el servei a Montcada i Reixac, a l'R2 nord, el cap de setmana del 20 i 21 de setembre per desplaçar les vies principals i alliberar l'espai que ha de permetre l'execució del túnel de quatre quilòmetres d'allargada. Les obres permetran la supressió dels passos a nivell i compten amb un pressupost de 621 milions.
Per tot això, Renfe ha previst un servei alternatiu per carretera entre Sant Andreu-Mollet Sant Fost a l'R2 nord, mentre que els trens de l'R11 es desviaran per Cerdanyola Universitat. Segons l'operadora, el temps de viatge s'incrementarà, però evitarà els viatgers haver de fer un transbordament. Mentrestant, a l'R7 hi haurà un servei alternatiu entre Cerdanyola UAB i Cerdanyola del Vallès. Alhora, del 6 a l'11 de desembre s'ha previst un altre tall de les mateixes característiques.
Gener del 2026: manteniment als túnels del Garraf
Entre finals d'aquest any i principis de l'any que ve es faran treballs de manteniment pels túnels del Garraf, on la seva proximitat amb el mar ha causat corrosió en la infraestructura. La durada prevista és de tres mesos i els trens circularan per via única entre Garraf i Vilanova i la Geltrú, comportant una reducció d'oferta a l'R2 entre aquestes dues estacions i el desviament per Vilafranca els combois de l'R13, R14, R15, R16 i R17 en sentit Barcelona.
Els treballs actuaran sobre el pas inferior de Sitges, el viaducte d'Aguadulce, el túnel i el viaducte del Garraf. Compten amb un pressupost de 3,7 milions i no començaran fins que s'acabin les de l'R4.
Talls fins al novembre: catenària entre Figueres i Portbou
Les obres per renovar la catenària entre Figueres i Portbou comportaran nous talls durant alguns caps de setmana d'aquesta tardor a l'R11. Els treballs s'estan duent a terme des de fa uns mesos i compten amb un pressupost de 15 milions. El següent tall serà el 20 i 21 de setembre, seguit del 4 i 5 d'octubre, el 18 i 19 d'octubre i tots els caps de setmana de novembre, excepte el del 29 i 30. Segons Renfe, el pla alternatiu aplicat fins ara ha funcionat correctament i s'han previst 22 autocars (6.300 places cada cap de setmana) per cobrir el trajecte entre Figueres i Cervera de la Marenda.

Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.