Público
Público

Ja no caldrà treure líquids i ordinadors de les maletes als controls de l'aeroport de Barcelona

Aena implementarà aquesta mesura gràcies a una nova tecnologia amb raig X: serà entre finals d'aquest any i el 2024 als aeroports més concorreguts: Madrid, el Prat i Palma

Àrea de sortides a la Terminal 1 de l'aeroport del Prat
Àrea de sortides a la Terminal 1 de l'aeroport del Prat. Carola López / ACN

S'acaba un dels maldecaps de molts viatgers: ja no caldrà treure líquids i ordinadors portàtils de les bosses de viatge al control de l'aeroport de Josep Tarradellas Barcelona-El Prat. Aena implementarà aquesta mesura entre finals d'aquest any i el 2024, segons ha avançat El Pais i han confirmat fonts de la companyia.

Aquest canvi esperat per molts es produeix gràcies a la inversió en la tecnologia EDSCB (Explosive Detection System for Cabin Baggage), que a l'Estat no és obligatòria. Aquests sistemes compten amb tecnologies de raigs X que generen una imatge en 3D i faciliten la inspecció dels articles que ara sí que requereixen ser trets de l'equipatge de mà.

A més del de Barcelona, els altres primers aeroports a incorporar aquesta nova tecnologia seran els de Madrid i Palma. Han estat els escollits, ja que són els que sumen una xifra més elevada de passatgers.

D'altra banda, Aena també preveu implementar línies automatitzades per a la gestió de l'equipatge de mà (ATRS) i el sistema d'inspecció remota. Es tracta d'una mesura que també permet agilitzar el flux en els filtres de seguretat dels aeroports amb més viatgers.

Àrea de sortides a la Terminal 1 de l'aeroport del Prat
Sortides de la T1 de l'aeroport de Barcelona  ACN

En concret, el sistema serveix per separar les maletes sospitoses de les que no són des d'una sala remota i sense necessitat que hi hagi personal present al filtre de seguretat. Es tracta d'una mesura que permetrà treballar amb "més concentració".

Es mantenen els 100 ml

Tot i aquests canvis en els controls aeroportuaris, fonts d'Aena han confirmat que la limitació de 100 ml per envàs segura vigent. I és que es tracta d'una mesura que depèn les autoritats europees i no de l'ens gestor aeroportuari espanyol. Per tant, va desvinculat de la instal·lació del nou sistema.

Aena ha explicat que la seguretat és "prioritària" per a la companyia i que es vol situar "a l'avantguarda dels aeroports més segurs". En aquest sentit, ha assenyalat que entre els anys 2018 i 2028 haurà invertit 1.170 milions d'euros amb la renovació dels equips d'inspecció d'equipatge en bodega i dels filtres de seguretat.

¿Te ha resultado interesante esta noticia?