Vinyes contra el foc, projecte pioner per evitar megaincendis com els d'aquest estiu a la Península
La UE ha donat llum verda a la creació dels segells catalans 'Fire Wine' i 'Fire Product', l'objectiu dels quals és distingir els productes de cultius compromesos amb la prevenció d'incendis, cada vegada més virulents a causa del canvi climàtic i l'abandonament rural

Barcelona-
Les onades de calor, el vent, la sequera i l'abandonament del món rural han convertit el territori en combustible per als megaincendis que aquest estiu han cremat centenars de milers d'hectàrees a la península ibèrica, especialment a Catalunya, Castella i Lleó, Extremadura, Andalusia i Galícia. Els experts fa temps que adverteixen que cal preparar el país per a evitar els anomenats incendis de sisena generació, focs amb un comportament extrem i molt difícils d'aturar amb els recursos humans i tecnològics convencionals.
Mentre l'administració dissenya plans per a millorar la gestió forestal i reduir riscos futurs, a Catalunya han sorgit iniciatives que busquen solucions concretes i efectives sobre el terreny. Entre elles, l'ús estratègic de les vinyes, que poden actuar com a tallafocs naturals.
"Si no podem parar els incendis amb els nostres mitjans i tecnologia, hem de ser més estratègics. Fa molts anys que [al Mediterrani] convivim amb el foc, però hem de vigilar perquè la zona que lidia amb incendis regularment s'està estenent cap al nord", alerta la paisatgista especialitzada en socioeconomia i governança de sistemes rurals, Soazig Darnay, en una conversa amb Públic.
Si no podem parar els incendis amb els nostres mitjans i tecnologia, hem de ser més estratègics
Darnay també és la fundadora de Fire Wine i Fire Product, dos segells que han rebut l'aprovació de la Unió Europea aquest estiu i que pretenen distingir "els productes de cultius compromesos amb la prevenció d'incendis forestals". Aquesta iniciativa s'emmarca, precisament, en un projecte europeu més gran, el FIRE-RES, que pretén impulsar "tecnologies innovadores i solucions socioecològiques i econòmiques per a territoris que resisteixen el foc a Europa".
"Abans de crear els segells, vam visitar cellers i territoris vitivinícoles que han patit incendis a Espanya, França, Portugal i Itàlia. De totes aquelles trobades vam esbrinar les necessitats i dificultats que hi havia al camp. Vam conèixer molts agricultors que se sentien aïllats davant del foc, que cada vegada arriba amb més força i velocitat. Ja hi havia moltes iniciatives petites i locals que caminaven en aquest sentit, però calia donar impuls a una marca europea, una veu més potent", explica Darnay. Cellers de Catalunya, l'Estat espanyol, França, Portugal i Itàlia s'han adherit al projecte, però la propietat de la marca pionera és del Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya.
En un principi, l'equip de Darney es va interessar més pel món vitivinícola, ja que era un àmbit més estudiat i hi havia més informació sobre el paper de les vinyes com a tallafocs. Tanmateix, no van descartar altres productes. Per això hi ha dos segells: el Fire Wine Resilient Landscape, que és la marca "adreçada a la cadena de valor del vi", i el Fire Product Resilient Landscape, que és la marca adreçada a productes primaris com l'oli, els fruiters, la tòfona o les hortalisses, entre altres.
"A l'inici ens interessava més el vi perquè és un sector més viable que altres produccions agrícoles, i això fa que, en zones rurals remotes, sigui l'última economia que es manté. És un actor important en el món rural i està més estructurat en cooperatives i denominacions d'origen. Nosaltres volem treballar amb els individus, però també amb agrupacions", afegeix l'experta.
El sector del vi és més viable que altres produccions agrícoles, i per això es manté sovint com l'última economia en zones rurals remotes
La importància de distingir la tasca de les vinyes
No és cap novetat que les vinyes i les pastures exerceixen com a tallafocs naturals, però, segons Darnay, és important "crear aliances" i "visibilitzar" la feina dels cultius compromesos amb la prevenció d'incendis. "En els propers anys es preveu un abandonament del camp encara més gran. Per tant, en lloc d'obrir nous espais, hem de mantenir el que tenim, i per fer-ho, cal reconèixer el paper dels agricultors. A partir d'ara, si compleixen els requisits pertinents, poden integrar el segell al seu màrqueting", insisteix.
L'agricultura "no treballa al mateix ritme" que el món urbà; són plantacions de llarga durada i la producció pot ser "interessant" al cap d'una dècada. De fet, l'experta apunta que és molt probable que una vinya faci una funció de prevenció d'incendis abans que el viticultor culli una bona producció de raïm.
Per què les vinyes actuen com a tallafocs naturals?
Preguntada per la capacitat de tallar foc de les vinyes, Darnay explica que "baixen el nivell de combustible" i permeten als bombers "posicionar-se" i acostar-se al front dels incendis, cada vegada més descontrolats a causa de les situacions extremes de calor i sequera. A més, les vinyes no funcionen amb la tècnica del guaret [deixar la terra en repòs després de la collita perquè es torni més fèrtil], sinó que es mantenen durant una o dues dècades. "No hi ha rotació de cultiu. Com a molt cada 50 anys, si es deixa reposar el camp. La vinya és molt estable i, alhora, manté els camins d'accés a zones remotes", afegeix.
Un dels factors que potencia la propagació del foc és la "industrialització a les zones planes" i el "monocultiu" a la zona boscosa, que fa que cada cop hi hagi "paisatges senzills amb més continuïtat". Per aquest motiu, Darnay insisteix en la necessitat de "fragmentar" el territori i recuperar el paisatge de mosaic, que és positiu, d'una banda, per la "biodiversitat ecològica", i, d'altra banda, per a la gestió dels incendis. El mosaic agrari es caracteritza per intercalar bancals de cultiu ―oliveres o vinyes, per exemple―, pastures, vegetació de muntanya i elements patrimonials, com les construccions de pedra seca.
Antecedents dels segells 'Fire Wine' i 'Fire Product'
El concepte Fire-Smart Territory i l'etiquetatge Fire-Smart Product ja circula entre els experts internacionals des de fa una dècada. I abans de la creació dels segells Fire Wine i Fire Product, a Catalunya es va crear la marca Ramats de Foc, liderada i gestionada per la Fundació Pau Costa. Aquesta iniciativa impulsa el pasturatge en zones forestals estratègiques, que redueix el combustible i, de retruc, frena la propagació del foc. Segons els especialistes, l'extinció dels incendis és la "resposta", però no pas la "solució".
A Extremadura, per la seva banda, el Proyecto Mosaico fa anys que promociona els tallafocs productius, amb una marca distintiva per als productes resultants.
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.