Cargando...

CULTURES 'Los sabores de la memoria' viatja sobre els anys clau de la gastronomia espanyola

El llibre rescata de l'oblit noms que han fet història gastronòmica com la biscaina Nicolasa Pradera, que a la seva Casa Nicolasa va donar de menjar a la flor i nata del país en els anys 20, o Ana María Herrera, a la qual durant anys es va passar per alt que havia estat autora del receptari del Manual de la Secció Femenina.

Publicidad

El periodista Fernando Ruiz-Goseascoechea, autor de 'Los sabores de la memoria'

madrid, Actualizado:

Des del restaurant El Amparo impulsat a la fi del segle XIX a Bilbao per Felipa Eguileor i les seves filles al fenomen d'El Bulli de Ferran Adrià o com les multinacionals i Rumasa van acabar amb bona part de les empreses alimentàries espanyoles és el recorregut que proposa Los sabores de la memoria.

Publicidad

Moltes d'aquestes figures amb protagonisme eren dones, paper que, reconeix l'autor, s'ha anat diluint amb el pas del temps perquè "la major part dels cuiners importants són amos del seu restaurant, però la dona està molt endarrerida quant a tenir iniciatives empresarials".

Click to enlarge
A fallback.

"Marques que van deixar petjada"

Però l'autor va molt més allà en aquesta "reivindicació de la memòria, que no de la nostàlgia", publicada per Diábolo Edicions, en viatjar als sabors gravats en la memòria de la "quinta del Pelargón", endinsant-se en els comerços de queviures que van sucumbir davant els supermercats.

Portada del llibre 'Los sabores de la memoria' de Fernando Ruiz-Goseascoechea.

Ruiz-Goseascoechea descobreix com van néixer i què van ser del Cola Cao, les coques Inés Rosales, el chupa-chups, el polo flash, la Mirinda, el Cacaolat, les galetes María, la regalèssia Zara, les pastilles Juanola, la xocolata Dolca, el torró Antiu Xixona, els quesitos en porcions El Caserio, el paté La Piulés o la Nocilla.

Publicidad

Investigant aquestes "marques que van deixar petjada" ha trobat amb "tristesa" que la immensa majoria de les mateixes, que van néixer com a petites iniciatives abans de la República i a partir dels anys 50 del segle passat, o estan en mans de multinacionals o han desaparegut.

"A Ruiz Mateos li va agradar el món de l'alimentació i el va destrossar. Només algunes marques com Cacaolat han aconseguit remuntar, una cosa miraculosa perquè els morts no ressusciten", explica el periodista, que va desenvolupar bona part de la seva carrera a l'Agència EFE i que ara viu a cavall entre República Dominicana i Espanya.

Publicidad