Cargando...

ECONOMIA

Economia Els preus de l'habitatge, l'aigua, els aliments i l'energia es desboquen i espremen les famílies

La majoria dels béns i serveis fonamentals per a la vida diària porten mesos, i en alguns casos anys, patint una constant pujada de preus que complica encara més la crisi a les llars, en un fenomen que pateixen amb més intensitat les de rendes baixes

Publicidad

La cistella de la compra suma mesos encarint-se — Pixabay / CCO

saragossa,

Els preus de la majoria dels béns i serveis de primera necessitat han entrat en una espiral ascendent, vertiginosa en els últims mesos en uns casos, i entre sostinguda en anys i cronificada en altres, que està complicant la sortida de la crisi pandèmica a les famílies, especialment a les de menors ingressos que són les que majors percentatges de la seva renda es veuen obligades a destinar a l'adquisició d'aquests productes.

Publicidad

Què està passant amb l'habitatge?

Els preus de l'habitatge continuen per sota dels que es van assolir durant la bombolla de la primera dècada d'aquest segle, tot i que no gaire: el portal Idealista.com porta tot l'any situant la mitjana del metre quadrat per sobre dels 1.800 euros, una cotització que no s'assolia des de finals de 2012 i que es queda un 11% per sota del rècord de 2.053 de juliol de 2007. Aquest augment de preus s'ha accelerat en els últims mesos, amb un encariment general de gairebé el 5,7% que es duplica amb escreix (13,2%) en el cas de l'habitatge nou, segons les dades de l'INE (Institut Nacional d'Estadística).

Click to enlarge
A fallback.

L'encariment afecta també l'habitatge de lloguer, el preu del qual, segons les dades de l'INE, supera el 5% en l'últim lustre, amb increments molt més acusats en les grans ciutats i algunes zones costaneres malgrat la punxada de l'arrendament turístic, i amb ell de la seva estirada alcista, amb la pandèmia.

A què es deu aquesta tendència?

"A Espanya hi continua havent un problema d'habitatge ociós comprat per especular i buscar rendiments, part d'ell en mans de fons, alguns dels quals l'han aconseguit de manera injusta, i un altre per la inexistència d'un parc públic de lloguer quan hi ha necessitat d'ell", explica l'economista Manuel Garí, que percep dues inquietants expectatives en aquest sector: "s'estan escalfant els preus per llançar el mercat de l'habitatge nou" mentre "la presència de l'habitatge turístic s'estén a llocs insospitats mentre es torna a apostar per un 'boom' de l'turisme". "Això són vasos comunicants", adverteix.

Publicidad

Pugen més preus vinculats a l'habitatge?

Sí. A més dels de l'electricitat i el gas, els d'alguns dels serveis bàsics com la recollida d'escombraries, el subministrament d'aigua potable i el sanejament de la residual porten temps amb tendències alcistes que es mantenen en l'actualitat, dins de un escenari general d'augment de la despesa de les llars, a les quals, com a mitjana, cada any viure els costa mil euros més.

En només deu mesos, i segons les dades de l'INE, el cost del tractament de les aigües residuals que suporten les llars i que presten els ajuntaments s'ha disparat en dos punts, mentre que el de la recollida d'escombraries i el de l'aigua de boca romanien pràcticament congelats. Els tres serveis municipals han moderat en els últims set anys, encara que sense revertir-la, la tendència alcista que venen marcant des que l'INE va començar a recollir les seves dades fa catorze i, en el cas de l'aigua de l'aixeta, dinou anys.

Publicidad

Quant més costa escalfar o refredar una casa?

Les dades del Ministeri d'Indústria són prou clares: un 13,3% més que al començament d'any si s'utilitza GLP, un 9,5% amb gas natural liquat i un 4,4% si es consumeix comprimit. El preu mitjà del primer d'aquests combustibles es troba ja per sobre de les cotes que va aconseguir a la fi de 2019, en l'última pujada notable, que en aquella ocasió va ser puntual, mentre els altres dos mantenen encara sengles marges del 4,5% i el 7%, tot i que els superaran en breu si es manté el ritme de l'encariment que han registrat des del començament de l'estiu.

A aquests preus se'ls sumen els de l'electricitat, que porta des de primers de juliol batent els seus rècords de cotització en el mercat majorista en una propensió que es mantindrà com a mínim fins a finals d'aquest any i en la qual el major control de l'ús de les centrals hidroelèctriques tampoc assegura que les de gas que puntualment entren en el sistema segueixin mantenint en nivells elevats el mix de què acaba depenent el rebut que paga el consumidor.

Publicidad

Què està passant amb les elèctriques?

"Hi ha un sistema estranyíssim i complex de generació de preus la modificació del qual és complexa tècnica i jurídicament", indica Pedro Mata, economista i professor de l'escola de negocis ESIC, mentre Báez apunta com aquest model d'oligopoli, "molt allunyat dels que els economistes anomenem 'competència perfecta', en què es maximitza l'interès general a l'haver molts oferents i molts demandants d'un bé, exigeix mesures dures de control que no sé si Europa admetria".

Això ha provocat canvis en els hàbits de consum?

Comença a causar-los. Un estudi realitzat per la comercialitzadora Aldro Energia assenyala que el consum nocturn d'electricitat ha augmentat un 2%, mentre que el de les últimes hores del dia, en el període pla de les 22.00 a les 00.00 hores, l'increment arriba al 5%. "Les llars estan començant a traslladar demanda a hores planes", cosa que "confirma els canvis en els hàbits de consum, però sense ser alteracions radicals", assenyala en una nota.

Publicidad

Quant costa omplir el dipòsit del cotxe?

Gairebé un 19% més que a principis d'any tant si el vehicle és de gasolina com si és de gasoil, segons indiquen les dades del Ministeri d'Indústria sobre els preus mitjans dels combustibles. Un dipòsit de cinquanta litres sortia al juliol per 70,26 euros en el primer cas i per 63,18 en el segon quan al desembre de l'any passat costava, respectivament, 59,10 i 53,24. Són deu euros més en totes dues opcions, cosa que encareix de manera notable els desplaçaments i que resulta especialment costós en els de caràcter laboral.

Per què pugen els combustibles?

Els experts coincideixen que es deu a una conjunció de factors entre els quals destaca la reducció de les exportacions de petroli i l'augment de demanda de dièsel com a conseqüència de canvis en la normativa sobre combustibles en el transport marítim. Els països de l'OPEP (Organització de Països Exportadors de Petroli) han acordat elevar la producció en 400.000 barrils diaris a partir d'aquest mes i frenar les restriccions que s'apliquen des de l'inici de la pandèmia per frenar el corrent alcista dels combustibles, un mesura que tradicionalment triga a traslladar-se als preus de venda al públic més que els encariments per la caiguda de les extraccions i del seu refinat.

Publicidad

Què passa amb la nevera i el rebost?

El preu dels aliments encadena més d'una dècada d'encariment generalitzat, en un procés a què no són alienes les conseqüències de la globalització i de l'especialització de zones en produccions intensives de vegetals i bestiar, amb el que augmenta la influència dels costos del transport, actualment disparats, en la fixació dels preus.

Els registres de l'INE indiquen que els productes alimentaris s'han encarit un 18,19% en l'última dècada, amb pujades d'entorn del 10% per a les carns, superiors al 15% per als peixos i les llegums i propers al 30% a la fruita. Els majors encariments en el que va d'any s'han centrat en l'oli d'oliva, que ha pujat 18 punts, i en tres gammes de productes frescos: el pollastre i els ous, que s'han apreciat més de quatre, i la fruita, amb un augment d'una mica més de cinc al tancament de juliol després d'una caiguda de gairebé quatre en l'últim mes.

Publicidad

Per què pugen tant els aliments frescos?

Andrés Góngora, responsable del sector de la fruita de COAG, assenyala les empreses de distribució i de comercialització: "cada vegada que veuen que les seves necessitats estan cobertes tiren avalls els preus en el camp, però sense repercutir aquests estalvis al consumidor", amb la qual cosa els marges creixen. De fet, sectors com el fruiter estan traient la producció sense un preu fix, a l'espera de conèixer el valor de la seva collita un cop s'hagi venut al detall. "Cal treballar la Llei de la Cadena Alimentària per operar amb contractes, no es pot esperar a tenir el producte a la botiga per saber a quant es ven ", anota. Báez i Garí coincideixen a assenyalar com un altre factor el del transport, especialment en els productes d'importació, al que el segon afegeix l'augment de la demanda per la major activitat de l'hostaleria.

Aquest quadre de preus alcistes té 'efectes secundaris'?

Sí, ja que aquestes tendències alcistes influeixen en l'IPC general, que ja se situa en el 2,9% interanual i al qual solen estar referenciades revisions com els augments de salari previstos en els convenis i les d'altres contractes com els de lloguer de habitatge. "Estan pujant molts components de l'IPC i la inflació s'acosta al 3%, però si no es té en compte els aliments i l'energia es queda en el 0,6%", assenyala Mata, que apunta que "la inflació no reflecteix una animació de l'economia" sinó l'escalfament d'alguns sectors mentre crida l'atenció sobre els efectes que aquests augments poden tenir en termes d'ocupació.

Publicidad