Cargando...

Les condicions laborals precàries dels treballadors de terra entelen la bona salut de l’aeroport del Prat

El col·lectiu, encapçalat pels sindicats UGT i USO, ha iniciat una vaga per denunciar la seva discriminació envers altres aeròdroms similars, com el de Barajas, amb un excés d’hores extres i de temporalitat en la contractació. CCOO i Iberia acusen els vaguistes d’estar afectats per “un virus electoral” i rebutgen que el conveni es pugui negociar autonòmicament.

Publicidad

Vaga del personal de 'handling' d'Iberia a l'aeroport del Prat. POL SOLÀ

barcelona,

Rècord de passatgers i d’operacions de l’aeroport de Barcelona-El Prat el passat mes de juny. Per la terminal barcelonina van passar 5,1 milions de persones, un 6% més que el mateix període que el 2018. A més, també es va batre el rècord de passatgers en un sol dia, arribant als 186.140. Les estadístiques d’Aena també confirmen que en només una jornada es van realitzar 1.153 operacions a la infraestructura. Dels usuaris, 3,8 milions eren passatgers internacionals i la resta, nacionals. Darrere d’aquestes dades triomfalistes, s’amaga una realitat no tan dolça: el bon moment de l’aeròdrom barceloní es genera en un context de queixes i reivindicacions dels treballadors per les seves condicions laborals.

Publicidad

Discriminació geogràfica

Aquest és un dels motius essencials que ha portat al col·lectiu de treballadors de terra d’Iberia de Barcelona a anar a la vaga el cap de setmana passat. Amb el suport dels sindicats UGT i USO, els treballadors també alerten de la discriminació que pateixen amb relació a les condicions dels companys que fan la mateixa feina a l’aeroport de Barajas. “A Madrid, amb una activitat similar a Barcelona, tenen 3.500 empleats, dels quals un 50% són estables. En canvi, aquí disposem de 2.000 i només un 20% té un contracte de llarga durada”, lamenta Minguillón.

Click to enlarge
A fallback.

Com es negocia el conveni?

Les reivindicacions dels treballadors de handling no han rebut un suport unànime de tots els sindicats. De fet, el conflicte d’aquests empleats ja s’arrossega des de l’any 2017, quan la vaga es va suspendre per un acord entre Iberia i el col·lectiu de mecànics. L’any passat, es va desconvocar “per respecte als clients”, recorden els sindicats. “Ara tornem a estar a l’estiu i el ritme de feina ha augmentat, no s’ha contractat personal i seguim amb el problema sense resoldre”.

Altres vagues

Paral·lelament, el comitè d’empresa de la companyia Trablisa, que realitza el servei del control de seguretat de l’aeroport del Prat, també ha registrat una convocatòria de vaga indefinida a partir del divendres 9 d’agost. Els motius són idèntics als dels empleats del handling: la sobrecàrrega de treball. La plantilla de Trablisa ja havia desconvocat dues aturades enguany (la primera durant el ‘Mobile World Congress’ i la segona al mes de juliol). Aquests són els mateixos treballadors, llavors la concessió la tenia la firma Eulen, que el mes d’agost de 2017 van provocar el caos a l’aeroport barceloní amb diverses jornades de vaga.

Publicidad