Comença el macrotall de l'R3: així afectaran els 16 mesos d'obres al servei de Rodalies
Aquest dimarts es posa en marxa l'operatiu pel desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga, i la remodelació de l'estació de Montcada Bifurcació. El pla alternatiu preveu 58 busos i prop de 45.000 places diàries per enllaçar Barcelona amb la Garriga, Centelles i Vic

Barcelona-
Aquest dimarts començarà el macrotall de l'R3 pel desdoblament entre Parets del Vallès i la Garriga i la remodelació de l'estació de Montcada Bifurcació. No hi ha precedents d'un tall amb una afectació similar i amb una durada tan llarga: les obres duraran 16 mesos, fins al maig del 2026 en la primera fase. És per això que Renfe, Generalitat i ajuntaments han estat treballant les darreres setmanes en el pla alternatiu de transport per garantir els enllaços als 21.000 passatgers diaris afectats.
Aquest servei alternatiu preveu unes 43.500 places diàries amb 58 busos directes amb Barcelona des de la Garriga, Centelles i Vic. També busos amb parades amb freqüències d'entre 20 minuts i 60 minuts des de Granollers-Canovelles, la Garriga o Centelles fins a Fabra i Puig. Els treballs deixen fora el tram entre la Garriga fins a la Tor de Querol-Enveig (Cerdanya). Tot plegat en una tardor plegada d'obres per a la millora del servei.
En concret, el bus directe que connectarà Vic amb Barcelona-Fabra i Puig serà des de les 6 del matí fins a les 22 h amb freqüències de 15 minuts. La connexió directa des de Centelles serà cada 30 minuts i des de la Garriga, cada 60 minuts. En el primer tall només es van activar en hora punta. I en el cas del servei amb parades des de Granollers-Canovelles o des de la Garriga o Centelles, les freqüències són de 20 minuts i 30 minuts i s'allargarà fins a les 22.45 i les 22.50, respectivament, tot i que pot fluctuar en funció de l'últim tren.
Pel que fa a la connexió del Figaró i Sant Martí de Centelles amb Centelles o Fabra i Puig, no hi haurà un bus directe a diferència del que va passar en el primer tall de finals del 2023 i principis del 2024. Els passatgers de les dues estacions hauran d'agafar el tren i anar fins a Centelles o la Garriga per enllaçar amb el bus.
En el cas de Barcelona, l'estació de busos de Fabra i Puig serà un gran intercanviador des d'on els usuaris podran fer el transbord a la línia R4 i el metro de l'L1 per arribar al centre de la capital. Pel que fa als usuaris que arribin a la ciutat, que ho faran per l'avinguda Meridiana, baixaran en una parada habilitada a la mateixa via. La connexió amb Rodalies o el metro es farà travessant a peu pels passos habituals. Els que marxin de Barcelona en direcció Nord ho faran des de les dàrsenes que Renfe ha reservat a l'estació d'autobusos de Fabra i Puig.
17 quilòmetres sense circulació
En la primera fase del macrotall, Adif també ha aprofitat per fer treballs de reordenació de vies a l'estació de Montcada Bifurcació. És previst que durin fins al maig de l'any vinent. A raó d'aquestes obres, s'ha optat per restringir la circulació de trens des d'aquesta estació fins a la Garriga, un tram que suma 17 quilòmetres. De fet, tampoc circularan trens de l'R3 des de l'Hospitalet de Llobregat fins a Montcada Bifurcació. Els que ho facin seran de l'R4, una línia amb qui es comparteix totes les parades en aquest tram.
Faltarà una segona fase
Després d'aquesta fase 1 que va des d'aquest dimarts i fins al maig del 2026, hi ha prevista una segona fase d'obres de l'R3, un cop finalitzada la reordenació de vies a Montcada i Bifurcació. Si es compleix el previst, aniria fins al gener del 2027. En aquest cas, la circulació interrompuda serà entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga.
Els ajuntaments demanen celeritat i més inversió
El desdoblament de l'R3, que uneix Barcelona amb la Tor de Querol, és una reivindicació històrica dels usuaris des de fa dècades. Ara, que la informació arribi a tots els ciutadans de forma ràpida i actualitzada és un dels reptes que preocupen a ajuntaments com el de Vic, que aquesta setmana ja ha viscut un tall ferroviari de dos dies aquest cap de setmana per la prolongació de la via 2 de l'estació. S'han ofert 10 busos directes entre Vic i Balenyà-Tona-Seva i 15.000 places diàries.
I és que ajuntaments com Vic, Manlleu, Centelles i Ripoll celebren que les millores a l'R3 comencin a agafar forma i demanen que es compleixin els terminis. Ara bé, recorden que aquest tall només és un tram dels que encara queden pendents de desdoblar i que encara no tenen una data per a l'inici d'obres. Reclamen que l'Estat i la Generalitat posin el màxim de recursos per agilitzar al màxim les millores d'una línia que té un paper "clau" per a la mobilitat del país.
Comença la setmana amb incidències
Aquest dilluns l'R3 ha quedat interrompuda entre l'Hospitalet i Ripoll poc després de les 7 h i duran més d'una hora per una caiguda de tensió entre Mollet Santa Rosa i Granollers Canovelles. Renfe ha habilitat un servei alternatiu per carretera entre Fabra Puig i Vic i entre l'Hospitalet i Fabra i Puig i a les 8.20 h s'ha restablert el servei excepte el tram Vic-Balenyà-Hostalets, que no ho ha fet fins més tard per la caiguda d'un arbre que ha obligat també a tallar la via. Tot i el restabliment, hi ha hagut retards d'una mitja hora.

Comentaris dels nostres subscriptors
Vols comentar-ho?Per veure els comentaris dels nostres subscriptors, inicia sessió o registra't.