Público
Público

Rigau aposta per combinar ordinador i llibres a l'aula

La conselleria aparca el model digital engegat per l'exconseller Maragall

Publicidad
Media: 0
Votos: 0

El Departament d'Ensenyament aparcarà finalment l'EduCAT 1x1, la iniciativa impulsada per l'exconseller Ernest Maragall per dotar cada alumne de primària amb un ordinador personal en lloc de llibres. La seva successora, Irene Rigau, ho va confirmar ahir. Els 40.000 alumnes que el curs que ve s'havien d'afegir al programa no ho faran i, en lloc d'això, s'apostarà per un sistema híbrid, que combini ordinadors i llibres de text, a més de pissarres electròniques. La gran diferència és que Rigau vol que, a partir d'ara, els ordinadors no pertanyin als alumnes sinó a les escoles i que siguin compartits. Un model 'flexible' que el PSC no va trigar a rebutjar.

El nou programa que desplaçarà l'1x1 s'anomenarà EduCAT 2.0 i s'implantarà durant els dos pròxims cursos escolars, període en què arribarà a 1.710 escoles i 574 instituts. El projecte suposarà l'adquisició de 13.500 ordinadors per al cicle superior de primària cinquè i sisè curs a les escoles públiques, a més de 960 pissarres digitals interactives per a les aules. Es desconeix quants ordinadors s'assignaran a cada aula.

Es desconeix quants ordinadors hi haurà per aula, però seran propietat de l'escola

Per al cas de l'ensenyament secundari, la conselleria planteja dues vies: seguir el mateix model EduCAT 2.0 o, en el cas dels 387 instituts que ja tenen implantat l'1x1, seguir amb la mateixa lògica d'un alumne un ordinador. La decisió l'hauran de prendre els centres d'acord amb els consells escolars i els claustres de professors, i s'haurà de comunicar a Ensenyament aquest mateix mes.

Per a la nova incorporació d'alumnes a primer d'ESO 31.000 en total, els instituts hauran d'escollir si continuar amb el model d'ordinador per estudiant o bé rebre una assignació equivalent a la inversió prevista per l'1x1 per comprar equipaments i continguts de noves tecnologies, que quedaran en propietat del centre. La Generalitat té previst instal·lar 1.700 pissarres als instituts.

Per fer-ho possible, la conselleria invertirà 22,5 milions d'euros del seu pressupost i esperarà 20 milions més que haurà d'abocar l'Estat. Els ordinadors aniran arribant a les escoles de forma esglaonada durant el curs, cosa que comportarà alguns retards que el sotsdirector de serveis a la comunitat educativa, Jordi Baldric, va considerar que 'no són crítics'.

Els centres que ja tenen l'1x1 podran seguir amb aquest sistema

Sobre el nou model hi ha pocs dubtes, més enllà del temps que puguin necessitar els docents entre la finalització d'aquest curs i el que ve per adaptar les seves classes a les pissarres electròniques.

Darrere aquest nou plantejament, la conselleria assegura que hi ha l'objectiu d'evitar el fracàs escolar, eix central del departament en aquesta legislatura. És a dir, aconseguir, segons va explicar la consellera ahir, que els alumnes avancin en matèries per millorar els resultats acadèmics i no tant els tecnològics.

D'aquesta manera, Rigau va donar per bones les conclusions de diferents avaluacions, que asseguraven que l'EduCAT 1x1 no havia aconseguit una millora en els resultats acadèmics dels alumnes. Aquesta incertesa i altres problemes detectats amb la xarxa de connectivitat i el cost dels centres van acabar influint en la decisió de canviar el model.

El departament creu que es millorarà en competències acadèmiques

El portaveu socialista en matèria d'educació, Daniel Font, va lamentar la mesura i la va qualificar de 'clara involució' que passarà 'd'incorporar la informàtica a les aules perquè formi part del dia a dia dels alumnes de manera normalitzada al retorn a la vella aula d'informàtica'. Font no concep que, a causa de la crisi, el Govern opti per 'liquidar la modernització de l'educació', en considerar que serà 'pa per avui i fam per demà'.

D'altra banda, l'oposició es va unir ahir al Parlament per aprovar diversos projectes de construcció de centres educatius, malgrat el rebuig de CiU, que considera 'inviables' les propostes, que generen 'falses expectatives'.