Este artículo se publicó hace 3 años.
'La vampira de Barcelona' triomfa en uns Premis Gaudí que també coronen 'Las niñas' i 'My Mexican Bretzel'
Tres òperes primes encapçalen els reconeixements d'una edició amb majoria històrica de dones al palmarès. Candela Peña per 'La boda de Rosa' i Mario Casas per 'No matarás' guanyen els premis a millor actriu i millor actor.
ACN
Barcelona-
Tres òperes primes han estat les pel·lícules més guardonades dels Premis Gaudí 2021, lliurats aquest diumenge a Barcelona. La vampira de Barcelona, de Lluís Danés, s'ha fet amb cinc estatuetes, entre elles les de millor pel·lícula i direcció artística. Las niñas n'ha guanyat quatre, amb premi a la millor pel·lícula en llengua no catalana i a millor direcció per Pilar Palomero. I My mexican bretzel, amb tres, ha guanyat els Gaudí al millor documental, millor guió i millor muntatge. Candela Peña (per La boda de Rosa) i Mario Casas (per No matarás), i els secundaris Verónica Echegui (per L’ofrena) i Alberto San Juan (per Sentimental) s’emporten els premis interpretatius d’enguany. El palmarès deixa una majoria històrica de dones.
La revisió de la llegenda negra d’Enriqueta Martí, La vampira de Barcelona, s’ha endut també el Gaudí al millor vestuari per Mercè Paloma (el cinquè de la seva trajectòria), el de millors efectes visuals per Lluís Rivera (que també repeteix per cinquena vegada), Anna Aragonès i Aleix Torrecillas, i el de millor maquillatge i perruqueria per Laura Pérez i Xavi Valverde.
En un segon lloc s'ha destacat l'òpera prima de Pilar Palomero Las niñas, recent triomfadora als Premis Goya i que l'Acadèmia del Cinema Català ha reconegut com la millor pel·lícula en llengua catalana d'aquest darrer any. La coproducció catalana s'ha endut també el premi a la millor fotografia (Daniela Cajías) i el millor so (d’Amanda Villavieja, Alejandra Molina i Fernando Novillo). My Mexican Bretzel es confirma com una de les sorpreses cinematogràfiques de l'any enduent-se tres estatuetes, un palmarès poc freqüent tractant-se d'un documental.
Tant la millor pel·lícula per a televisió com el millor curt dels Gaudí 2021 han tingut la memòria del militant antifeixista Guillem Agulló com a protagonistes. El film de Carlos Marquès Marcet La mort de Guillem s'ha endut l'estatueta en la primera categoria, i d'aquesta manera el director segueix augmentant la seva col·lecció de guardons, després dels guanyats pels llargmetratges 10.000 Km., Terra ferma i Els dies que vindran i la pel·lícula per a televisió 13 dies d’octubre. Per la seva banda, Ni oblit ni perdó, dirigit per Jordi Boquet Claramunt, ha estat reconegut com el millor curtmetratge.
Finalment, per quart any consecutiu l'Acadèmia de Cinema Català ha tornat a entregar el premi especial de públic a la millor pel·lícula. El guardó ha estat per Les dues nits d’ahir, òpera prima de Pau Cruanyes i Gerard Vidal, que ha estat escollida pels prop de 10.000 espectadors que han votat de forma telemàtica.
Gaudí d'Honor per a Carme Elías
Un dels moments més emotius de la gala ha arribat amb el Premi Gaudí d'Honor-Miquel Porter 2021, que ha recollit Carme Elías de mans de Vicky Peña, la seva companya a la funció Què va passar amb Bette Davis i Joan Crawford?, en un homenatge en el qual també han participat per sorpresa Javier Fesser, que la va dirigir a Camino (2008), i Claudia Pinto, cineasta amb qui ha filmat La distancia más larga i Las consecuencias, darrer film d’una actriu amb una llarga trajectòria al cinema, la televisió i el teatre.
Homenatge al cinema
La gala dels Premis Gaudí ha volgut fer un homenatge a les sales de cinema, en una situació delicada després dels tancaments i les mesures preses per les autoritats sanitàries. Les butaques i les crispetes que han omplert l’escenari de l’Auditori del CCIB, l’entrega del Premi del públic a la Sala Mozart de Calella, un In Memoriam rodat al Prado de Sitges, i el rodatge de l’espot al Principal són alguns dels elements que han teixit el leitmotiv de la cerimònia
Per mitjà d'una de les lliuradores de la nit, l'actriu Elena Tarrats, l'Acadèmia també s'ha solidaritzat amb "totes les víctimes" de presumptes abusos i assetjament a l'Institut del Teatre i a "qualsevol institució". Leticia Dolera també ha denunciat els desnonaments en pandèmia, i encara més "de la gent gran", després de relatar un cas particular d'una dona gran desnonada darrerament "per error".
Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't..