Público
Público

Colau proposa rebaixar a la meitat els creueristes en temporada alta i que no superin els 10.000 al dia

La taula que estudia la regulació dels creuers acorda "actualitzar i unificar" les dades sobre el seu impacte

Un creuer enorme a Barcelona. EFE
Un creuer enorme a Barcelona. EFE.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha proposat rebaixar a la meitat els creueristes que visiten Barcelona en temporada alta, que entre maig i octubre arriba als 400.000 al mes. Aquesta ha estat una de els mesures que Colau ha llançat a la taula d'estudi sobre la regulació dels creuers, amb presència del consistori, la Generalitat, el Port de Barcelona i l'Estat. A banda, també ha proposat que la mitjana diària de creueristes sigui d'uns 10.000 com a molt, i que no hi pugui haver més de tres creuers al dia –mesura que ja s'ha implementat a Palma-. El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ja s'ha oposat a aquestes xifres, però ha instat la taula a "treballar".

El grup de treball sí que ha acordat "actualitzar i unificar" les dades relatives a l'impacte dels creuers, tant en l'àmbit econòmic, com de volum, com mediambiental. Segons els quatre actors, hi ha una disparitat gran de criteris i de xifres, pel que cal "partir d'una mateixa diagnosi". S'han emplaçat a reunir-se al setembre, després de les vacances, per començar a unificar les dades.

La reunió, que ha durat una hora i quart aproximadament, ha comptat amb la presència de les quatre administracions afectades per l'activitat portuària. Tots han coincidit en el "bon to" i la predisposició a treballar amb "lleialtat", tot i que han divergit en quina és la millor manera d'afrontar la situació.

Colau ha llançat diverses propostes a la reunió, totes enfocades a una regulació a la baixa del nombre de creuers i creueristes. També ha assenyalat que cal avaluar l'impacte econòmic dels creueristes a la ciutat, i ha apuntat a una reducció del nombre de creuers de trànsit –els que passen només quatre hores al port-, ja que generen "poc retorn econòmic". Segons Colau, la regulació és "el mínim que es demana a l'administració pública" i ha demanat buscar "un equilibri" entre totes les activitats que hi ha a la ciutat.

Colau ha posat com a horitzó el maig del 2023, coincidint amb l'inici de la temporada alta, i ha dit que seria un bon moment perquè hi hagi "propostes sobre la taula" que es puguin "començar a implementar".

El Port no veu bé la proposta i remet a l'acord del 2018

Un dels punts de partida de la reunió ha estat l'acord entre les quatre administracions del gener del 2018 on, entre altres, es va pactar limitar el nombre de terminals i reubicar-les per tal que no fossin prop del centre de Barcelona, a banda d'una aposta per l'electrificació i la reducció d'emissions.

En roda de premsa posterior a la trobada Calvet ha remarcat que el Port està treballant just en aquesta línia per complir amb allò pactat a l'acord i ha assegurat que la manera de controlar l'impacte és amb la limitació de terminals i no de creuers o creueristes, com proposa l'alcaldessa –proposta que, de fet, ha considerat "de part"-.

El president del Port ha posat en valor la feina i el compromís de l'administració que presideix amb el "model Barcelona", que ha assegurat que és "referencial". Calvet ha dit que cal treballar per tenir totes les dades actualitzades i constatar que "es va en la línia correcta" o si "hi ha alguna reflexió afegida que convé revisar". A banda, ha assegurat que del total de visitants que té Barcelona només el 4% són creueristes, pel que ha dit que el número és "molt petit".

La Generalitat valida "al cent per cent" l'estratègia del Port

Per la seva banda, el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha celebrat el bon to a la reunió i ha remarcat que cal fer "un diagnòstic compartit" amb "el màxim rigor". De totes maneres, ha assegurat que validen "al cent per cent" l'estratègia del Port de Barcelona, que ha qualificat "d'agressiva" i que creu que "dona resultats".

¿Te ha resultado interesante esta noticia?