Público
Público

L'anticicló avala el límit dels 80 km/h

El conseller de Territori i Sostenibilitat obliga a ajornar l'augment de velocitat a la C-31 i la C-32

Publicidad
Media: 0
Votos: 0
Comentarios:

Avui era el dia assenyalat per a la supressió del límit de velocitat a 80 quilòmetres per hora, una de les promeses electorals amb què CiU havia fustigat el Tripartit. De fet, ahir a la nit va començar a la C-31 i a la C-32 la retirada dels senyals fixos que prohibeixen circular a més de 80 quilòmetres per hora en aquestes vies. Però l'anticicló ha fet una mala passada al nou Govern, que s'ha vist obligat a ajornar la mesura a causa de la contaminació que propicien les altes pressions i que s'incrementaria amb l'augment de velocitat.

Després de posar en qüestió els efectes positius de la mesura sobre el medi ambient, la Generalitat ha reconegut, a la pràctica, que en una situació com és l'actual, augmenta la contaminació.

Ahir a la nit es van canviar els antics senyals fixos pels nous de 100 i 120

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va recomanar ahir al Servei Català de Trànsit (SCT) la limitació temporal de la velocitat a 80 km/h als accessos de Barcelona per evitar l'augment de concentració de contaminants.

Els responsables de medi ambient creuen que la situació anticiclònica que pateix aquests dies Catalunya, amb pressions molt elevades que arriben als 1.034 hectopascals, fa preveure un augment del nivell de concentració de partícules en suspensió i òxid de nitrogen a l'aire. La previsió del Servei Meteorològic de Catalunya és que la situació anticiclònica es mantingui fins dimecres. Fins aquell dia els vents a l'àrea metropolitana seran excepcionalment fluixos, fet que afavorirà la concentració de partícules i òxids de nitrogen. Quan els nivells de circulació d'aire siguin prou alts s'aixecarà la recomanació de limitació de velocitat.

El conseller Recoder va afirmar ahir que els projectes del Govern ja preveien aquesta mesura. 'L'informe d'anàlisi del pla de correcció dels problemes de contaminació de l'aire a la zona de Barcelona que va plantejar el Govern va dir, ja tenien en compte que en aquesta mena de situacions el departament pogués demanar al Servei Català de Trànsit la flexibilització de la limitació a la baixa.

La situació atmosfèrica es mantindrà igual fins dimecres

A les deu de la nit d'ahir va començar a la C-31 i la C-32 la substitució dels senyals fixos de 80 km/h per les noves que eleven la limitació a 100 i 120. A la C-31 al pas per Castelldefels és on es va retirar ahir a la nit el primer senyal de 80 i es va reemplaçar a l'instant per una de 100. Durant tota aquesta nit s'han canviat un centenar de senyals de la C-31 (autovia de Castelldefels) i la C-32 (autopista del Garraf), adaptades als nous màxims de velocitat.

Tot i això, avui els conductors que circulin per aquestes vies ho hauran de continuar fent a 80 km/h, com indicaran els panells lluminosos, a causa de l'anticicló, que 'és típic d'aquesta època i succeeix una o dues vegades a l'any', segons va assegurar el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, poc abans d'efectuar-se el primer canvi de senyalització.

'Podem fer modificacions a la velocitat i dóna la casualitat que ja ho hem de fer', va comentar resignat Aregio, que va assegurar que aquest episodi 'dóna valor a la velocitat variable ja que està feta precisament per ser modificada i adaptar-se a qualsevol circums­tància'. Els panells lluminosos inclouran l'advertiment que fins que no marxi l'anticicló, 'per raons ambientals, la velocitat màxima limitada és de 80 km/h'.

Si no hagués estat per l'anticicló, des d'avui els cotxes ja podrien circular a 100 o 120 km/h, en funció del tram, per aquesta via. Els senyals canviats són els que es troben als vorals de les carreteres i les incorporacions i sortides d'aquestes.

A més dels 102 senyals fixos canviats, se n'han afegit al llarg de la nit 21 de nous per reforçar la indicació de les noves limitacions. Independentment d'això, els conductors no s'hi hauran de fixar, sinó que hauran de mirar els panells lluminosos, que seran els que marcaran la velocitat màxima a respectar, ja que per normativa prevalen els senyals fixos.

Tot i les confusions que pugui provocar aquesta diferència de velocitat entre els panells lluminosos i els senyals fixos, el director del Servei Català de Trànsit, a peu de carretera durant el canvi de senyals, va mostrar la seva confiança en els conductors. Encara que va assegurar que 'el ciutadà s'ha acostumat a conduir fixant-se en la velocitat variable', va recordar que 'la velocitat variable és la que mana' i va fer una crida a 'extremar la prudència'.

Els conductors s'hauran de continuar guiant per la que vegin als panells lluminosos, com feien fins ara, independentment de la velocitat que indiquin els senyals fixos. Per corroborar que tot funciona bé amb el canvi de senyals, els Mossos d'Esquadra reforçaran la seva presència a les carreteres afectades. A partir de dimecres o dijous, en funció de l'evolució de l'anticicló, la velocitat dels panells lluminosos ja serà superior als 80 km/h, com la Generalitat tenia previst que fos des d'avui.

Una mesura que ha aixecat unes veus en contra que ahir va replicar el conseller de Territori i Sostenibilitat, en referència a la ministra de Medi Ambient, Rosa Aguilar, i del director general de Trànsit (DGT), Pere Navarro, que van afirmar que la mesura podria comportar més accidentalitat i també incrementar la contaminació: 'Són unes acusacions sorprenents va dir Recoder, perquè si flexibilitzar a l'alça els 80 quilòmetres per hora provoca aquests perjudicis, no haver aplicat la mesura a on tenen competències els deu fer a ells responsables de la gran quantitat de mals que ens atribueixen'.

En els pròxims dies el Servei Meteorològic de Catalunya elaborarà diàriament una previsió per seguir l'evolució del temps anticiclònic. Aquesta situació meteorològica eleva la capa d'inversió tèrmica fins a gairebé els 500 metres d'alçada, fet que implica una molt baixa dispersió de les emissions contaminants.