Cargando...

INFRAESTRUCTURES

Acord per l'ampliació de l'aeroport del Prat

El vicepresident Jordi Puigneró es reuneix amb la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i tanca una proposta per ampliar la infraestructura aeroportuària de Barcelona. El projecte requerirà l'aval de la UE per la possible afectació mediambiental al Delta del Llobregat, sense el qual el Govern no hi donarà el vist-i-plau. El 2026 es preveu que estiguin enllestides les estacions de l'AVE per connectar amb Barcelona els aeroports de Reus i de Girona.

Publicidad

Alguns dels nous 'fingers' que s'han instal·lat al dic sud de la terminal 1 de l'aeroport del Prat. — Lluís Sibils / ACN

barcelona, Actualizado:

El Ministeri de Transports i la Generalitat han arribat a un acord aquest dilluns per a l'ampliació de l'aeroport del Prat mitjançant l'allargament de la tercera pista i la construcció d'una terminal satèl·lit, segons ha anunciat la ministra de Política Territorial i portaveu del govern espanyol, Isabel Rodríguez, després de la reunió bilateral entre el govern espanyol i la Generalitat. Rodríguez ha confirmat que l'ampliació suposarà una inversió de 1.700 milions d'euros i ha qualificat l'acord de "grandíssima notícia" perquè permetrà que l'aeroport es converteixi en un 'hub' intercontinental. L'acord arriba després de mesos de debat i actes a favor i en contra del projecte.

Publicidad

Rodríguez ha indicat que l'anunci de l'acord per ampliar l'aeroport ha coincidit en el temps amb la trobada, però que no s'ha tractat amb profunditat entre els dos executius i que només s'han limitat a "celebrar-lo". De fet, ha avançat que aquest dimarts la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, n'oferirà més detalls.

Click to enlarge
A fallback.

Rodríguez: "L'ampliació compleix amb totes les necessitats de sostenibilitat mediambiental"

Rodríguez ha expressat també la seva confiança que les autoritats comunitàries donaran la seva conformitat al projecte, tot i que suposa envair l'espai protegit de La Ricarda, inclòs dins de l'espai Xarxa Natura 2000. "Compleix amb totes les necessitats de sostenibilitat mediambiental", ha garantit la ministra, que ha afegit que el projecte s'emmarca des d'una "perspectiva sostenible", com la millora d'emissions i l'ús de nous biocombustibles.

Publicidad

L'acord s'ha forjat en una reunió que el vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha mantingut amb la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, segons ha avançat ElDiario.es i ha confirmat l'ACN. La trobada, que no constava en l'agenda oficial del vicepresident, s'ha celebrat abans de la bilateral que han mantingut aquesta tarda els dos executius a la capital espanyola i també ha comptat amb la participació d'Aena, Maurici Lucena; i la nova secretària d'Estat de Transport i expresidenta d'Adif, Isabel Pardo de Vera. De moment, no han transcendit detalls de la reunió ni si s'ha avançat en un possible acord.

L'ampliació de les instal·lacions passa per l'allargament de 500 metres de la pista curta, la més propera al mar, i la construcció d'una terminal satèl·lit. L'allargament de la pista hauria de permetre que els avions de més envergadura hi poguessin operar però implica la invasió d'una zona de la Xarxa Natura 2000.

Publicidad

Connexió d'alta velocitat amb els aeroports de Reus i Girona

La connexió en alta velocitat dels tres aeroports és un dels punts que ha defensat sempre la Generalitat i que l'acord per l'ampliació del Prat inclou amb l'objectiu que actuïn com a infraestructures complementàries i puguin descongestionar el Prat. Les dues estacions uniran els dos aeroports amb Barcelona en mitja hora abans del 2026. Un altre dels compromisos tancats per part d'Aena és que el Prat continuï operant amb pistes segregades i que ho faci més de 80 operacions per hora sense arribar al límit dels 90.

D'aquesta manera, es continuarà utilitzant la pista llarga pels aterratges i la pista, que ara és curta, pels enlairaments. L'ampliació del camp de vol requerirà que aquesta darrera s'allargui per donar cabuda als aparells que cobreixen rutes transoceàniques, tot i que no s'ha concretat si serà en 500 metres, tal com proposa Aena. L'allargament de la pista també inclouria la construcció d'una terminal satèl·lit adreçada principalment als vols de llarg radi.

Publicidad

Les estacions de Reus i Girona haurien d'estar a punt al voltant del 2026, segons ha apuntat el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró. En el cas de Vilobí d'Onyar, el Ministeri de Transports ja ha iniciat la redacció de l'Estudi Informatiu seguint el protocol signat al març el 2019. Pel que fa a l'estació del Baix Camp, el Ministeri iniciarà els tràmits necessaris per a l'estudi del disseny i de la seva ubicació.

El projecte requereix l'aval de la UE

El projecte d'ampliació de l'Aeroport del Prat, però, està subjecte al vistiplau de la Comissió Europea ja que el projecte implica la invasió d'una zona protegida mediambientalment i s'hauran d'establir unes compensacions. De fet, la Generalitat ha avisat que no validarà cap proposta d'Aena que no sigui avalada prèviament per les autoritats comunitàries. En aquest sentit, el gestor aeroportuari haurà de redactar un nou Pla Director amb criteris mediambientals.

Publicidad

Si aquesta proposta de Pla Director afectés els espais inclosos a la Xarxa Natura 2000, caldria impulsar una consulta prèvia a la UE per validar la possibilitat d'aquesta afectació. Aquesta consulta s'ha de dur a terme en el tràmit d'elaboració del Pla Director i sempre abans de la seva aprovació per part del govern de l’Estat.

Publicidad