Cargando...

Contenido patrocinado

Una xarxa d’oficines bancàries mòbils circularà per tots els municipis de Catalunya que no tenen entitat financera

La Generalitat adjudica el servei, que estarà en marxa en un termini màxim de nou mesos, a CaixaBank i Caixa Enginyers

La consellera Natàlia Mas durant la presentació de les oficines bancàries mòbils amb representants de les entitats que gestionaran el servei. — Departament d’Economia i Hisenda

No tenir caixer o oficina bancària al poble és un problema per a milers de veïns, que es veuen obligats a desplaçar-se fins al municipi més pròxim que tingui aquest servei, per fer gestions tan habituals com retirar o ingressar diners. Per posar fi a aquest greuge, la Generalitat de Catalunya ha creat una xarxa d’oficines bancàries mòbils que oferiran atenció financera personalitzada als 503 municipis de Catalunya que no disposen de cap caixer. Les entitats encarregades de fer-ho seran Caixabank i Caixa Enginyers.

Quan estarà en marxa?

Es preveu que la banca mòbil estigui en funcionament en un termini màxim de nou mesos. CaixaBank operarà a 503 municipis, distribuïts en 41 comarques, mentre que Caixa Enginyers ho farà a 313 municipis, de 24 comarques. El servei el prestaran les dues entitats que, de manera alterna, aniran cada quinze dies als municipis en què operin les dues, i un cop al mes als pobles on només doni servei una entitat.

Distribució per municipis de les entitats financeres que gestionen el servei. — Generalitat de Catalunya

La Generalitat ha adjudicat el contracte per dos anys, prorrogables a dos més, i per un import de 990.920 euros anuals. El cost del servei serà compartit per la Generalitat i les entitats.

Quins serveis oferiran?

Les oficines bancàries mòbils permetran als clients de qualsevol entitat realitzar tots els serveis propis d’una oficina bancària: retirar i ingressar diners en efectiu, domiciliar el pagament dels rebuts i els tributs als comptes bancaris; consultar moviments i saldo i obtenir extractes de comptes bancaris, entre d’altres. A més, també prestaran una atenció personalitzada en la gestió tant dels comptes com d’altres productes bancaris i financers d’actiu, passiu i d’intermediació.

Desaparició d’oficines bancàries

Des del 2008 a Catalunya han desaparegut gairebé tres de cada quatre oficines bancàries, un total de 5.961. Segons dades del Banc d’Espanya, fa catorze anys hi havia 8.155 oficines i el 2022 aquesta xifra ha baixat fins a 2.194. Es tracta d’una tendència generalitzada a tota Europa que, en el cas de Catalunya, ha estat més intensa. Mentre que el nombre d’oficines ha caigut un 41% a la Unió Europea i un 58% a l’Estat, a Catalunya el descens estat d’un 73%.

Els ajuntaments, un paper actiu

Els ajuntaments tindran un paper actiu en la implementació del servei d’oficina bancària mòbil. Seran els encarregats de determinar la ubicació, garantir un punt de presa de corrent, fer difusió del servei, recollir les incidències que es produeixin i traslladar-les als responsables i elaborar un informe anual amb la valoració de la qualitat del servei.