Público
Público

L'alumnat de 4t d'ESO treu la pitjor nota de català dels últims 10 anys, però millora la d'anglès i matemàtiques

Són els resultats de les últimes proves de competències bàsiques, que indiquen que la comprensió lectora i l'expressió escrita continuen sent les assignatures pendents dels estudiants catalans, tant en català com en castellà

Una aula d'informàtica de l'institut Baix Camp de Reus, amb un professor entre els alumnes. Sívlia Jardí | ACN
Una aula d'informàtica de l'institut Baix Camp de Reus, amb un professor entre els alumnes. Sívlia Jardí | ACN.

El Departament d'Educació ha presentat aquest dimecres les proves de competències bàsiques a l'alumnat de 6è de primària i de 4t d'ESO. Els resultats mostren un canvi de tendència respecte a la forta davallada que va provocar el tancament d'escoles pel confinament de la Covid-19, però encara no s'han recuperat els nivells d'abans de la pandèmia. Només una dada: els nivells de català i castellà són els més baixos dels últims 10 anys.  

La situació és preocupant tant a la primària com a la secundària. Tot i que la mitjana de puntuacions tant en català com en castellà supera els 70 punts sobre 100 -el llindar que Educació considera "òptim"- a 4t d'ESO, els 72,3 del català punts suposen la dada més baixa de l'última dècada i un retrocés respecte al nivell del curs passat, que se situava en els 74,1 punts de mitjana. A 6è de primària, els resultats milloren lleugerament en català, que han passat dels 72,5 punts de mitjana el curs 2021-2022 als 72,7.

Els resultats mostren un canvi de tendència respecte a la davallada que va provocar el confinament

Pel que fa a la llengua castellana, els resultats són encara més preocupants. A l'ESO, en només un curs, la puntuació mitjana ha passat dels 75,2 de mitjana als 71,6, la pitjor dada de l'última dècada, és a dir, uns quatre punts de diferència. El descens també es nota a la primària, tot i que no tan: que cau fins als 71,2, gairebé dos punts respecte al curs passat.

Tant la comprensió lectora i l'expressió escrita continuen sent les assignatures pendents en totes dues llengües. S'ha detectat que cal reforçar aspectes concrets com el vocabulari contextualitzat, la fluïdesa, la motivació a la lectura, la competència discursiva o la presentació dels escrits.

Les notes milloren en matemàtiques i anglès 

Les assignatures on s'ha notat una clara millora, tant a la primària com a l'ESO, és en les matemàtiques i l'anglès, sobretot a la secundària. El nivell d'anglès dels alumnes de 4t d'ESO s'ha disparat respecte al curs anterior, amb un augment de 5,5 punts i assolint un nivell mitjà de 73,9 punts. També augmenta entre els alumnes de primària, ja que passa dels 76,9 punts als 77,8.

"Som conscients que revertim però tenim un marge de millora indiscutible"

Pel que fa a les matemàtiques, a la secundària el nivell puja més d'un punt, fins als 62,3. Els alumnes de 6è, a més d'augmentar la nota respecte al curs anterior, també obtenen un aprovat de mitjana amb 73,6 punts, 2,5 més que el curs 2021-2022. Pel que fa al medi natural, l'alumnat de primària treu menys nota respecte a l'any passat, amb 71,6 punts (-1,2 punts).

El president del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Carles Vega, admet que encara cal millorar, però celebra que els resultats han trencat la tendència a la baixa en molts casos: "Som conscients que revertim però tenim un marge de millora indiscutible". En aquest sentit, ha remarcat que "s'ha de posar en valor la feina dels centres i dels docents que en situacions de complexitat".

¿Te ha resultado interesante esta noticia?