Cargando...

Stop Pujades torna a les estacions per protestar contra l'encariment del transport públic

La plataforma decideix en una assemblea a l'estació de la Sagrera de Barcelona continuar amb les mobilitzacions fins que no es reverteix l'increment tarifari del 2% aprovat la setmana passada. També pretén que es reverteixi l'actual concessió de la futura T-Mobilitat, gestionada per La Caixa i altres empreses privades.

Publicidad

Manifestació de Stop Pujades a l'estació de la Sagrera, a Barcelona. /Stop Pujades

barcelona, Actualizado:

Entonant càntics com "aquesta pujada no la pagarem", "transport públic a preus populars" o, fins i tot, "els metros seran sempre nostres", més de 150 persones han participat a l'estació de la Sagrera de Barcelona en la primera acció de la plataforma Stop Pujades contra l'encariment de les tarifes del transport públic. La plataforma ha congregat persones de diferents barris de la capital catalana i d'altres ciutats metropolitanes, com Santa Coloma de Gramenet, l'Hospitalet o Cornellà, i ha protagonitzat deu obertures dels accessos de diverses estacions com a protesta. En l'assemblea final, que ha començat al voltant de les 20h al vestíbul de la Sagrera, entre les estacions de metro i de Rodalies, Stop Pujades ha refermat la seva voluntat de continuar amb les mobilitzacions fins que no es reverteixi l'increment de preus.

Publicidad

La plataforma va agafar força el 2014, quan va encapçalar quatre mesos de protestes contra els encariments del transport públic de l'àrea de Barcelona, i ara ha decidit "tornar a les estacions". La decisió d'apujar gairebé totes les tarifes al voltant d'un 2% la va aprovar la setmana passada el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), on participen l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l'Àrea Metropolitana de Barcelona. En declaracions als mitjans, Alfons Romero, un dels portaveus de la plataforma, ha considerat que es va decidir amb "traïdoria", ja que es va aprovar durant les festes nadalenques, sense marge per a l'oposició i la mobilització abans que els nous preus s'implementessin.

Click to enlarge
A fallback.

Presència de càrrecs de la CUP

En un manifest llegit a l'inici de l'assemblea, la plataforma subratlla que "és inacceptable que siguem les usuàries les que paguem, d'una banda, la manca de finançament públic i, de l'altra, el deute acumulat fruit de la mala gestió, l'excés de directius amb salaris astronòmics i la pràctica de la majoria de partits de convertir TMB en un cementiri polític d'elefants". Les tarifes del transport públic de l'àrea de Barcelona s'havien abaixat el 2015 i des d'aleshores estaven congelades. Segons l'Ajuntament, l'actual encariment respon a què l'Estat ha rebaixat la seva aportació un 33% des del 2010 -ara se situa en 108 milions- i no s'ha compromès a assumir un increment, mentre que tant la Generalitat, com el consistori de la capital i l'AMB han augmentat la partida que hi destinen els darrers anys.

Stop Pujades va protagonitzar 18 setmanes de mobilitzacions el 2014. Entre els col·lectius que s'hi van adherir hi ha sindicats, com la UGT, CCOO, la CGT i la CNT, assemblees de barri, associacions veïnals i partits polítics, com la CUP o ICV i EUiA, dues de les formacions que posteriorment van integrar-se a l'espai dels Comuns, que amb Barcelona en Comú encapçala l'Ajuntament de Barcelona. De fet, cap càrrec d'aquest espai ha participat a l'acció d'aquest dimecres, mentre que nombroses persones que van impulsar-lo s'hi van implicar el 2014. Sí que n'hi havia uns quants de la CUP, com el diputat electe Vidal Aragonés, l'exdiputada Gabriel Serra o els regidors a Barcelona, Maria José Lecha, i Santa Coloma de Gramenet, Aitor Blanc.

Publicidad