Cargando...

emergència climàtica

EMERGÈNCIA CLIMÀTICA El Govern espanyol es planteja implantar peatges a totes les autovies el 2024

Deixa la porta oberta al fet que es cobri en tota la xarxa de carreteres. El peatge dels camions seria assumit pels carregadors de mercaderies. La mesura respon als dos principis en què es basarà l'ús de la xarxa viària: "qui contamina paga" i "qui utilitza paga"

Publicidad

Imatge d'arxiu d'una carretera.

madrid,

El Govern espanyol treballa amb el 2024 com la data en la qual es podria començar a implementar el sistema de pagament per ús a la xarxa de carreteres de l'Estat, com a resposta als dos principis en els quals es basarà a partir d'aquest moment la utilització de les carreteres: "qui contamina paga" i "qui utilitza paga".

Publicidad

La mesura respon als dos principis en què es basarà l'ús de les carreteres: "qui contamina paga" i "qui utilitza paga"

Click to enlarge
A fallback.

Fins llavors, l'Executiu preveu dur a terme una campanya de "conscienciació i sensibilització" sobre els transportistes i la població quant a la necessitat d'executar aquesta mesura, segons assegura el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència remès a Brussel·les.

Respecte als camions i resta de vehicles pesants autoritzats per al transport de mercaderies per carretera, el text aclareix que s'impulsaran des de l'Administració les condicions normatives necessàries perquè el cost del peatge sigui assumit pels carregadors, incentivant així la sostenibilitat i eficiència del transport.

Publicidad

Dèficit de 8.000 milions

Tot i això, la principal raó és l'inflat dèficit que arrossega la conservació de les carreteres. "Amb una xarxa estatal que supera els 26.466 quilòmetres d'extensió, dels quals uns 12.000 són de carreteres d'alta capacitat, la qual cosa fa que tinguem la xarxa més extensa d'Europa, els costos de conservació són creixents i no és possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris", assenyala el text.

Aquesta progressivitat en l'aplicació de la mesura respon a l'esperat rebuig que causarà en la població. Per això, defensa que es determinaran tarifes "assumibles però que garanteixin el finançament".

Publicidad

A Europa

Després de la directrius apuntades per Europa en el marc de l'última gran crisi financera, Portugal va introduir peatges a tota la seva xarxa d'alta capacitat. 
A l'Estat espanyol, lluny d'introduir peatges, les polítiques han anat en sentit contrari, a no renovar les concessions que arribaven a la seva fi, la qual cosa ha permès alliberar de peatges diverses autopistes que ara són gratuïtes. A més de Portugal, a França i Itàlia preval el pagament per ús, mentre que a Alemanya totes les autopistes són gratuïtes.

Publicidad