Fem prou per protegir la vida a les carreteres?
Por El Quinze
-Actualizado a
El Govern català està ben atent a l’evolució de la sinistralitat al nostre país. Però encara hi ha coses que fallen. Molts conductors no posen l’atenció suficient als perills que existeixen quan estan al volant, especialment quan condueixen a velocitats altes –a més de 50-60 km/h–, quan el vehicle no els pot protegir de ferides greus o de la mort. La falta de concentració i les decisions errònies –com els avançaments imprudents o no respectar un stop– corroboren que una part important dels conductors no són prou madurs per conduir.
Hi ha més causes evitables, en els sinistres. Com conduir sota els efectes de substàncies tòxiques, un fet que inhabilita el conductor i que converteix el ciutadà en una persona no desitjable. O anar massa ràpid per vies no adaptades a aquestes velocitats. És molt greu que hi hagi tantes persones mal educades i sense responsabilitat que pensen que la via pública és seva; gent violenta i sense humanitat que, a més, creuen que el problema no els implica.
Ni l’Administració ni les associacions de prevenció no podem conduir pel ciutadà, ni prendre decisions per ell. Per això cal que tothom participi de l’exigència de treure els violents de la via pública. Conduir no és un dret, ni és un dret matar un conciutadà. Volem que l’agressiu a la carretera sigui assenyalat. Des de la irrupció del vehicle a les carreteres espanyoles, cotxes i camions han matat més de 250.000 persones. Ja n’hi ha prou. No podem seguir prenent-nos aquesta matança amb la lleugeresa d’un fet inevitable. Els sinistres són quasi tots evitables. Fem el favor d’abaixar la velocitat i d’estar més atents!
Si cada setmana moren dos o tres ciutadans fruit d’un mal ús del cotxe, el camió o la motocicleta, les regles que organitzen la mobilitat estan mal definides. Una cosa és que els conductors no siguin prou madurs i una altra és que les Administracions no es prenguin la vida del ciutadà com un fet preciós. Cal millorar les regles. Els polítics són massa porucs per fer regles de protecció. Accepten les indicacions de la indústria –que vol vendre velocitat– i dels que controlen l’economia, que volen fer diners a qualsevol preu. I la societat no es pot permetre tres morts a la setmana per la manca d’atenció dels conductors.